Volledig scherm
© McLaren Automotive

Nieuwe McLaren Elva heeft geen voorruit (maar dat zal zijn succes niet in de weg staan)

De Britse sportwagenfabrikant McLaren heeft zijn nieuwste supercar voorgesteld: de op de Senna gebaseerde Elva, een moderne remake van de McLaren-Elva uit de jaren 60. Er worden slechts 399 exemplaren van gebouwd, elk met een prijskaartje van minimaal 1,8 miljoen euro.

Ingewijden wisten natuurlijk wel dat er iets op komst was binnen McLaren’s meest extreme Ultimate Series, maar voor de doorsnee autoliefhebber komt de presentatie van deze gloednieuwe Elva toch als een donderslag bij heldere hemel. Je moet bovendien behoorlijk ingevoerd zijn in de autogeschiedenis om de nieuwkomer in het juiste perspectief te kunnen plaatsen. In feite is deze Elva een eerbetoon aan de gelijknamige McLaren-Elva’s: vederlichte racewagens die oprichter Bruce McLaren in de jaren 60 produceerde in samenwerking met het door Frank G. Nichols gestichte Elva Cars. Blijkbaar had McLaren er veel voor over om de Elva-naam terug te halen. De fabrikant legde  naar verluidt een aardig bedrag op tafel om de rechten op de naam terug te eisen.

Volledig scherm
© McLaren Automotive

Hoewel de Elva de technische bouwstenen van de Senna heeft, inclusief een uit koolstofvezel opgetrokken monocoque en de bekende 4,0 liter-V8 biturbo motor met 815 pk en 800 Nm, is de Britse supersporter wel een veel radicalere auto geworden. Geheel in lijn met de Britse ‘light is right’-filosofie doet de Elva het zelfs zonder dak of voorruit (al kan je die er optioneel wel bijbestellen). Het gebrek aan een vooruit wordt gecompenseerd door het innovatieve McLaren Active Air Management System (AAMS). Dit systeem met deflectoren geleidt de luchtstroom rond de inzittenden, zodat zij het pure cabriogevoel kunnen ervaren – maar dan zonder vervelende bijwerkingen. Bescherming tegen een gemeen opvattend steentje biedt zo'n luchtstroom natuurlijk niet, dus het blijft wel oppassen geblazen. McLaren is van plan om de productie van dit model, net als bij de P1, Senna en Speedtail, te beperken tot 399 exemplaren. 

Volledig scherm
© McLaren Automotive
Volledig scherm
© McLaren Automotive
Volledig scherm
© McLaren Automotive