Occasionkoper blijft vooral zoeken naar benzineauto's
Bijna twee derde van de consumenten die online een occasion zoeken, kiest nog steeds voor een auto met benzinemotor. Dat blijkt uit onderzoekscijfers van de grote occasionplatforms Gaspedaal.nl en AutoTrack. De vraag naar tweedehands elektrische modellen neemt intussen af. De populariteit van elektrische auto’s op deze occasionsites bevindt zich nu op het laagste punt sinds oktober 2021. Tegelijkertijd laat de vraag naar hybrides wél een stijging zien.
De overheidssubsidie op tweedehands elektrische personenauto’s (SEPP) heeft dit jaar nog niet geleid tot meer belangstelling van autokopers. Vorig jaar leidden de subsidieregeling en de hoge brandstofprijzen nog tot een duidelijke piek in het zoekgedrag. In maart 2022 zocht bijna 11 procent van de autokopers naar een elektrische auto. Nu is dat nog slechts 6,5 procent. Daarmee is de populariteit van elektrische auto’s op de occasionsites nu op het laagste punt sinds oktober 2021. De gemiddelde prijs van tweedehands elektrische auto’s is dan ook €46.278. Een flink verschil met de gemiddelde zoekprijs van €19.603, groter dan de subsidie van €2.000 kan overbruggen.
De vraag naar hybrides is toegenomen van 19,7 procent begin vorig jaar, tot naar 22,6 procent nu. Het aanbod op de twee sites blijft hier ver bij achter en ligt nu op 10,1 procent. De vraag naar elektrisch is nu nagenoeg gelijk aan het aanbod; elektrische auto's nemen 6,5 procent van het totale aanbod voor hun rekening.
Jasper Verweij, Head of Product bij Gaspedaal.nl en AutoTrack: ,,Ondanks de verminderde vraag naar volledig elektrische auto’s, lijkt de vergroening van het Nederlandse wagenpark ook de occasionmarkt bereikt te hebben. Althans, als het aan de kopers ligt. Bijna drie op de zeven kopers zoekt nu een auto die geheel of gedeeltelijk elektrisch is. Dat komt vooral door de groeiende populariteit van hybride. Hybride voelt voor veel mensen als het beste van twee werelden. Wel zuiniger, maar nog niet 100 procent afhankelijk van laadpalen.‘’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen tussen de 2000 en 2500 euro
-
PREMIUMautotest
Stoere Jeep Compass is zuinig met elektrisch rijden
De Compass is misschien wel de meest aantrekkelijke Jeep van dit moment. Omdat hij een acceptabele prijs combineert met goede, praktische eigenschappen. Bovendien oogt hij stoer, zoals het een echte Jeep betaamt. Onze autoredactie heeft hem getest. -
Liège in plaats van Luik? No way! Nieuwe verkeersborden bij Antwerpen moeten weg
Bij Antwerpen is een peperdure nieuwe weg geopend, maar alle aandacht gaat naar vier verkeersborden: daar staat Liège op in plaats van Luik. En dat kan volgens de Vlaamse regering absoluut niet. -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’
-
2
Dit is nu de bestverkochte auto ter wereld
-
-
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk.