Op dit circuit kun je zelf in een echte Formule 1-auto rijden
Het Britse bedrijf TrackDays biedt iedereen de kans om zich even een Formule 1-coureur te voelen. Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato.
Delen per e-mail
Het bedrijf laat je natuurlijk niet zomaar achter het stuur springen van de EJ12. De racesessie begint met een veiligheidsinstructie en een briefing van dertig minuten over racelijnen en gas- en remtechnieken. Daarna volgen een reflextraining van veertien ronden en een gaspedaaloefening op een driftcircuit. Vervolgens rijden de deelnemers vier verkenningsronden in een BMW M3, voordat ze overstappen in een F1000-racewagen.
De gele Jordan is exact dezelfde auto die afgelopen september te koop stond in Groot-Brittannië. De 800 pk sterke auto werd voor het eerst in 2002 bestuurd door Sato op het Britse circuit Silverstone. De auto heeft nog steeds dezelfde kleurstelling die hij had voor de Suzuka Grand Prix van oktober 2002. De wagen werd uiteindelijk verkocht voor 167.500 pond (188.393 euro).
Tijdens de F1 werd de auto aangedreven door een 3,0-liter V10 Honda-motor, maar het Japanse bedrijf verwijderde die toen de auto werd verkocht. Nu zit er een 600 pk sterke Formule 3000 V8-motor in, die is gekoppeld aan een sequentiële vijfversnellingsbak. De race-ervaring is te boeken op het Bovingdon Airfield-circuit in Hertfordshire in Engeland. De kosten bedragen 999 pond (1123 euro) voor tien rondes in de Jordan F1-auto.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMobiliteitsalliantie
Drie miljard nodig voor weg en ov: ‘Na corona keren velen terug op de weg, in de trein en de bus’
Minimaal 3 miljard euro per jaar erbij voor het wegennet, beter openbaar vervoer, grote vervoershubs, maar ook voor verkeersveiligheid en de invoering van betalen naar gebruik. Voor het eerst leggen Nederlands belangrijkste vervoerspartijen gezamenlijk hun eisen voor een nieuw kabinet op tafel. -
Laadpunt rukt op in parkeergarage
In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu, spreken demissionair staatssecretaris Van Veldhoven (Milieu) en de parkeerbranche vandaag af. In ongeveer twee derde van de garages is er nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden. -
Tachtiger rijdt 191 kilometer per uur om vaccinatie te halen
In het Franse departement Bas-Rhin is gisteren een 88-jarige man geflitst, terwijl hij met 191 kilometer per uur over de weg scheurde. De man verdedigde zijn rijstijl met het argument dat hij te laat was voor zijn vaccinatie tegen het coronavirus. -
Minstens 13 doden in Californië nadat auto met 25 inzittenden op oplegger botst
Bij een botsing tussen een auto en een oplegger zijn in het zuiden van Californië minstens dertien mensen om het leven gekomen. Het ongeval gebeurde nabij El Centro, op zo'n zestien kilometer van de Mexicaanse grens. -
Deze versimpelde Formule 1-auto heeft geen pitcrew nodig en hij is eigenlijk heel goedkoop
Een Formule 1-auto van rond de eeuwwisseling komt binnenkort onder de hamer. Het gaat om een Jordan Honda EJ12 uit 2002. De verwachte verkoopprijs ligt tussen de 160.000 en 270.000 euro.
-
Bezorgauto ontsnapt dankzij keien aan frisse duik
Het nut van de handrem werd donderdagmiddag maar weer eens bewezen, op de Bleijenhoek in Dordrecht. Een bezorgauto van de apotheek reed zonder bestuurster de kade af. -
Man vergeet twee maanden lang dat zijn autoraam nog openstaat
Een inwoner van Hamburg kreeg de schrik van zijn leven toen hij ontdekte dat hij was vergeten om zijn autoruit dicht te doen. Zijn Volkswagen Lupo had twee maanden lang in weer en wind buiten gestaan. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft het zin om een oudere diesel om te bouwen?’
,,In Duitsland kun je een Euro 4 of 5-dieselauto laten ombouwen (‘umrüsten’) naar Euro 6. Als je zo’n auto vervolgens importeert naar Nederland, wordt die hier dan ook als ‘schonere’ Euro 6 geaccepteerd?”, vraagt lezer Ab Leunissen.