Illustratiebeeld.
Volledig scherm
Illustratiebeeld. © Getty Images

Maximumsnelheid van 130 km/u op de Autobahn: Duitse Senaat stemt er vandaag over

De Bondsraad, de Duitse Senaat, stemt vandaag over het voorstel om een maximumsnelheid van 130 km/u op alle snelwegen in te voeren. De kwestie staat ter discussie in het land waar heel hard rijden op de Autobahn door velen bijna als grondrecht wordt gezien.

  1. ‘Wegbeheerders maken een potje van uitritten woonerf’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Wegbeheer­ders maken een potje van uitritten woonerf’

    ,,Vorige week beantwoordde u een vraag over voorrangsregels bij het verlaten van een woonerf. Dit hangt af van hoe de aansluiting op het onderliggende wegennet is. Als het woonerf met een juiste uitritconstructie aansluit, moet je inderdaad voorrang verlenen. Maar veel wegbeheerders hebben dit niet goed ingericht en dan ontstaat een andere situatie. Volgens de rechter is een uitrit pas goed ingericht als het voor beide partijen duidelijk is dat het een uitrit betreft. Dat betekent aan beide zijden uitritblokken. Veel uitritten hebben echter alleen aan de hoofstraatzijde uitritblokken en aan de zijde van het erf talud-markering of zelfs geen niveauverschil. Dan heeft degene die het erf uitkomt gewoon voorrang, aldus de rechter. Wegbeheerders maken er nogal een puinhoop van”, aldus lezer Harry Diller.
  2. Gerrie bestuurde 30 jaar zijn tankwagen, met één arm en twee vingers, tot het CBR zijn rijbewijs ongeldig verklaarde
    PREMIUM

    Gerrie bestuurde 30 jaar zijn tankwagen, met één arm en twee vingers, tot het CBR zijn rijbewijs ongeldig verklaarde

    Gerrie Pol (64) uit Noordscheschut is al ruim dertig jaar een begrip in de agrarische wereld. Met slechts één arm, waaraan ook maar twee vingers zitten, stuurt hij zijn tankwagen vol melk door heel Nederland. Tot het CBR afgelopen juli uit het niets zijn rijbewijs ongeldig verklaarde. „Zonder dat ze mij gezien of gesproken hebben, nemen ze me alles af”, jammert Pol.