Opnieuw tegenvaller voor VDL Nedcar: de Lightyear zonnecelauto wordt níet in Nederland gebouwd
De veelbelovende zonnecelauto van het Nederlandse merk Lightyear – de One – wordt straks in Finland geproduceerd. Dat nieuws betekent alweer een tegenvaller voor VDL Nedcar, eigenaar van de enige grote autofabriek van ons land in het Limburgse Born. Lightyear kiest ‘op basis van ervaring’ voor de Finse autoproducent Valmet Automotive.
Een eventuele samenwerking tussen Lightyear en VDL Nedcar had een mooi statement kunnen zijn voor de kwaliteit van de Nederlandse maakindustrie. De vooruitstrevende zonnecelauto wordt immers grotendeels in het Brabantse Helmond ontwikkeld. Ergens lag het voor de hand dat de Lightyear One ook op Hollandse bodem geproduceerd zou gaan worden. In dat geval is de grote fabriek van VDL Nedcar in Born een logische keuze, maar deze samenwerking komt er dus niet.
In plaats van VDL Nedcar kiest Lightyear voor de Finse fabrikant Valmet Automotive als productiepartner. Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van het Nederlandse automerk, legt de keuze uit: ,,Hier ging een grondig en uitgebreid selectieproces aan vooraf dat meer dan een jaar in beslag nam. Valmet is een pionier op het gebied van elektrische auto’s en is al meer dan tien jaar betrokken bij de ontwikkeling en productie van elektrische voertuigen.”
Volgens Lightyear zijn inmiddels meer dan 1,7 miljoen voertuigen in elkaar gezet op de productielijnen in de Finse plaats Uusikaupunki. Het bedrijf heeft volgens het Nederlandse automerk onder meer al gewerkt voor Mercedes-Benz, Saab en Porsche. ,,Daarnaast beschikt Valmet Automotive over een eigen productielijn voor batterijen en heeft het onlangs veel geïnvesteerd in bijkomende ontwikkelings- en testcapaciteiten voor de aandrijflijnen van elektrische voertuigen. Valmet Automotive heeft een bewezen staat van dienst en is voor ons een geweldige partner”, aldus Hoefsloot.
Pech voor VDL
In hoeverre de Nederlandse fabriek van VDL Nedcar in beeld is geweest als mogelijke productielocatie, vermeldt Lightyear overigens niet. Wel is duidelijk dat de Limburgse fabriek opnieuw een kleine tegenslag te verwerken krijgt, nadat BMW in 2020 de samenwerking stopzette. Op dit moment worden onder meer modellen van Mini en de BMW X1 in Born in elkaar geschroefd, maar vanaf 2023 verplaatst de Duitse fabrikant die productie naar andere fabrieken.
Wat die verandering betekent voor de ongeveer 4500 werknemers in de Limburgse fabriek is op dit moment nog onduidelijk. De directie van het bedrijf richt zich in de tussentijd op het binnenhalen van andere opdrachtgevers, waaronder relatief kleine merken die elektrische modellen op de markt willen brengen. Een voorbeeld daarvan is het Amerikaanse bedrijf Canoo, dat een opmerkelijke elektrische ruimtewagen, bestelbus en pick-up heeft ontwikkeld. De samenwerking met Nederland is inmiddels bevestigd: vanaf eind 2022 rollen de voertuigen van Canoo bij VDL Nedcar van de band. Tegen die tijd moet ook het productiemodel van de Lightyear One klaar zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
-
Zo voorkom je die irritante statische schok als je uit de auto stapt
Statische elektriciteit kan ervoor zorgen dat het simpelweg aanraken van een autoportier pijnlijk wordt. De kenmerken zijn bekend: een kleine stroomstoot, vergezeld van een knetterend geluid én een pijnlijke steek. Maar hoe komt dat en - belangrijker nog - hoe vermijd je het? -
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige. -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen van meer dan 3500 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen van meer dan 3500 euro. -
Bijna kwart Europese automobilisten onder 35 jaar kijkt video’s tijdens het rijden
Bijna een kwart van de automobilisten onder de 35 jaar vertoont naar eigen zeggen risicovol gedrag achter het stuur. Dat blijkt uit de jaarlijkse Barometer verantwoord rijden van de Franse Stichting Vinci Autoroutes. Vooral jonge mannen doen het slecht.
-
auto-expert1
Een reservebril in je auto: is dat verplicht?
-
-
-
PREMIUMMijn Allessie
Al werkt het voor geen meter, vader Jan en zoon Bart zijn voor altijd gek van Alfa Romeo
De relatie die vader Jan (70) en zoon Bart Netten (38) hebben met Alfa Romeo is een ingewikkelde. Senior rijdt een GTV uit ’96 en junior een 75 uit ’91. Uiterlijk geweldig, maar praktisch? Op die eigenschap hebben de heren hun auto’s nog niet kunnen betrappen. Toch zetten ze voor Italiaanse passie de frustratie graag aan de kant.Rijswijk -
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
Hans de Vries (40) uit Amsterdam woont in een studio en is op sommige vlakken afhankelijk van zijn VvE. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander.