Op drie na grootste autofabrikant ter wereld wordt Nederlands bedrijf
De aandeelhouders van Fiat Chrysler Automobiles en PSA Group hebben goedkeuring gegeven voor de fusie van beide bedrijven. Het nieuwe bedrijf gaat Stellantis heten en wordt gevestigd in Nederland.
Delen per e-mail
De fusie-onderneming wordt de op drie na grootste autofabrikant ter wereld. Alleen de Volkswagen Groep, Toyota en Daimler zijn groter. Het nieuwe bedrijf zal door het leven gaan als Stellantis. In het Latijn betekent ‘stello’ verlichten met sterren.
Deze ‘sterren’ zijn de 14 merken die nu samengaan, te weten Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserati, Jeep, Dodge, Chrysler, RAM, Peugeot, Citroen, Opel , Vauxhall en DS. De fusie wordt dit voorjaar afgerond en zal goed zijn voor een gezamenlijke verkoop van 7,9 miljoen auto's per jaar.
De vestiging in Nederland wordt vooral een belastingtechnische truc. Grootaandeelhouder is de Italiaanse familie Agnelli, bekend van de firma Fiat. Ook de familie Peugeot, het Chinese Dongfeng en de Franse overheid zijn aandeelhouder. Stellantis wordt een beursgenoteerd bedrijf. De fusie werd eerder al goedgekeurd door de EU.
Bekijk hieronder onze video's op het gebied van auto's en mobiliteit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
video
Zonneauto die 1600 kilometer ver komt op één lading binnen 24 uur uitverkocht
De eerste lading zonneauto's ter wereld was binnen 24 uur uitverkocht. Het mede door zonnecellen gegenereerde rijbereik van deze Aptera klinkt dan ook indrukwekkend. -
Te koop: de Porsche waar Maradona vaak te hard mee reed
Afgelopen jaar nam de voetbalwereld afscheid van Diego Armando Maradona (60). Even interessant als zijn carrière, zijn de auto’s waar de Argentijnse profvoetballer in reed. Zijn Porsche 911 Carrera uit 1992 wordt binnenkort mogelijk voor 150.000 à 200.000 euro verkocht. Best prijzig voor dit verouderde type, maar het feit dat de ster er - vaak veel te hard - mee gereden heeft, drijft de prijs behoorlijk op. -
PREMIUM
Meiden die rijden staan opeens in de belangstelling: ‘Dit is meer dan een mannenwereld’
Het zijn de koninginnen van de weg, echte kilometervreters. Steeds meer vrouwen sturen met enorme vrachtwagencombinaties over de weg. Wekelijks zijn hun avonturen te zien in het populaire televisie-programma ‘Meiden die Rijden’. Vier vrachtwagenchauffeurs over hun keuze voor het vak, flauwe grappen en het ‘truckersbestaan’. -
‘Elektrische auto's hebben veel minder grondstoffen nodig dan modellen met verbrandingsmotor’
Elektrische auto’s hebben veel minder grondstoffen nodig dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit een analyse van Transport & Environment. -
Fiat mag in de familie van Peugeot, Citroën en Opel
De fusie tussen de autofabrikanten Fiat Chrysler (FCA) en Peugeot (PSA) kan onder voorwaarden doorgaan, heeft de Europese Commissie na diepgaand onderzoek beslist. De twee concerns worden daardoor volgens het dagelijks EU-bestuur de op drie na grootste automaker ter wereld, onder de naam Stellantis.
-
PREMIUM
Dit rolletje gaat roofvogels langs de snelweg beschermen
Uilen en andere roofvogels sneuvelen regelmatig als zij op jacht zijn naar voedsel langs de A15 bij Vuren. Gezeten op hectometerpaaltjes turen ze naar muizen in de berm en slaan toe. Bij het opvliegen belanden ze in de baan van het verkeer. Rijkswaterstaat heeft boven op de paaltjes uilenrollen geplaatst. Een roofvogel die er nu landt, verliest meteen zijn evenwicht. -
Na Apple wil nu ook Huawei elektrische auto's gaan maken
Het Chinese technologie- en telecomconcern Huawei werkt aan een eigen elektrische auto. De eerste modellen verschijnen mogelijk dit jaar al op de markt, meldt persbureau Reuters op basis van anonieme ingewijden. Het bedrijf, dat kampt met Amerikaanse sancties, ontkent de plannen vooralsnog. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft het zin om een oudere diesel om te bouwen?’
,,In Duitsland kun je een Euro 4 of 5-dieselauto laten ombouwen (‘umrüsten’) naar Euro 6. Als je zo’n auto vervolgens importeert naar Nederland, wordt die hier dan ook als ‘schonere’ Euro 6 geaccepteerd?”, vraagt lezer Ab Leunissen.