Oude auto's zijn verantwoordelijk voor 35 procent van de stikstofuitstoot in het verkeer
Auto’s van vijftien jaar en ouder zijn verantwoordelijk voor 35 procent van de totale uitstoot van stikstofoxides door het autoverkeer. Vooral oude dieselpersonenwagens zijn extreem vervuilend. Een sloopregeling voor deze categorie auto’s kan helpen om uit de stikstofcrisis te komen.
Delen per e-mail
Geld teruggeven aan individuele autokopers wordt heel ingewikkeld. Maar met een slooppremie kan dat geld mooi terug naar autorijdend Nederland
Vergeleken met een moderne auto is de uitstoot van de oude auto’s gigantisch. Een diesel uit 1999 spuwt 6 keer meer NOx uit dan een moderne diesel. En vergeleken met een benzineauto is die oude diesel zelfs bijna tien keer zo smerig. En dat is dan nog de papieren werkelijkheid. Bij de sjoemeldieselaffaire bleek dat de werkelijke uitstoot van diesels vaak nog veel hoger ligt.
Vervoersdeskundige Jan Anne Annema van de TU Delft berekende op verzoek van deze krant de uitstoot van auto’s van 15 jaar en ouder. Bij de personenauto’s is 35 procent van de stikstofuitstoot en liefst 50 procent van het fijnstof afkomstig van auto’s met bouwjaar 2004 of ouder, zowel met benzine- als dieselmotoren. ,,Terwijl de oude bakjes maar 17 procent van het wagenpark uitmaken.’’ Bij de bestelbusjes, veelal diesels, is het niet veel anders. De oude exemplaren veroorzaken 20 procent van de stikstofuitstoot en 50 procent van het fijnstof van alle bestelbusjes.
Er rijden in Nederland 1,2 miljoen auto’s van 15 jaar en ouder. Dat zijn niet allemaal klassieke raspaardjes uit die door hun eigenaren met liefde worden gepoetst. Het gros betreft werkpaarden. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat er gemiddeld 10.000 tot 12.000 kilometer per jaar met de auto’s van 15 tot 25 jaar oud wordt gereden.
Regeling
Deze week maakt het kabinet keuzes om de uitstoot van stikstof door het wegverkeer snel en drastisch te verlagen om een beetje lucht te krijgen in de stikstofcrisis. Maximaal 100 km/uur rijden en autoloze zondagen liggen op tafel. Er wordt daarnaast gekeken naar een opkoopregeling voor oude vieze auto’s of bestelbusjes. Tien jaar geleden was er ook een landelijke sloopregeling om de luchtkwaliteit te verbeteren, daarmee werden toen 80.000 rokende auto’s van de weg gehaald. Annema wijst erop dat een regeling ingewikkeld is. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat deelnemers niet opnieuw een oude vieze auto kopen? En dat ie niet 1-2-3 is ingevoerd. ,,Maar ik zou de optie momenteel zeker verkennen qua kosten en baten als ik de overheid was.’’
Verder in het nieuws
-
‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te rigide body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis. -
PREMIUM
Grote steden worden anti-auto: gemeenten zijn blik op straat beu
Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’ -
‘Nieuwe auto’s slechter voor het klimaat’
De uitstoot van broeikasgassen door nieuwe auto’s is voor het tweede opeenvolgende jaar toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische overheid. -
€ 20.000 korting: waarom de VW e-Crafter ineens veel goedkoper is
Volkswagen heeft de prijs van de e-Crafter plotseling drastisch verlaagd. Waar de elektrische bestelwagen voorheen nog ruim 69.000 euro kostte, wil de dealer er nu ineens ‘slechts’ € 49.950 voor hebben. -
Wegenbelasting naar record door vieze diesels: 6,1 miljard euro in 2020
Autobezitters betalen volgend jaar samen 147 miljoen euro meer aan wegenbelasting. Dat komt doordat het aantal auto's toeneemt, tarieven omhooggaan en er een fikse fijnstoftoeslag voor dieselauto's komt. In totaal verwachten het Rijk en provincies bijna 6,1 miljard euro te innen, een record.
-
Ferrari komt pas na 2025 met elektrische auto
Ferrari verwacht pas na 2025 een volledig elektrisch model op de markt te brengen. Volgens de directeur van Ferrari is de accutechnologie nog niet ver genoeg ontwikkeld om al op korte termijn een elektrische auto uit te brengen. -
Star Wars ruimteschip ontworpen door Porsche-designers
Designers van Porsche en Lucasfilm Ltd. hebben samen een ruimteschip ontworpen voor de nieuwe speelfilm ‘Star Wars: The Rise Skywalkers’. De projectteams werkten gedurende twee maanden samen in de ontwerpstudio’s in Weissach en San Francisco. Het resultaat is de ‘Tri-Wing S-91x Pegasus Starfighter’: een gedetailleerd, anderhalve meter lang schaalmodel. -
Meesterwerkjes: van Batman tot The Godfather én een Utrechtse stadsbus
Beroemde auto's uit tv-series en speelfilms zijn steeds vaker als miniatuur verkrijgbaar. Maar ook de opkomst van de elektrische auto is duidelijk terug te zien in het actuele aanbod van schaalmodellen. Voor een paar tientjes ben je de trotse eigenaar. Ook leuk voor onder de kerstboom.