Meer dan honderdduizend verkeersboetes onterecht: ‘Bezwaar maken loont’
Een derde van alle verkeersboetes waartegen bezwaar wordt gemaakt, blijkt onterecht te zijn opgelegd: bij ruim honderdduizend Nederlanders viel vorig jaar een brief van het CJIB op de mat, terwijl ze niets hadden misdaan. ‘Je denkt dat bezwaar maken geen zin heeft, maar doe het wel.’
Delen per e-mail
Een derde van alle verkeersboetes waartegen burgers vorig jaar bezwaar indienden bleek onterecht opgelegd. Dat blijkt uit gegevens van de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie, die door deze krant zijn opgevraagd. Het gaat om 107.300 boetes die werden uitgedeeld voor snelheidsovertredingen, door rood rijden, handheld bellen of een andere overtreding van de zogeheten ‘Wet Mulder’.
Het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) deelde in 2018 zo’n 25.000 boetes per dag uit, oftewel 9,2 miljoen boetes in totaal. Die leverden de schatkist 754 miljoen euro op. Althans, als ze allemaal konden worden geïnd.
Ruim 330.000 keer - nog geen vier procent van het totaal - dienden burgers namelijk bij het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) bezwaar in tegen een boete. Van de 318.000 bezwaren die inmiddels zijn beoordeeld, werd ruim een derde toegekend. Dat betekent dat een boete wordt verscheurd en dus niet hoeft te worden betaald, bijvoorbeeld omdat er onvoldoende bewijs is of de boete aan de verkeerde persoon is opgelegd. In beroep en hoger beroep kwamen daar nog eens zo’n 5.000 boetes bovenop.
Omdat verkeersovertreders gemiddeld 75,57 euro moesten betalen, werd door bezwaarprocedures dus een streep gezet door 8,5 miljoen euro aan onterecht opgelegde boetes.
Lees hieronder wat experts er over te zeggen hebben en hoe je zelf een boete succesvol kunt aanvechten.
Verder in het nieuws
-
Waarom de nieuwe Mercedes GLA de ideale auto voor de wasstraat is
Met de presentatie van de GLA trekt Mercedes-Benz het doek van de achtste telg van de A-familie van het merk. De nieuwe crossover maakt gebruik van de onderdelenmagazijnen van de andere A-modellen, maar schuwt ook de nieuwste technologie van de luxe bolides niet. -
Verouderd elektriciteitsnet in België maakt van het opladen van elektrische auto's een avontuur
Een derde van het Vlaamse en zelfs 88 procent van het Brusselse elektriciteitsnetwerk is te verouderd om alle modellen elektrische auto's te kunnen opladen. ,,Wie pech heeft, moet duizenden euro's extra ophoesten om zijn Smart te kunnen laden”, klaagt de gedupeerde Belg Jan Van Ooteghem. Ook een deel van de Renault Zoë-bezitters kent het probleem. -
Beslagen ruiten? Zeven tips om condens uit je auto te weren
De natte weersomstandigheden van de laatste dagen zorgen voor beslagen ramen en meer vocht in de auto. De boete voor rijden met beslagen ramen bedraagt 230 euro. Zeven tips om condens uit je auto te weren. -
‘Verboden’ Ferrari-folder bijna net zo duur als een nieuwe Porsche 911
Een verzamelaar heeft 127.600 euro betaald voor een Ferrari-brochure, die volgens Ferrari-oprichter Enzo Ferrari nooit gedrukt had mogen worden. -
VIDEO Poolexpeditie met de elektrische Porsche Taycan 4S
Na de onlangs gelanceerde Porsche Taycan Turbo en Turbo S kunnen we nu kennismaken met de 4S. Minder vermogen en dus goedkoper geprijsd, maar daarom níet minder indrukwekkend. Dat blijkt als we de nieuwste versie van de elektrische Taycan rijden rond de bitterkoude Poolcirkel.
-
Eerste test met elektrisch passagiersvliegtuig loopt goed af
De Canadese vliegmaatschappij Harbour Air heeft een succesvolle testvlucht gemaakt met wat het bedrijf omschrijft als ‘s werelds ‘eerste volledig elektrisch aangedreven commerciële vliegtuig’. Het gaat om een watervliegtuig, waar Harbour Air al veel gebruik van maakt op zijn vliegroutes. -
Zelfrijdende trein: NS rondt eerste test af
De Nederlandse Spoorwegen hebben voor het eerst een experiment uitgevoerd met een automatische piloot in de trein. Het systeem kon uit zichzelf optrekken, afremmen en tot stilstand komen. Volgens de NS is de proef geslaagd. -
NS start proef waarbij ov-chipkaart als sleutel voor ov-fiets werkt
De Nederlandse Spoorwegen starten een proef waarmee klanten de ov-chipkaart kunnen gebruiken als sleutel van de ov-fiets. De proef begint klein, maar als het een succes wordt wil de NS de technologie voor alle 20.000 ov-fietsen inzetten.