‘Met elektrische fiets een auto inhalen: links of rechts?’
VRAAG & ANTWOORD,,Als ik op een elektrische fiets een auto wil inhalen, aan welke kant van de auto moet dat dan gebeuren?”, vraagt lezer Dorien van Doorn.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Fietsers moeten andere fietsers altijd links inhalen. Maar bij een auto is het juist de bedoeling dat u rechts inhaalt. Dit is niet verplicht, maar het mag. Het is namelijk veiliger als een fiets zoveel mogelijk aan de rechterkant van de weg blijft. Een auto is nu eenmaal relatief breed.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Verbieden, die lichtgevende reclameborden langs de weg’
,,Zou het mogelijk zijn om niet meer van die opvallende, lichtgevende en bewegende reclameborden langs snelwegen te plaatsen?”, vraagt lezer Y. Bayer-Bink in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ,,Dit is voor migrainepatiënten en andere weggebruikers enorm irritant en kan tot gevaarlijke situaties leiden.” -
Dit is de duurste auto aller tijden
Een Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955 is eerder deze maand geveild voor een recordbedrag van 135 miljoen euro. Dat heeft topman Ola Källenius van de Duitse autofabrikant bevestigd. Dat maakt het verreweg de duurste auto ooit. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?’
,,Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?”, vraagt lezer Jaïr Waal in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Gelden beelden van een dashcam als bewijs bij een ongeval?’
,,Fietsers en voetgangers wanen zich soms onschendbaar en denken dat verkeersregels voor hen niet gelden”, stelt lezer Ruud Kemner in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ,,Omdat de schuld van een ongeval meestal bij de automobilist komt te liggen terwijl de fietser of voetganger vaak zelf schuldig is, heb ik een dashcam aangeschaft. Zijn dashcambeelden rechtsgeldig voor een proces-verbaal of verzekering?” -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Snel, wendbaar, doeltreffend: Oekraïens leger zet e-bikes in als antitankwapens
In de strijd tegen de Russische indringers nemen gespecialiseerde Oekraïense eenheden hun toevlucht tot een verrassende tactiek: bewapende tweewielers. E-bikefabrikanten werken hiervoor samen met het Oekraïense leger.