‘Nieuwe elektrische VW krijgt actieradius van 700 kilometer’
Volkswagen mikt voor zijn elektrische sedan, die naar verwachting tussen 2022 en 2023 op de markt verschijnt, op een actieradius van 700 kilometer. Dat zeggen ingenieurs van het merk in vakblad Automotive News Europe. Dat cijfer ligt hoger dan de verwachte actieradius die Volkswagen in 2018 opgaf bij de onthulling van het conceptmodel ID Vizzion.
Delen per e-mail
Dat Volkswagen aan een elektrische topsedan werkt, is geen geheim. De in 2018 onthulde ID Vizzion vormt een aardige voorbode daarop. Toen zei Volkswagen dat dankzij het accupakket van 111 kWh een actieradius van 665 kilometer mogelijk moest zijn. Dat doel is nu volgens berichten van Automotive News verhoogd naar 700 kilometer. Momenteel heeft de auto intern de aanduiding ‘Aero-B’ gekregen, wat erop duidt dat aerodynamica een belangrijke speerpunt is. De definitieve naam van de sedan is nog in nevelen gehuld, net als de specificaties. Qua vermogen wordt er gesproken over circa 400 pk voor de sterkste variant. Het ligt voor de hand dat Volkswagen de sedan op een verlengde versie van het MEB-platform zet.
Vervangt Passat en Arteon
Op termijn is het naar verluidt de bedoeling dat de ‘Aero-B’ de Passat en de Arteon in Europa vervangt. Dat betekent dus dat de auto hoogstwaarschijnlijk in de middenklasse gepositioneerd gaat worden. Een andere EV waarvoor een actieradius van 700 kilometer wordt beloofd, is de Mercedes-Benz EQS, die vanaf volgend jaar als elektrische rangetopper van Das Haus op de markt komt. Die auto staat echter wel een paar treden hoger op de ladder dan de ‘Aero-B’. Tesla stelt dat z’n nieuwe Model S ‘Plaid’ nog een stap verder gaat en stelt kopers ‘meer dan 840 km’ in het vooruitzicht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Snel toeslaan of laten staan? De ‘voordelige’ Volkswagen ID.4 getest
Volkswagen zette alles op alles om de nieuwe ID.4 nog dit jaar naar Nederland te krijgen. Dat is gelukt: wie de elektrische SUV dit jaar nog leaset, profiteert op de valreep van de lage 8 procent bijtelling. Dat is aantrekkelijk, maar is hij goed genoeg om nu meteen toe te happen? -
Wie in 2026 een vliegende SUV wil, moet nu 5000 dollar aanbetalen
De vliegende SUV van het bedrijf Aska, dat een Tesla-achtige showroom heeft geopend in Los Altos, Californië, biedt plaats aan het hele gezin. De vliegauto kost 789.000 dollar, oftewel zo'n 660.000 euro. -
PREMIUM
‘Autospiegel-mepper’ sloeg bij ruim 40 auto's de spiegels kapot: ‘Ik was boos’
De bedragen variëren van ruim 26 euro tot 325 euro, samen goed voor ruim 2700 euro. Allemaal ter vergoeding van vernielde autospiegels. Een 36-jarige Goirlenaar moet dat bedrag aan zijn slachtoffers betalen van de rechter, die hem ook een celstraf oplegt van vijf maanden. -
Jeep vernieuwt de Compass
Jeep heeft zijn vernieuwde Compass onthuld en maakt ook meteen de prijzen bekend, vanaf €34.190. De Compass is de meest verkochte Jeep in Europa. Hij is ook als plug-inhybride verkrijgbaar, vanaf €45.490. -
Lijk in staat van ontbinding op bijrijdersstoel: Spaanse automobilist aangehouden
In het noordoosten van Spanje is donderdag een man aangehouden die in een auto rondreed met op de bijrijdersstoel een lijk dat in verregaande staat van ontbinding verkeerde. De Spanjaard, die lange tijd in Zwitserland heeft gewoond, werd door de politie staande gehouden omdat hij op de snelweg tegen het verkeer in reed.
-
600 pk in je Kia? Waarom automakers steeds vaker over ‘platforms’ praten
De Hyundai Motor Group, tevens eigenaar van automerk Kia, heeft zojuist een nieuw ‘platform’ onthuld. Ditmaal dus geen bombarie vanwege een nieuwe auto, maar rond de bodemplaat van de volgende generatie elektrische modellen. Waarom zijn die platforms tegenwoordig zo belangrijk? -
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.3: vernieuwend maar niet altijd handig
Volkswagen blaast hoog van de toren met zijn nieuwe ID.3. Dit is de eerste VW die vanaf de basis volledig als elektrische auto is ontwikkeld. -
PREMIUMVideo
Coronatijd maakt verkeer ‘onvoorspelbaar’: meer risico voor voetgangers en fietsers
Het verkeer is voor voetgangers, fietsers, e-bikers en bromfietsers afgelopen jaar gevaarlijker geworden. Als gevolg van de lockdowns reden auto's harder, met relatief meer ongevallen in de bebouwde kom tot gevolg. Dat constateert de politie op basis van de nieuwe ongevallencijfers over 2020.