Volledig scherm
© Porsche

Pech voor de puristen: ook de sportiefste Porsche 911 krijgt turbo's

De 911 GT3 is altijd al dé atmosferische Porsche bij uitstek geweest. De volgende generatie krijgt echter ook turbo's, zo melden bronnen rondom Stuttgart aan het Britse blad Autocar.

De GT3 was de laatste auto in het 911-gamma die nog niet voor turbo was bezweken. Bronnen bij hoofdkantoor in Stuttgart geven aan dat daar verandering in komt bij de volgende generatie. Die GT3 krijgt namelijk dezelfde 3.8-biturbo als de 911 Turbo. Deze motor zou in de GT3 maar liefst 520 pk sterk zijn, 20 pk meer dan bij de huidige GT3. Het koppel (oftewel de trekkracht) zou nog veel meer toenemen: van 460 naar 720 Nm. 

Dit tot grote teleurstelling van veel Porsche-fans, die vinden dat auto's met een circuit-insteek geen turbo's zouden moeten hebben. Zij vrezen een minder snelle respons op het gaspedaal door de - zij het marginaal - vertragende turbowerking. Helaas voor hen dus, want de toekomst van Porsche is turbo, zo lijkt het.

Ook de GT3 RS krijgt naar verluidt deze turbo-motor. Over eventuele vermogensverschillen tussen beide modellen wordt niet gerept. Zeker is al wel dat de GT3 uitsluitend leverbaar wordt met een automatische versnellingsbak met dubbele PDK-koppeling. 

Wanneer de GT3 op de markt komt, is nog niet bekend. Maar het zal in ieder geval niet voor de tweede helft van 2019 zijn, wanneer de volgende 911 Turbo wordt geïntroduceerd.

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/

  1. In Nederland maken we ook elektrische trucks
    Vraag & Antwoord

    In Nederland maken we ook elektri­sche trucks

    Laatst las ik een artikel over elektrische vrachtwagens waarin - terecht - Tesla en Volvo werden genoemd. Maar wist u dat in het Brabantse Westerhoven het bedrijf E-Trucks Europe al meer dan vijf jaar elektrische vrachtwagens van het zware kaliber maakt? Het gaat hier vooral om huisvuilwagens met een elektromotor, die ook voor waterstof geschikt te maken zijn. Dit Nederlandse bedrijf was de eerste in Europa, wellicht zelfs in de wereld. De trucks rijden al in de gemeenten Breda, Amsterdam en de Groningen. -Wim Firet