‘Ochtend- en avondspits vrijwel volledig opgelost’
Door de uitbraak van het coronavirus zijn de ochtendspits en de avondspits bijna helemaal verdwenen van de wegen. Dat meldt navigatiemaker TomTom in zijn jaaroverzicht. Op zichzelf is dit natuurlijk slecht nieuws voor een bedrijf dat groot is geworden met slimme software om files te vermijden.
Delen per e-mail
Wie vorig jaar in ‘de spits’ moest rijden, was 32 procent eerder thuis dan in 2019. Vooral bij Utrecht, Amsterdam en Leiden liepen mensen veel minder vertraging op. Maar het is niet zeker dat het zo rustig blijft, stelt TomTom. Daarvoor is een ‘gezamenlijke en bewuste verandering van het reisgedrag’ nodig, waarbij mensen daadwerkelijk meer thuis gaan werken, flexibele werktijden hebben en waarbij ‘verkeersgegevens worden gebruikt om te bepalen wat de beste tijd is om in de auto te stappen’. Volgens TomTom hoeven de snelwegen en andere wegen dan niet te worden uitgebreid ‘waardoor miljarden euro’s worden bespaard’.
Steden
Volgens TomTom was het in sommige steden in het weekeinde drukker dan in 2019, terwijl het doordeweeks juist rustiger was. Apeldoorn is zo’n stad. In de weekeindes in april 2020 waren mensen 74 procent langer onderweg dan in de aprilweekeindes een jaar eerder. In diezelfde maand was het doordeweeks juist 23 procent rustiger dan in april 2019. Ook in plaatsen als Breda, Den Bosch, Utrecht, Amersfoort en Arnhem was vorig jaar zo’n verschuiving te zien. ,,Dit impliceert dat mensen doordeweeks veelal thuiswerkten en leefden en in het weekend de weg op gingen voor activiteiten buitenshuis”, concludeert TomTom.
De drukste plek in Nederland was vorig jaar Haarlem. Wie daar op pad is, heeft gemiddeld 25 procent extra reistijd nodig. Dat betekent dat mensen voor een rit die normaal gesproken een uur zou duren, gemiddeld een kwartier langer onderweg zijn. Den Haag staat tweede, gevolgd door Nijmegen, Leiden en Groningen. In de top-10 staan verder Apeldoorn, Rotterdam, Arnhem, Breda en Tilburg. Amsterdam is elfde, Eindhoven twaalfde. Almere is op het Spaanse Cádiz na de rustigste stad van Europa. Alleen in Apeldoorn en Almere bleef de vertraging gelijk ten opzichte van 2019, in de andere steden daalde die.
Smartphones
TomTom baseert de lijst op informatie uit honderden miljoenen navigatiekastjes, ingebouwde systemen en smartphones. De onderzoekers kijken daarbij niet alleen naar de snelwegen, maar ook naar de wegen in en rondom de steden.
Wereldwijd is Moskou de drukste stad. Een rit die op lege straten een uur zou duren, duurt daar in de avondspits al gauw twee uur. Die vertraging is echter minder dan in 2019. Daarna volgen Mumbai in India en Bogotá in Colombia. Op de wereldranglijst staat Haarlem 110e. Hekkensluiter is wederom het Amerikaanse stadje Greensboro. In totaal onderzocht TomTom 416 steden. In slechts 13 steden nam de vertraging toe ten opzichte van 2019.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven. -
Volkswagen roept 56.000 Golfs terug wegens softwareproblemen
Volkswagen roept 56.000 Golfs terug om softwareproblemen op te lossen die het infotainmentsysteem en de achteruitrijcamera beïnvloeden. -
Auto van het Jaar: Toyota Yaris
De Toyota Yaris is gekozen tot Auto van het Jaar 2021. In totaal maakten 29 auto’s kans op de titel Auto van het Jaar 2021, al was het voor het gros van die auto’s al enige tijd niet zo spannend meer. De 59 koppen tellende jury, die bestaat uit Europese autojournalisten, streepte begin dit jaar al 22 modellen van de kandidatenlijst, waarna een short-list met zeven modellen overbleef. -
Deze extreem snelle auto moet alle records gaan verbreken
Hij stijgt nog net niet op, maar verder moet de Aussie Invader alle snelheidsrecords op het land gaan verbreken. Een Australisch ontwikkelingsteam van kundige ingenieurs, onder leiding van een coureur, heeft een bizar voertuig ontwikkeld dat de grenzen op snelheidsgebied moet verleggen. -
video
Zonneauto die 1600 kilometer ver komt op één lading binnen 24 uur uitverkocht
De eerste lading zonneauto's ter wereld was binnen 24 uur uitverkocht. Het mede door zonnecellen gegenereerde rijbereik van deze Aptera klinkt dan ook indrukwekkend.
-
‘Elektrische auto's hebben veel minder grondstoffen nodig dan modellen met verbrandingsmotor’
Elektrische auto’s hebben veel minder grondstoffen nodig dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit een analyse van Transport & Environment. -
Nooit meer aquaplaning: dit systeem splijt plassen zoals Mozes de Rode Zee
Een nieuw systeem dat mede werd ontwikkeld door Bosch moet ongevallen door aquaplaning voorkomen. Het werkt met 5G-technologie en een waterpomp die plassen ‘splijt’. -
PREMIUMVerkiezingen
Is nieuw asfalt nog nodig nu thuiswerken de norm is? Partijen zijn verdeeld
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen geven politieke partijen in acht afleveringen hun standpunten op het gebied van onder meer wonen, werken, vergroening, asfalt en de nexit. Vandaag aflevering 6: Hebben we al dat asfalt nog wel nodig nu miljoenen mensen thuiswerken? Aan het woord Gijs van Dijk (PvdA) en Joost Eerdmans (JA21).