Met deze tips voorkom je een dure autoverzekering
Elektrisch rijden zorgt voor een hogere verzekeringspremie. Dat geldt in veel gevallen ook voor bijvoorbeeld chiptuning van je motor, een LPG-tank inbouwen en het verzwijgen van een eventueel strafblad.
De premie van een autoverzekering is vooral afhankelijk van het merk van de auto, het bouwjaar, de leeftijd en woonplaats van de bestuurder en hoeveel schadevrije jaren diegene heeft. Maar er zijn ook minder bekende factoren die je premie laten stijgen. En die je soms zelfs in de armen van nog maar één enkele verzekeraar drijven, omdat de rest je weigert.
Elektrisch rijden
Wanneer je elektrisch wilt gaan rijden, moet je bijvoorbeeld meer premie gaan betalen. ,,Elektrische auto’s zijn door hun batterij gemiddeld zwaarder", aldus verzekeringsexpert Menno Dijcks van Independer. ,,Daardoor veroorzaken ze meer schade bij een aanrijding.” Ook zijn reparaties doorgaans kostbaarder dan bij andere auto’s en kunnen die alleen door specialisten worden uitgevoerd. Verzekeraars stellen bovendien vaak extra eisen aan elektrische auto's. Zo vinden de meeste het alarmsysteem van een Tesla niet voldoende en eisen ze dat de auto ook is verbonden met een alarmcentrale.
Gas inbouwen
Ook het laten inbouwen van een gastank kan gevolgen hebben, want die maakt je auto eveneens zwaarder. Daarmee stijgt niet alleen de wegenbelasting, maar ook de premie van je autoverzekering, want zwaardere auto’s veroorzaken bij een aanrijding immers meer schade. Omdat een ingebouwde gastank je auto ook meer waard maakt, is een verzekeraar meer geld kwijt als die gestolen wordt of total loss raakt. Dat werkt door in een hogere WA+ of allrisk-premie.
Chiptuning
Wie meer vermogen uit zijn motor wil halen, kan de chip van die computer laten aanpassen, oftewel: tunen. Het is verstandig het extra vermogen van de auto door te geven aan de verzekeraar. Dat geldt ook als de auto op een andere manier meer power krijgt, bijvoorbeeld met een sportuitlaat of een turbo op de motor. ,,De premie zal dan vrijwel altijd stijgen”, legt Independer-auto-expert Dijcks uit. Auto’s met een hoger vermogen lopen volgens verzekeraars immers een groter risico op schade. Geef je niets door, dan kan het betekenen dat de verzekeraar bij schade niet uitkeert. Wordt je auto 20 procent sneller, of zwaarder, dan ben je in elk geval verplicht dit door te geven aan de RDW.
Bijzondere kleur
Blik- en lakschade aan auto’s die zijn overgespoten in een bijzondere kleur, zoals parelmoer of matzwart, is duurder om te repareren dan bij ‘gewone’ blauwe, zwarte, of rode metallic auto’s. Daarom kan het verstandig zijn dit soort bijzondere kleuren bij te verzekeren. Dat betekent wel een hogere premie. Standaardkleuren hebben volgens Dijcks niet direct invloed op de premie. Wie een gele auto laat overspuiten naar gewoon zwart, betaalt dus niet per se meer.
Toch kan het handig zijn zo’n wijziging door te geven aan de verzekeraar. Het voorkomt later gesteggel bij een claim, als blijkt dat de informatie die de verzekeraar heeft over de auto niet volledig overeenkomt met hoe de auto eruit zag kort voor de schade. De kleur van een auto staat genoteerd in het kentekenbewijs. Daarom moet een nieuwe kleur wel altijd worden doorgegeven aan de RDW.
Wrappen
Met een carwrap wordt er een folie over de lak van de auto geplakt. Het aanbrengen van een wrap kost al snel meer dan 2000 euro. De wrap kan je premie omhoog laten schieten, als je hem onderbrengt in een accessoiredekking bij je autoverzekering. Doe je dat niet, dan draai je zelf op voor de kosten van schade aan de wrap. Die kunnen behoorlijk oplopen, omdat de oude wrap en de lijmresten moeten worden verwijderd en nieuwe folie moet worden aangebracht.
Strafblad
Veel verzekeraars weigeren automobilisten die in de afgelopen acht jaar zijn veroordeeld voor een strafbaar feit, omdat ze dat als bewijs zien dat iemand het niet nauw neemt met de regels en dus een hoger risico vormt. Mensen aan wie ooit een rijontzegging is opgelegd, bijvoorbeeld voor het rijden onder invloed, hebben ook een strafblad. Een rijontzegging is voor verzekeraars zelfs een reden bestaande verzekeringen op te zeggen.
Het verzwijgen van een strafblad is onverstandig. Komt de verzekeraar er later achter, dan krijg je gedurende acht jaar een registratie als fraudeur. Dit maakt acceptatie bij andere verzekeraars nagenoeg onmogelijk, ook voor verzekeringen die niets met auto’s te maken hebben. Wil je per se de weg op, dan kom je uit bij De Vereende. Die is door verzekeraars samen opgericht. De Vereende verzekert praktisch iedere automobilist. Keerzijde: de premies liggen drie tot vier keer hoger dan bij een gewone verzekeraar.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Liège in plaats van Luik? No way! Nieuwe verkeersborden bij Antwerpen moeten weg
-
4
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
Gebruikte diesels zijn weer meer in trek, zo blijkt uit cijfers die het moederbedrijf van verkoopsites Autotrack en Gaspedaal vrijgeeft. De toenemende populariteit van tweedehands dieselauto’s hangt zeer waarschijnlijk samen met het groeiende prijsverschil tussen de benzine- en dieselprijzen. -
Autoverzekering wordt duurder, terwijl auto's langer stilstaan en er minder ongevallen zijn
Dat automobilisten in de coronacrisis minder de weg op gaan en minder ongevallen veroorzaken leidt niet tot een daling bij de verzekeringspremies. Sterker nog, de autoverzekering werd in 2020 gemiddeld juist 50 euro duurder vergeleken met het jaar daarvoor. BMW-rijders waren dubbel de pineut. Zij moesten gemiddeld 100 euro meer betalen voor hun jaarpremie. Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Independer. -
PREMIUM
Tolgeld, vignetten en boetes: wat je moet weten voor je trip naar het buitenland
Tolvignetten kun je meestal wel kopen bij tankstations vlak voor de grensovergang bij het betreffende land. Maar als je dan niet hoeft te tanken, sta je wel in de rij bij de kassa. Beter koop je ze vooraf. Dat kan ook geld schelen. -
PREMIUMMet video
‘Op Tinder staat dat ik aseksueel ben, maar soms beginnen ze alsnog aan me te friemelen’
Ze voelen geen seksuele aantrekkingskracht, doen niet (vaak) aan seks, maar hebben (soms) wel lustgevoelens. Aseksuelen stuiten op veel onbegrip, maar voelen zich wel bevrijd. ,,Alles kan en mag.” Wanneer ben je aseksueel?
-
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen tussen de 2000 en 2500 euro
-
-
-
lezersvraag
Mijn moeder (75) slikt al jaren elke dag vijftien pillen, zijn die echt allemaal nodig?
Passen de medicijnen die je slikt nog wel bij jou? Want van sommige neemt de werking af, of er zijn pillen gekomen met minder bijwerkingen. Als je je zorgen maakt om je vader of moeder dan kan het zeker geen kwaad om de medicatie met je apotheker of huisarts te bekijken, zegt apotheker Sander van den Bogert. In deze rubriek beantwoorden onze deskundigen elke week een lezersvraag over relaties, gezondheid, voeding en andere onderwerpen. -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste toerfietsen
Een test van gebruiksvoorwerpen heeft een goede verantwoording nodig. Hieronder alles wat je moet weten. Daarna beginnen we met de resultaten van de spectaculaire categorie van de Elektrische toerfiets. De ideale metgezel tijdens recreatieve toertochten: hoge actieradius, veel versnellingen, slimme innovaties. Het zijn kilometervreters voor dagelijks gebruik en vakanties. Testpanellid Ineke van de Kasteele probeerde er een paar.