Nieuwe Toyota Prius kan langer elektrisch rijden en heeft altijd een stekker
Toyota heeft de nieuwe generatie van de Prius onthuld. De succesvolle benzine-hybride kan nu veel langer op stroom rijden dan voorheen. Hij zal in Nederland nog uitsluitend als plug-inhybride verkrijgbaar zijn.
De vijfde generatie Toyota Prius neemt voor ons land dus afscheid van het bijzondere, technische karakter waarmee hij zijn grootste verkoopaantallen scoorde: een hybride zonder stekker. Maar sinds de Prius 25 jaar geleden een pionier was met zijn innovatieve hybridetechniek is er veel veranderd.
Hij wordt tegenwoordig in de verkoopcijfers links en rechts ingehaald door volledig elektrische auto's. En in eigen huis kreeg hij de afgelopen jaren concurrentie van de Toyota Corolla die óók als stekker-loze hybride verkrijgbaar is. Op dit moment is trouwens geen enkele versie van de Prius leverbaar, maar dat heeft te maken met capaciteitsproblemen van de Toyota-fabrieken.
De nieuwe Prius komt in het tweede kwartaal van 2023 naar Nederland. De huidige generatie is alweer zeven jaar oud. Voor het eerst prijkt nu op de achterkant in grote letters de modelnaam. Belangrijker nieuws is dat het nieuwe model 4,6 centimeter korter is, terwijl de wielbasis juist met 5 centimeter is toegenomen. Dat belooft gemakkelijker parkeren en tegelijkertijd meer interieurruimte. De auto is ook 5 centimeter lager gemaakt, wat bijdraagt aan minder luchtweerstand en mogelijk ook een nog betere wegligging. Aan dat laatste draagt wellicht ook de toegenomen breedte van 2,2 centimeter bij.
Ook in het interieur is veel veranderd. Het instrumentarium bevindt zich niet langer middenin het dashboard, maar vind je nu gewoon achter het stuur. Het centrale beeldscherm is gereserveerd voor het infotainment en aanzienlijk groter dan voorheen. Een kleine bedieningshendel voor de automaat, tussen de voorstoelen, is gebleven.
Elektrisch komt de nieuwe Prius 75 kilometer ver
Elders in de wereld zal de nieuwe Prius nog wel zonder stekker te koop zijn, maar niet in Nederland. Het is de vraag hoe de trouwe Prius-rijders daarop reageren. Juist het feit dat zij nooit bij een laadpaal staan, was voor veel kopers jarenlang de charme van deze auto.
De nieuw aandrijflijn bestaat uit een 2,0 liter viercilinder benzinemotor, die de huidige 1.8 motor vervangt. Het motorvermogen neemt hierdoor flink toe, van 99 naar 148 pk. Ook de elektromotor is veel krachtiger dan voorheen: 160 in plaats van 92 pk. Het systeemvermogen komt met dit alles op 223 pk en dat is nogal een verschil met de 122 pk van de huidige generatie. De nieuwe Prius trekt in 6,7 seconden op vanuit stilstand naar 100 km/h.
Volgens Toyota heeft de nieuwe plug-inhybride een 50 procent groter elektrisch rijbereik. Dat zou betekenen dat de nieuwe generatie op batterijkracht 75 kilometer ver komt. Er is dan ook een grotere batterij ingebouwd. Met 13,6 kWh is die ruim anderhalf keer zo groot als het batterijpakket in het huidige model. Het volledige batterijpakket is onder de achterbank ingebouwd en heeft dus geen invloed meer op de bagageruimte. Een optie zijn opnieuw de in het dak geïntegreerde zonnecellen, voor een beetje extra stroom op zonnige dagen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Extra geld vanwege energierekening: kom ik in aanmerking voor Noodfonds en hoe vraag ik het aan?
Moeite met het betalen van de energierekening, ondanks het prijsplafond? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor het tijdelijke Noodfonds Energie, dat gisteren werd gelanceerd. We beantwoorden vijf vragen en antwoorden over deze steunmaatregel. -
PREMIUM
Gehandicaptenverzorgster scoort aan lopende band parkeerbonnen: ‘Gemeente moet oplossing bedenken’
Weinig mensen zullen zo veel parkeerbonnen krijgen als de Dordtse Annemieke Ooyen. Soms gaan er weken voorbij dat ze er geen één krijgt, soms kan ze in een maand 300 euro aftikken. De zorg voor ernstig gehandicapte mensen maakt dat ze lang niet altijd volgens de boekjes kan parkeren. -
PREMIUMmijn allessie
Tot de laatste bout is Alfred’s 205 GTI origineel
Dat deze Peugeot 205 GTI eruitziet alsof ‘ie pas 33 dagen jong is in plaats van 33 jaar oud is te danken aan eigenaar Alfred Hoek (61). Die stelt met veel plezier werkelijk alles in het werk om zijn auto knap te houden. Naar de andere kant van het land rijden voor een boutje bijvoorbeeld, want zijn wagen is en blijft origineel. -
AUTOTEST
Test Mazda CX-60: stekker-SUV met stotterprobleem
De CX-60, de eerste plug-inhybride van Mazda, is een ruime en bijzonder imposante auto om te zien. Behoorlijk zuinig ook, mits je hem correct gebruikt. Maar de stotterende aandrijflijn gooit roet in het eten. -
Schoonmaaktip van de week
Met deze tips bespaar je een hoop geld en heb je ook nog eens lekker zachte handdoeken
Het huis kan eens in de zoveel tijd wel een grote beurt gebruiken. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp helpt daarom alledaagse problemen op te lossen. Deze week: handdoeken.
-
Volvo onthult nieuw topmodel en belooft: voortaan elk jaar een nieuw elektrisch model
Volvo heeft zijn nieuwe topmodel onthuld, de volledig elektrische EX90. Met deze grote SUV start volgens de fabrikant ‘een nieuw tijdperk’ voor Volvo: ,,De komende jaren zal er elk jaar een nieuw, elektrisch model worden gepresenteerd.’’ -
-
-
Als je bewuster wil leren eten ‘is een quick fix vaak niet mogelijk’
Veel Nederlanders willen bewuster eten. Wat kun je vandaag al doen om om dit te bereiken? Twee experts geven uitleg. -
Conceptcar Audi is bliksemafleider voor nieuwe elektrische Porsche
De Audi Activesphere is een avontuurlijke conceptcar met een heel bijzonder interieur. Een interieur dat alle aandacht afleidt van de onderhuidse techniek. De Audi Activesphere Concept staat namelijk op het platform dat ook voor de nieuwe elektrische Porsche Macan is ontwikkeld. In tegenstelling tot Audi’s futuristische studiemodel, gaat de elektrische midsize-SUV van Porsche dit jaar nog in productie.