Op zomerbanden naar de Duitse kerstmarkt, mag dat?
Winterbanden bieden meer veiligheid op de weg bij sneeuw en ijs, maar zijn ze verplicht in Duitsland? Of kun je gewoon in een auto op zomerbanden naar de kerstmarkt in Düsseldorf, Keulen of Aken?
Het antwoord is ogenschijnlijk simpel, want in Duitsland zijn winterbanden niet verplicht. Met als uitzondering dat het gebruik van zomerbanden onder winterse omstandigheden wél verboden is. Dat geldt ook voor in het buitenland geregistreerde voertuigen. Het kan dus wel, mits je goed de weersverwachting in de gaten houdt.
Wanneer de auto met zomerbanden tijdens sneeuw en ijs gewoon geparkeerd wordt, hoeft je niet bang te zijn voor de gevolgen. Maar wanneer je toch met zomerbanden op winterse wegen wordt betrapt, krijg je een boete van 60 euro plus een strafpunt in het centrale Duitse verkeersregister.
Wanneer je in een auto van iemand anders wordt betrapt, krijgt de eigenaar een boete van 75 euro en ook een strafpunt in het verkeersregister. Echt ernstig wordt het als er een ongeluk is gebeurd door het gebruik van zomerbanden. In dat geval kan de auto-eigenaar grove nalatigheid worden verweten, wat kan leiden tot een aanzienlijke vermindering van de verzekeringsdekking.
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Is een kleinere thuiskomer een probleem?’
‘Mijn Renault Scenic staat op 20-inch wielen. De wielmaat van mijn thuiskomer-reservewiel is echter slechts 17-inch', schrijft lezer André van Veghel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Kan dat problemen opleveren als op dezelfde as twee wielen zitten met verschillende omtrek?’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
VRAAG & ANTWOORD
Moeten mijn winterbanden ook spanning meten?
Mijn auto heeft zo’n – tegenwoordig verplicht – systeem dat met sensoren bij de ventielen de bandenspanning meet. Nu heb ik de zomerbanden verruild voor winterbanden en de velgen daarvan hebben niet die speciale ventielen waarmee de druk in de band gemeten wordt. Kan dit problemen geven bij een controle of ongeval? –Arjen Bijlsma
-
PREMIUMMijn Allessie
Nol kluste meer dan drie jaar aan zijn levenswerk: een Ford Mustang uit 1966 die verrot bleek te zijn
Nol van der Meer (71) rijdt niet zomaar een Amerikaanse cabriolet, nee, de zijne beschouwt hij als zijn levenswerk. Bij aankoop leek zijn Ford Mustang uit 1966 een plaatje. Maar toen de voormalige automonteur zijn wagen kaal maakte bleek de hele carrosserie verrot. Na 3,5 jaar restaureren mag ‘zijn allessie’ er weer zijn. -
PREMIUM
Winterbanden, geldklopperij of noodzaak?
Zijn winterbanden geldklopperij van de autobranche, of bieden ze ’s winters extra veiligheid op de weg? De discussie laait hoog op door een Britse bandentest waaruit blijkt dat ze in ons klimaat niet zo veel nut hebben, tenminste als het niet sneeuwt. -
Snel, wendbaar, doeltreffend: Oekraïens leger zet e-bikes in als antitankwapens
In de strijd tegen de Russische indringers nemen gespecialiseerde Oekraïense eenheden hun toevlucht tot een verrassende tactiek: bewapende tweewielers. E-bikefabrikanten werken hiervoor samen met het Oekraïense leger.