Tienduizenden Volkswagen en Audi dieselauto’s op een autokerkhof in de woestijn bij Victorville in Californië. De Volkswagengroep heeft in de Verenigde Staten diep in de buidel getast om eigenaren van een sjoemeldiesel te compenseren. Zo werden 350.000 diesels teruggekocht, voor 6,8 miljard euro.
Volledig scherm
Tienduizenden Volkswagen en Audi dieselauto’s op een autokerkhof in de woestijn bij Victorville in Californië. De Volkswagengroep heeft in de Verenigde Staten diep in de buidel getast om eigenaren van een sjoemeldiesel te compenseren. Zo werden 350.000 diesels teruggekocht, voor 6,8 miljard euro. © REUTERS

Nieuwe claim VW-rijders voor sjoemeldiesel

Het VW-concern betaalde in Amerika al miljarden aan boetes en schadevergoedingen vanwege de sjoemeldiesels, maar Europese consumenten kregen tot dusver geen cent. En dat blijft knagen. Een nieuwe stichting, geleid vanuit Nederland, wil dat nu eindelijk alle 8,5 miljoen Europese sjoemeldieselrijders worden gecompenseerd.

  1. ‘Maken banden van elektrische auto’s minder geluid?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Maken banden van elektri­sche auto’s minder geluid?’

    ‘Als potentieel aanwoner van de door te trekken A15 hebben we het hier geregeld over overlast van een snelweg’, aldus lezer H. Smit in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik denk dat het – los van de natuurvernietiging – wel mee zal vallen, omdat we straks elektrisch rijden. Maken banden van elektrische auto’s inderdaad minder geluid dan die van vergelijkbare auto’s met brandstofmotor?’