Opties ‘uploaden’? Bij BMW kan het binnenkort ook
Bezitters van een BMW of Mini kunnen accessoires op hun auto in de toekomst aan- of uitzetten. Door de software draadloos aan te passen, worden onder meer camera’s, sensoren en rijhulpsystemen op afstand bediend. ‘Ook een pakket aan speciale geluiden voor elektrische auto’s, gemaakt door de beroemde componist Hans Zimmer, is mogelijk.’
Delen per e-mail
De opkomst van zogenoemde ‘over-the-air-updates’ maken de functies op een auto steeds flexibeler. Eigenaren van een Tesla zijn al bekend met het principe van ‘opwaarderen op afstand’: zodra Elon Musk en zijn mensen bijvoorbeeld een nieuwe versie van een rijhulpsysteem hebben ontwikkeld, stuurt Tesla die update draadloos naar de auto’s. In navolging van het merk uit Silicon Valley begint de Duitse concurrent BMW daar binnenkort ook mee, zij het op een iets andere manier.
De van oorsprong Nederlandse Pieter Nota, lid van de raad van bestuur voor sales en marketing bij BMW, legt de aanpak van het merk uit München uit in gesprek met onze autoredactie. ,,In de toekomst blijft het zo dat onze klanten een BMW in verschillende uitrustingsniveaus kunnen bestellen bij de fabriek. De ene zal er wat sportiever uit zien, terwijl een andere versie luxer is aangekleed. Wat er gaat veranderen, is dat eigenaren verschillende functies van hun auto’s kunnen aanpassen terwijl de auto al in hun bezit is. Als je iets niet hebt besteld bij het uitkiezen van de auto, kun je dat later alsnog activeren als je dat wilt.”
Andere fabrikanten zoals Audi en Volkswagen experimenteren overigens ook al met vergelijkbare technologie. Zo beschikt de nieuwste VW Golf over een eigen digitale ‘winkel’ waar je functies kunt winkelen, waarbij het bijvoorbeeld mogelijk is om het aantal kleuren van de interieurverlichting te verhogen of een geavanceerder pakket aan rijhulpsystemen in te schakelen.
iX
Nota geeft het voorbeeld van de elektrische iX die later dit jaar op de markt komt, volgens het merk zelf de ‘meest vooruitstrevende BMW ooit’. In de basis zullen alle exemplaren van die auto, ongeacht het uitrustingsniveau, beschikken over dezelfde hoeveelheid camera’s, sensoren en andere technologieën. Zo beschikt de iX over geavanceerde rijhulpsystemen die de auto grotendeels zelfstandig laten rijden, maar dat wil niet zeggen dat al die systemen in alle exemplaren ook aan staan. Als je zo’n systeem in eerste instantie niet hebt aangevinkt op je bestelformulier, zal het niet werken. Mocht je daar later spijt van krijgen en het toch willen gebruiken kun je het via het dasboard of een speciale app alsnog afrekenen, waarna BMW de functies op afstand inschakelt.
Zo’n rijhulpsysteem is een extreem voorbeeld, want in de praktijk zullen BMW-rijders vooral minder belangrijke opties aan- en uitzetten, voorspelt Pieter Nota. ,,Er zijn talloze mogelijkheden, maar je kunt om te beginnen denken aan een pakket dat de auto van andere (interieur-) verlichting voorziet. Of aan een pakket waarmee je jouw elektrische BMW andere geluiden laat maken dan voorheen; daarvoor hebben we zelfs speciale sets laten maken door de beroemde componist Hans Zimmer. Je kunt er ook voor kiezen om de functies voor een bepaalde tijd aan te zetten: selecteer een andere afstelling van je elektronisch geregelde onderstel als je sportief wilt rijden, of zet de camera achter de binnenspiegel tijdens je vakantie. Als je er klaar mee bent, schakel je de functie desgewenst weer uit.”
De flexibele mogelijkheden om de systemen van de auto aan of uit te zetten, kan ook prettig zijn voor kopers van tweedehands modellen. Had de eerste eigenaar geen adaptieve cruise control aan staan, terwijl jij dat wel wilt? Als de auto de noodzakelijke hardware al aan boord heeft, schaf je het aan via het ‘digitale ecosysteem’ van je bolide en je past je gebruikte auto aan op je eigen wensen.
Extra paar ogen
Het feit dat de BMW’s en Mini’s van de toekomst meer dan ooit verbonden zullen zijn met het internet, heeft ook andere voordelen. Zodra de eigenaar toestemming geeft om de gegevens van de auto met de dealer te delen, kan die de auto op afstand uitlezen en voorkomen dat er storingen optreden. Mocht er toch al sprake zijn van een storing, kan de technicus als een extra paar ogen bepalen of er onderhoud nodig is zonder dat je voor die diagnose naar de werkplaats hoeft. Buiten dat het kopen van auto’s steeds meer online gebeurt, wordt de communicatie met de dealer dus ook alsmaar digitaler.
Tot slot meldt Pieter Nota trots dat de nieuwe aanpak van BMW ‘zeer winstgevend’ kan zijn voor de merken van BMW, maar wat de diverse pakketten en functies voor consumenten gaan kosten (en of je ook weer geld terug krijgt van BMW als je een voorziening weer uit zet) is op dit moment nog niet bekend. Evenmin is duidelijk of het systeem te omzeilen is door slimme thuistechneuten, maar BMW kennende zijn daar vast de nodige beveiligingen voor ingebouwd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Groot stuk metaal doorboort voorruit truck, bestuurder overleeft bizar ongeval
Een bestuurder van een truck in New York is afgelopen week bijzonder goed weggekomen toen een groot stuk metaal zijn voorruit doorboorde. Hoewel de man door het voorwerp op zijn hoofd werd geraakt, overleefde hij het bizarre ongeval. -
Man vergeet twee maanden lang dat zijn autoraam nog openstaat
Een inwoner van Hamburg kreeg de schrik van zijn leven toen hij ontdekte dat hij was vergeten om zijn autoruit dicht te doen. Zijn Volkswagen Lupo had twee maanden lang in weer en wind buiten gestaan. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Zó rijdt de BMW iX3, de elektrische variant van de X3
De keuze is reuze binnen het BMW X3-programma. De middenklasse-SUV was al verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren, als stekkerhybride (dus met een benzine- en elektromotor gecombineerd) en is dat nu ook met een volledig elektrische aandrijflijn. -
De BMW X1 en 5-Serie worden (ook al) elektrisch
Autofabrikant BMW zet nog meer in op volledig elektrische modellen: na de iX3, de i4 en de iNext bevestigt het Duitse merk nu ook batterijvarianten van de X1 en 5-Serie. En ja, ook de superdeluxe 7-Serie moet er aan geloven. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Audi’s nieuwe ‘stroomkanon’ is geweldig (én een tikkeltje onhandig)
Hij klinkt weliswaar als een snelle lift in een modern kantoorgebouw, maar de nieuwste elektrische Audi is een meeslepende rijmachine. De e-Tron GT rijdt én laadt met een indrukwekkende snelheid, zit vol met overtuigende moderne technologie en ziet er hypermodern uit. Helaas laat hij op praktisch vlak wel wat steken vallen.
-
PREMIUMMobiliteitsalliantie
Drie miljard nodig voor weg en ov: ‘Na corona keren velen terug op de weg, in de trein en de bus’
Minimaal 3 miljard euro per jaar erbij voor het wegennet, beter openbaar vervoer, grote vervoershubs, maar ook voor verkeersveiligheid en de invoering van betalen naar gebruik. Voor het eerst leggen Nederlands belangrijkste vervoerspartijen gezamenlijk hun eisen voor een nieuw kabinet op tafel. -
‘Meest intelligente BMW ooit’ heet iX en is een statement op wielen
De eerste van een compleet nieuwe generatie BMW's is onthuld. De iX, volgend jaar te koop, blijkt een auto boordevol techniek die hem elektrisch, gedeeltelijk zelfrijdend en in hoge mate intuïtief moet maken. Met opgeladen batterijen komt hij ruim 600 km ver. Bovendien is dit de eerste auto die standaard een supersnelle 5G-internetverbinding heeft. -
Topman Jaguar Land Rover geeft toe: ‘Kwaliteit van onze auto’s was inderdaad niet best’
De nieuwe CEO van Jaguar Land Rover geeft toe dat betrouwbaarheidsproblemen het bedrijf 100.000 verkopen per jaar hebben gekost. Maar volgens hem is dat snel aan het veranderen.