Nu een dieselauto kopen: dom of juist heel slim?
Dieselauto's zitten in het verdomhoekje. Nieuw worden ze nauwelijks nog verkocht en ook gebruikt zijn ze minder populair. Is het onverstandig om nog een diesel te kopen? Of juist slim?
'Met een witte blijf je zitten.' Nog niet zo lang geleden was dit een gevleugelde uitspraak in Nederlandse autoshowrooms. Omdat een witte auto minder populair zou zijn op de tweedehands markt, raadden verkopers hun klanten aan om een andere tint te kiezen. Dan had je tenminste geen zorgen over een lagere restwaarde. Dat credo is inmiddels achterhaald: mede dankzij de opkomst van hippe parelmoervarianten en daken in contrasterende kleuren is wit - na grijs, zwart en blauw - zelfs de meest verkochte autokleur van Nederland.
Nee, op dit moment is het de dieselmotor die het moet ontgelden. Sinds het dieselschandaal in 2015, waarbij aan het licht kwam dat onder meer Volkswagen sjoemelde met de uitstoot van hun TDI-dieselmotoren, zit er een smet op. Dieselmotoren waren al langer minder populair, maar het sjoemelschandaal duwde ze nog dichter naar de afgrond. Autofabrikanten als Volvo en Toyota zijn zelfs al gestopt met het ontwikkelen en verkopen van nieuwe diesels.
Merken die ze nog wel in de prijslijsten hebben, lijden onder de ingestorte verkoop. Kopers van nieuwe auto's kiezen, mede vanwege fiscaal voordeel, liever voor versies met een (deels) elektrische aandrijflijn. Op de tweedehands markt is dat beeld niet anders, ook daar laten autokopers dieselversies steeds vaker staan.
Inruil
Het gevolg is dat eigenaren van een diesel minder makkelijk van hun auto afkomen. ,,Als het even kan, ruil ik een diesel niet meer in'', bekent Manfred Bavelaar van autobedrijf Baaf Automotive in Delft. ,,Als ik zo'n auto in mijn showroom zet, raak ik hem niet kwijt. Ze blijven gewoon staan! Daarom ben ik voorzichtig met inruilen. Laatst kwam hier een mevrouw met een Fiat Bravo; op zich een nette auto, maar omdat het een diesel was en hij al 220.000 kilometer had gelopen, heb ik een inruilvoorstel gedaan van slechts 500 euro. Ik wil die dingen niet.''
Wie nu een gebruikte diesel verkoopt, heeft dus op z'n zachtst gezegd een uitdaging. Je moet er rekening mee houden dat je simpelweg minder geld krijgt voor je auto. Leaserijders merken de gevolgen ook. Omdat voor nieuwe dieselauto's op den duur een lagere restwaarde wordt verwacht, stijgt het leasebedrag ten opzichte van auto's met een benzine- of elektromotor.
Maar dat diesels minder populair zijn, biedt ook kansen voor autokopers, meent Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. ,,De verwachte restwaardedaling leidt ertoe dat je een interessante slag kunt slaan wanneer je nu als particulier een dieselauto wilt kopen. Veel dieseluitvoeringen zijn fors voordeliger in aanschaf dan een vergelijkbare benzinevariant.''
Een snelle ronde op autozoeksite Gaspedaal.nl bevestigt dat beeld: een Volkswagen Golf met 1.4 TSI-benzinemotor (bouwjaar 2015) moet 17.500 euro kosten, terwijl een vergelijkbare 1.6 TDI uit hetzelfde jaar voor 14.900 euro te koop staat. Duurdere modellen vertonen een vergelijkbaar beeld: een Jaguar XF met dieselmotor uit 2015 koop je al voor minder dan 20.000 euro, terwijl een vrijwel identieke benzinevariant pas voor 25.950 euro de showroom uit mag.
Afschrijving
De aanschaf van een gebruikte dieselauto kan dus aantrekkelijk zijn, maar is het ook verstandig? De te verwachten lagere inruilprijs is een belangrijk aandachtspunt bij die overweging. Hoe lang ben je van plan om in de auto te blijven rijden? Als je over een jaartje alweer een andere wil, loop je de kans dat je in twaalf maanden veel meer afschrijft op een diesel dan je met een courantere benzineversie zou doen. Maar ben je van plan om jarenlang dezelfde auto te houden en hem 'op te rijden', dan is de te verwachten forse afschrijving veel minder belangrijk.
Verder koop je met een diesel nog altijd een auto met fijne rijeigenschappen, veel trekkracht en lage gebruikskosten. Zeker bij langere ritten verbruikt de uitvinding van Rudolf Diesel immers minder brandstof dan een vergelijkbare benzinemotor, terwijl de prijs per liter aan de pomp al gauw zo'n 40 eurocent lager ligt. Ook blijken de motoren over het algemeen zeer betrouwbaar: je kunt er lang mee doen.
Wel moet je tegelijkertijd rekening houden met een hogere motorrijtuigenbelasting (mrb). De Nederlandse overheid compenseert de lagere brandstofprijs (en accijns) met een hogere wegenbelasting en wil zo het gebruik van diesels ook een beetje ontmoedigen. De mrb is onlangs nog 15 procent omhooggegaan en dat zal in 2025 en 2026 nog een keer gebeuren: het wordt de komende jaren dus steeds duurder om een diesel voor de deur te hebben staan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit is de duurste auto aller tijden
Een Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955 is eerder deze maand geveild voor een recordbedrag van 135 miljoen euro. Dat heeft topman Ola Källenius van de Duitse autofabrikant bevestigd. Dat maakt het verreweg de duurste auto ooit. -
PREMIUMRECONSTRUCTIE
Na het tweede telefoontje heeft Rijkswaterstaat een levensgroot probleem: afsluiten die tunnel!
Twee late ziekmeldingen en de hele ochtendspits in de Rotterdamse regio liep in de soep. De urenlange afsluiting van de Ketheltunnel veroorzaakte flinke files in de regio. Overmacht, zegt Rijkswaterstaat. Amateurisme, zeggen critici. -
PREMIUM
‘Benzineprijs komt dit jaar niet meer onder de 2 euro’
We zijn aan de benzinepomp weer bijna terug bij af. De accijnsverlaging van 17 cent is alweer voor 11 cent tenietgedaan door prijsverhogingen. Pomphouders willen dat de btw op brandstof wordt verlaagd. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda.
-
fietsroute
Feestelijk fietsen door het land van de duizend bieren
In België staan de pilskes vaak al bij de lunch heldergeel te glanzen op de cafétafels. Ja, het is er feestelijk fietsen: de talloze routes zijn sinds kort zo goed bewegwijzerd dat je jezelf gedachteloos door stad en land laat slingeren. -
1
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen.