Omstreden waarschuwingsdienst voor parkeerboetes moet alweer stoppen
VideoDe gemeente Amsterdam heeft de start-up Parkeerwekker gesommeerd te stoppen met zijn activiteiten. De app stuurt ‘vergeetachtige parkeerders’ een bericht wanneer een controlevoertuig de geparkeerde auto passeert, om zo een boete te voorkomen.
Delen per e-mail
De gemeente vindt dat de onderneming zich schuldig maakt aan privacyschending en aanzet tot belastingontduiking en dreigt een kort geding aanspannen als Parkeerwekker niet binnen zeven dagen zijn activiteiten staakt. Dat laatste is Luis Roman, initiatiefnemer van de dienst, niet van plan. ,,We zien dat er veel onnodige boetes worden uitgedeeld. Dat zorgt voor frustratie bij mensen,” zegt Roman. ,,Wij proberen met Parkeerwekker dit probleem op te lossen en zijn niet van plan om te stoppen.” De start-up heeft een advocaat in de arm genomen die de zaak nu onderzoekt.
Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat de activiteiten van Parkeerwekker ingaan tegen de stedelijke regelgeving. ,,Wat de gemeente Amsterdam betreft, faciliteert Parkeerwekker gebruikers om parkeerkosten bewust zoveel mogelijk te omzeilen,” aldus de woordvoerder. Betaald parkeren is volgens de woordvoerder ingevoerd om ‘optimaal gebruik te kunnen maken van de schaarse ruimte in Amsterdam en om de stad bereikbaar te houden’. ,,Door dit zo goed mogelijk te organiseren zorgen we voor een efficiënt gebruik van (parkeer)ruimte en een leefbare stad. De opbrengsten van betaald parkeren worden bovendien geïnvesteerd in projecten voor de stad,” aldus de zegsman.
Parkeerboetes
Parkeerwekker maakt gebruik van dashcams die gekoppeld worden aan een platform dat videobeelden uitleest. Wie een berichtje krijgt van de app dat er een scanauto door de straat rijdt, heeft vijf minuten de tijd om de parkeerkosten te betalen en een boete te ontlopen. Per ontvangen waarschuwingsbericht brengt de start-up 1,49 euro in rekening. Tot nu toe is de app naast Amsterdam in een beperkt aantal steden beschikbaar, waaronder Utrecht, Rotterdam en Leiden.
Sinds gemeenten scanauto’s inzetten is het aantal parkeerboetes fors gestegen. Uit navraag van Het Parool bleek dat automobilisten in Amsterdam in 2018 voor bijna 30 miljoen euro naheffingsaanslagen (boetes) kregen, omdat er geen parkeergeld was betaald. In 2012, het laatste jaar voordat de stad de scanauto invoerde, was dat nog 18,5 miljoen euro. Ook kiezen autogebruikers er sinds de scanauto vaker voor om parkeergeld te betalen, omdat de pakkans groter is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dronken automobilisten in België ontvangen sleutelhanger met naam doodgereden kind
Automobilisten die komend weekend in België bij alcoholcontroles worden betrapt, krijgen een sleutelhanger met de naam van een in het verkeer overleden kind. De angstaanjagende campagne wordt uitgevoerd door de politie en is een initiatief van de organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen, met steun van het verkeersinstituut Vias. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers. -
Scooterverkoop dankzij corona door het dak, steeds vaker elektrisch
Scooterdealers hebben dankzij de coronacrisis een absoluut topjaar beleefd. In totaal werden er bijna 85.000 exemplaren geregistreerd, 45 procent meer dan in 2019. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Eén op de vijf nieuwe scooters is elektrisch aangedreven. -
Groot voor weinig: waarom budgetmerk Dacia hogerop wil (en Lada misschien terugkeert)
In navolging van moedermerk Renault heeft Dacia vandaag ook veel nieuws. Zo gaat het merk samenwerken met het Russische Lada en kondigt de zojuist gepresenteerde Bigster Concept de grootste Dacia ooit aan. Want Dacia blijft weliswaar goedkope auto’s bouwen, het bedrijf wil ook meer geld verdienen. -
Nooit meer een parkeerboete: nieuwe dienst waarschuwt voor scanauto
Een Amsterdamse start-up zorgt ervoor dat scanauto’s van gemeentelijke parkeerdiensten automatisch worden herkend. Gebruikers van de dienst krijgen een seintje zodra een controlevoertuig een door hen geparkeerde auto passeert voor 1,49 euro per keer.
-
Goedkopere Porsche Taycan krijgt grotere actieradius
Porsche introduceert een nieuwe basisversie van de elektrische Taycan. De naamloze uitvoering komt een stapje onder de 4S op de menukaart te staan. Het is de eerste versie die voor minder dan een ton op de prijslijst staat, terwijl hij wel een grotere actieradius heeft dan de andere versies. De fabrikant heeft bezuinigd op de vierwielaandrijving. -
Legendarische brandweerauto keert na halve eeuw terug in Gorinchem
Gorcumse brandweerlieden hebben hun 50 jaar oude autospuit terug, nadat die jarenlang in Polen dienst heeft gedaan. Zij gaan de legendarische brandweerauto in originele staat restaureren. -
Afghanistan gaat ‘prostitutienummer 39' van kentekenplaten weren
De Afghaanse autoriteiten doen nummerborden in de ban met het nummer 39. Dat nummer wordt al lange tijd in verband gebracht met prostitutie. Daardoor kleeft zo’n stigma aan de ‘39' dat Afghanen naar verluidt flinke sommen smeergeld betalen om het niet op hun kentekenplaat te krijgen.