Peugeot 107 (2005 - 2014): compacte stadsauto
OccasiondossierDe Peugeot 107 is een van de meest gezochte occasions. Waar moet je op letten als je deze gebruikte Peugeot koopt?
Aankoopadvies Peugeot 107 (2005 - 2014)
• Let bij 107’s met hogere kilometerstanden op het olieverbruik. Dat wordt op den duur wat hoger. Het is zaak om dan regelmatig de olie te peilen en bij te vullen. Het oliecarter is namelijk erg klein; veel olie gaat er nooit in.
• De uitlaten zijn gemaakt van zeer dun en goedkoop metaal. Deze roesten over het algemeen zeer snel. Zeker exemplaren waarmee veel wordt gereden en die met weer en wind buiten staan.
• De koppeling is een zwak punt van de 107. Deze dient zo rond de 100.000 tot 150.000 km vervangen te worden, een beetje afhankelijk hoe de auto is gebruikt. Check dus goed hoe deze aanvoelt en of deze al eens is vervangen.
• Controleer de kofferbak en achterbank. De kofferklep (wat in feite een ruit is die open kan) wil nog wel eens lekkages vertonen, met vocht en schimmel als gevolg.
• Meteen een punt om te controleren bij de achterruit; deze kan iets zakken, waardoor de lak op de achterklep beschadigd raakt en uiteindelijk kan gaan roesten.
• De portiersloten zijn een zeer zwak punten van de 107 vanwege slijtage. Exemplaren met op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling hebben er aanzienlijk minder last van.
• De waterpomp is eveneens een zwak punt van deze kleine Peugeot. In sommige gevallen gaat deze slechts drie jaar mee. Als de pomp lek is, kan er koelvloeistof gaan lekken. Dit heeft oververhitting van de motor tot gevolg.
• De 107 kon geleverd worden met een halfautomaat. Dit is in feite een handbak, die automatisch bediend wordt. Deze kunnen storingen vertonen waardoor de auto niet meer start.
• De 107 is veelvuldig ingezet als stadsauto, let daarom op beschadigingen op de deuren, bumpers en wielen.
Aanbod en prijzen
De kleine Leeuw is een zeer goed verkochte auto geweest; op AutoTrack.nl staan er zo’n 550 Peugeot 107 occasions te koop. De auto stamt alweer uit 2005, er zijn veel exemplaren financieel afgeschreven en daardoor naar de sloop gebracht of geëxporteerd. Bijna alle 107’s zijn uitgerust met een benzinemotor, een enkeling heeft een dieselmotor onder de kap.
Hoewel de 107 een typische stadsauto is, zijn er eigenaren geweest die flink wat kilometers hebben afgelegd met hun 107. Bijna 300 exemplaren hebben méér dan 100.000 km op de klok staan. Daarvan heeft een twintigtal meer dan twee ton weten te halen. De 107 is altijd een hatchback. Een meerderheid is een driedeurs variant, de overige versies van de 107’s hebben de beschikking over vijf deuren.
De 107 was standaard een vrij kale auto. Ongeveer 500 exemplaren zijn voorzien van airconditioning. Er zijn enkele 107’s níet voorzien van stuurbekrachtiging. De goedkoopste exemplaren zitten rond de 2.500 euro. Voor dat geld is er keuze uit vrij vroege exemplaren met vrij hoge kilometerstanden. De duurste 107’s zitten rond de 7.500 euro. Dat zijn allemaal benzine-uitvoeringen van de laatste facelift met weinig kilometers en luxe uitrusting.
Profiel
Peugeot vervangt zijn kleinste auto’s niet op regelmatige basis. De 104 werd geproduceerd van 1972 tot 1988. De 106 stond van 1991 tot 2003 in de showroom. Net als met de bij de 104 het geval was, stond bij de 106 niet direct een opvolger in de showrooms. Om kosten te drukken werd de nieuwe kleine stadsauto van Peugeot ontwikkeld in samenwerking met Toyota (en Citroën). Dit zogenaamde B-Zero project was voor alle betrokken partijen interessant. Zo kon Toyota voordelig een kleine auto aanbieden in Europa, zonder de hoge importtaks die normaliter gold voor auto’s die in Japan worden gebouwd.
Toyota ontfermde zich over de auto en de techniek, Peugeot (PSA) zorgde voor de fabriek en logistiek. Uit het project kwamen drie auto’s: de Citroën C1, de Toyota Aygo en dus deze Peugeot 107. De 107 was leverbaar als drie- en vijfdeurs hatchback. Er was slechts één motor leverbaar, een 1.0 twaalfklepper, van origine een Daihatsu motor. Deze driecilinder levert 68 pk en 93 Nm, geen topwaarden, maar het blokje is zeer compact, licht en zuinig.
Een paar maanden later werd er een 1.4 HDi aan toegevoegd, een viercilinder turbodiesel met commonrail injectie. Deze leverde 55 pk en 130 Nm. Deze motor was absoluut geen succes. Dit was vrij eenvoudig te verklaren: de nieuwprijs lag aanzienlijk hoger, evenals de wegenbelasting. Tevens was de benzinemotor erg zuinig. Daarvoor lag het omslagpunt zeer hoog, zo rond de 40.000 km, een kilometrage dat geen pretje is in zo’n budget A-segment auto.
DDe 107 bleef zijn gehele carrière min of meer gelijk. Er werden twee facelifts doorgevoerd. Eentje in 2008 en de tweede in 2012. Deze waren vooral van cosmetische aard. Denk aan nieuwe lampen voor en achter, gewijzigde bumpers, andere kleuren en wielen. De 107 bleef in productie tot 2014, daarna nam de Peugeot 108 het stokje over.
Bekijk direct het actuele aanbod op AutoTrack.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
Test Fiat 500X en Tipo Hybrid: begin van het einde
Over twee jaar is elk nieuw model van Fiat volledig elektrisch. Over vijf jaar bouwt het Italiaanse merk helemaal geen auto’s meer met een verbrandingsmotor. De komst van de hybride 500X en Tipo luidt voor Fiat het definitieve einde in van meer dan 120 jaar autogeschiedenis op fossiele brandstoffen. -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
PREMIUM2
Berlijn, Barcelona en Marokko: zo gaat Femke (49) elk jaar gratis op vakantie
Je moet je huis netjes en schoon achterlaten voordat je vertrekt, maar dan kun je gratis vakantie vieren in het huis van een ander. Femke Breukels uit Utrecht is fanatiek huizenruiler: ,,We hebben al 10.000 euro bespaard.’’ -
Duizenden Volvo’s kunnen plotseling op hol slaan of compleet stilvallen
Volledig elektrische Volvo’s XC40 die zijn gebouwd tussen 8 september 2020 en 13 augustus 2021 hebben een defect deel van de zogenoemde kabelboom, als het ware een samenvoeging van draden. Dat kan leiden tot gevaarlijke situaties. In Nederland worden ruim 3800 auto’s teruggeroepen.
-
Waarom deze tweedehands Ford Escort 176.000 euro opbracht
Een Ford Escort uit 1996 heeft in Engeland 149.995 pond (ruim 176.000 euro) opgebracht. De tweedehands auto is een niet eens zo heel zeldzame Ford Escort RS Cosworth, maar zijn geringe kilometerstand maakt 'm toch erg bijzonder. -
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Electric: kleine SUV met grote kwaliteiten
Om de snel groeiende concurrentie weer aan te kunnen, kreeg de Hyundai Kona een opfrisbeurt. Zeker de elektrische versie verdient een plekje op de shortlist. Tenzij je veel spullen of grote passagiers wilt meenemen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’