Opels volksheld komt terug, maar niet zoals je denkt
Automerk Opel brengt de beroemde Manta weer tot leven. Alleen keert het model ditmaal niet terug als lage sportcoupé zoals in de jaren ’70 en ’80, maar als een hogere elektrische familieauto. Of liefhebbers van de Duitse volksheld van weleer daar heel blij mee zijn, is de vraag.
Het studiemodel Manta-e dat Opel heeft onthuld, laat duidelijk zien wat het Duitse merk in gedachten heeft met de nieuwe generatie. Een schets toont een sportief gevormde auto met vijf deuren en een hoge, ronde daklijn. Het model staat hoger dan gemiddeld op z’n wielen, wat aangeeft dat Opel met dit model aan wil haken op de populariteit van hogere auto’s, zoals SUV’s en cross-overs.
Daarmee breekt Opel totaal met de eigenschappen die de vorige generaties van de Manta kenmerken. De oorspronkelijke Opel Manta die in 1970 het levenslicht zag, was misschien wel de ultieme sportwagen voor de ‘gewone man’. Net als tijdgenoten zoals de Ford Capri en de Volkswagen Scirocco zag de Manta er sportief uit, bood hij bovengemiddelde prestaties en was hij enigszins betaalbaar. Dat bezorgde het model een iconische status en veel fans.
Klagende fans
Die liefhebbers zullen vast even moeten wennen aan de toekomstplannen van Opel, want de nieuwe Manta pakt het dus heel anders aan. Dat een dergelijke keuze kan leiden tot onrust, weet Ford inmiddels ook. Dat merk bracht eerder een grote, elektrische familieauto op de markt met een iconische naam, de Mustang Mach-E. Die auto zorgt nog steeds voor klagende fans, die van mening zijn dat zo’n elektrisch model niets te maken heeft met de kwaliteiten die de Mustang (zoals sterke, brullende motoren en sportieve lijnen) ooit bijzonder maakten.
De situatie van de Opel Manta is overigens wel iets anders: omdat het merk sinds 1988 al geen moderne versie van de sportwagen heeft gemaakt, hebben hedendaagse consumenten een minder heftige band met het model. Des te opmerkelijker is het dat het merk onlangs een elektrische ‘Restomod’ - de Manta GSe ElektroMOD - presenteerde op basis van de Manta A, de eerste generatie uit de jaren 70. Die ziet eruit als het oorspronkelijke model, maar is technisch helemaal bij de tijd gebracht met – onder meer – een elektrische aandrijflijn en moderne verlichting. Dat komt iets dichter bij het originele Manta-gevoel, maar voor het echte werk moeten liefhebbers zich nog steeds tot Opel Manta occasions wenden.
Inmiddels heeft Opel duidelijk gemaakt dat die auto niet in productie gaat. In plaats daarvan keert de Manta dus terug als een ‘normale’, elektrische gezinsauto. De productieversie van de Manta-e moet in 2025 op de weg verschijnen en krijgt volgens Opel een rijbereik van ‘meer dan 750 kilometer per laadbeurt’.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMFietstest 2023
Deze elektrische fietsen komen als beste uit de test
-
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadfietsen onder de 2000 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Een wat langere recreatieve tocht moet ook kunnen. De blits maken? Mwah, nooit weg. Comfortabel zitten is heel belangrijk. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen onder de 2000 euro. -
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige. -
PREMIUM1
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
De meeste mensen stellen dat wat ze moeten doen uit en voelen zich daar dan schuldig over. Vooral niet doen, legt filosoof John Perry uit aan journalist en notoire uitsteller Saskia Smith. Een gestructureerde uitsteller krijgt volgens hem juist een heleboel voor elkaar omdat ze die andere dingen niet doen. -
Deze Opel was ooit net zo snel als een Ferrari Testarossa
De Franse firma Artcurial veilt binnenkort een Lotus Omega. De vierdeurs sedan was zo snel als een Ferrari Testarossa en werd in 1990 uitgeroepen tot snelste sedan ter wereld.
-
De Opel Manta keert terug, maar is niet te koop
-
-
-
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides. -
auto-expert2
Mag je rechts inhalen op een uitvoegstrook?
Op de weg mag je in principe nooit rechts inhalen, maar er zijn uitzonderingen. Hoe zit dat eigenlijk als je op een uitvoegstrook rijdt, vraagt lezer H. de Groot zich af. Auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.