Ook moderne dieselmotoren zijn niet echt schoon, aldus Transport & Environment
Volledig scherm
Ook moderne dieselmotoren zijn niet echt schoon, aldus Transport & Environment © ANP

‘Moderne dieselmotor schoon, totdat het roetfilter gaat regenereren’

Moderne diesels worden steeds schoner. Maar volgens Transport & Environment is het na de regeneratie van het roetfilter een heel ander verhaal.

De roetfilters voor dieselmotoren waren een kleine twintig jaar geleden een revelatie. Roetdeeltjes konden worden ‘afgevangen’ en daardoor kon tot 99 procent van alle fijnstof worden vastgehouden in het uitlaatsysteem. Enig nadeel: af en toe moet zo'n filter zichzelf ‘regenereren’, waarbij de gefilterde roetdeeltjes worden verbrand.

Volgens het onafhankelijke Britse milieu-instituut Transport & Environment (T&E) blijkt dat de regeneratie van zo’n filter veel vaker plaatsvindt dan aangekondigd door de autofabrikanten. Ook wordt de efficiëntie ervan in twijfel getrokken. Dat zou blijken uit tests door het onafhankelijke laboratorium Ricardo, dat de uitstoot bestudeerde van de nieuwe Opel Astra 1.6 diesel en de Nissan Qashqai 1.5 dCi. Beide auto's voldoen aan de EURO 6d-norm, de strengste die momenteel van kracht is.

Volgens Ricardo worden bij het verbranden van de deeltjes tijdens het regenereren weliswaar grotere deeltjes geëlimineerd, maar komt er wel een relatief grote hoeveelheid fijnere deeltjes vrij. Ook zou de regeneratie bijna twee keer zo vaak plaatsvinden als de fabrikanten beweren, namelijk elke 420 kilometer ongeveer. Gemiddeld dus eens per veertien dagen ongeveer, zo concludeert de instantie.

Het reinigingsproces duurt zo'n 15 kilometer en tijdens de 30 kilometer daarna zou het filter zijn efficiëntie verliezen, met als gevolg metingen die tot 1000 keer hoger uitvallen dan de wettelijke waarden. 

Mis het niet. Al het nieuws over auto’s en mobiliteit, gratis in je mailbox: schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto 

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”