Pesters hebben het voorzien op zelfrijdende auto: afsnijden en bumperkleven
Nog voordat de zelfrijdende auto te koop is, wordt hij al flink gepest door medeweggebruikers. De bedrijven die met robotauto's praktijkproeven doen, melden in toenemende mate dat zij getreiterd worden door automobilisten en voetgangers.
Delen per e-mail
Blijkbaar is er nogal wat weerstand tegen dit nieuwe fenomeen in het verkeer. Doordat zelfrijdende auto's tal van videocamera's bevatten en nog altijd begeleid worden door een meerijdende medewerker van het ontwikkelingsteam, zijn inmiddels tal van bewijzen van het pestgedrag vastgelegd.
Eric Meyhofer, die bij Uber de ontwikkelingen van zelfrijdende taxi's leidt, spreekt van agressief gedrag. De robotauto wordt afgesneden, automobilisten gaan ervoor rijden en trappen dan plotseling op de rem en er zijn ook bestuurders die zich schuldig maken aan bumperkleven. Bovendien weigeren ze de auto soms voorrang te geven of steken ze de middelvinger op, constateert Meyhofer, die spreekt van uitgesproken gemeen rijgedrag. Maar ondanks dat de pesterijen op video worden vastgelegd, is het bedrijf vooralsnog niet van plan er tegen op te treden. Meyhofer: ,,Eigenlijk is het wel fascinerend om te zien dat mensen kennelijk de grenzen verkennen van wat zij tegen de zelfrijdende auto kunnen doen.‘’
Maarten Sierhuis, de Nederlander die bij Nissan in Silicon Valley de ontwikkeling van zelfrijdende auto's leidt, sprak al eerder tegen onze autoredactie zijn zorg uit over medeweggebruikers die robotauto het leven zuur kunnen maken. ,,Dat is een van onze grootste zorgen‘’, aldus Sierhuis. ,,Want hoe beschermen we de auto tegen mensen die hem willen lastigvallen? Voetgangers zouden weleens met spiegeltjes of weet ik wat kunnen proberen om de robotauto om de tuin te leiden. Hij is toch anoniemer dan een bestuurder van vlees en bloed.‘’
Banden lek gestoken
De krant Arizona Republic meldde vorig jaar al dat banden lek waren gestoken van testauto's van Waymo, de dochteronderneming van Google die in de VS robotauto's test. In de staat Arizona zouden sommige automobilisten ook een pistool op de begeleiders van het ontwikkelingsteam hebben gericht. Maar mogelijk heeft die agressie in Arizona vooral te maken met het feit dat een robotauto van Uber 'daar begin vorig jaar een dodelijk ongeval veroorzaakte. Na dit ongeval werd het testprogramma negen maanden stilgelegd.
Op dit moment wordt er vooral in de VS en in China op grote schaal getest met robotauto's. De Amerikaanse president Donald Trump vindt ze helemaal niets, lekte onlangs uit. Hij zou ze bestempelen als ‘oncontroleerbare rijdende doodskisten’ en er nooit van zijn leven in willen stappen. Dat er veel weerstand is tegen de zelfrijdende auto, die mensen het stuur uit handen neemt, blijkt ook regelmatig uit enquêtes. In veel landen zit de automobilist blijkbaar helemaal niet op de door een computer bestuurde auto te wachten. Maar in Nederland zal de bevolking waarschijnlijk zeer gastvrij reageren, bleek eerder dit jaar uit een onderzoek van KPMG. De analisten daarvan baseren zich op cijfers van het World Economic Forum waaruit blijkt dat Nederland de ranglijst aanvoert van landen waar nieuwe technologie door de bevolking omarmd wordt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zelfrijdende Volkswagens op proef in stadsverkeer
Volkswagen is begonnen met het testen van zelfrijdende auto's in stadsverkeer. De opvallende hoeveelheid apparatuur bovenop de auto's doet vermoeden dat deze technologie nog een lange weg te gaan heeft, maar dat valt wel mee. Laserscanners en radars zijn tegenwoordig ook al in klein formaat verkrijgbaar. -
PREMIUM
Máánden wachten op die felbegeerde fiets, want de markt is oververhit
Heb je een mooie fiets gekocht, dan wil je er op rijden ook. Zo snel mogelijk. Maar dat lukt momenteel vaak niet. Atb-fanate Daisy Goedhart wacht al een half jaar met smart op haar nieuwe mountainbike. Ze is de enige niet. Fietshandelaren staan machteloos. De fabrieken leveren niet voldoende. ,,We lopen echt vast.” -
Tesla: ‘Volledig zelfrijdende auto is volgend jaar al een feit’
Topman Elon Musk van Tesla belooft dat zijn auto's uiterlijk eind volgend jaar volledig autonoom vanaf een parkeerplaats naar een bestemming kunnen rijden. Hij spreekt over volledige autonomie, wat betekent dat de bestuurder intussen een dutje zou kunnen doen. -
Te koop: de Porsche waar Maradona vaak te hard mee reed
Afgelopen jaar nam de voetbalwereld afscheid van Diego Armando Maradona (60). Even interessant als zijn carrière, zijn de auto’s waar de Argentijnse profvoetballer in reed. Zijn Porsche 911 Carrera uit 1992 wordt binnenkort mogelijk voor 150.000 à 200.000 euro verkocht. Best prijzig voor dit verouderde type, maar het feit dat de ster er - vaak veel te hard - mee gereden heeft, drijft de prijs behoorlijk op. -
‘Autonome auto's zijn rijdende doodskisten', aldus Donald Trump
Zelfrijdende auto's vindt Amerikaans president Donald Trump helemaal niets, zo blijkt. Hij noemt ze ‘oncontroleerbare rijdende doodskisten’ en zou er nooit van zijn leven in willen stappen.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je een auto half op de stoep parkeren?’
,,Al jaren lijkt het voor veel automobilisten de gewoonste zaak van de wereld om gedeeltelijk op de stoep te parkeren. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits er rekening wordt gehouden met voldoende ruimte op het trottoir voor voetgangers, scootmobielen, etc. Maar is het strafbaar en zou er daarom misschien toch meer geverbaliseerd moeten worden?”, vragen lezers Adrie en Leontine van Bergen. -
Ministerie deed aangifte tegen Fiat Chrysler om sjoemelsoftware in dieselmotoren
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eind februari aangifte gedaan tegen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vanwege sjoemelsoftware in dieselmotoren. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving door Nieuwsuur. Een Jeep-dieselmotor, die gemaakt wordt door FCA, zou veel meer stikstof uitstoten dan toegestaan. -
PREMIUM
Garage wil klant laten gijzelen die dure auto meenam en er nu heel Europa mee doorrijdt
Hengeloër Mark de J. (39) moet worden opgespoord en gegijzeld in het huis van bewaring tot hij de Lexus waarin hij sinds vorig jaar augustus rondrijdt, heeft teruggegeven aan Peterman Exclusief in Enschede. Dat is de eis die het garagebedrijf deze week neerlegde in een kort geding.