Plan: rekeningrijden en betalen per gram CO2

VideoElektrische auto’s moeten de komende jaren forse subsidies krijgen om de vergroening van het wagenpark te versnellen. En er moet een vorm van rekeningrijden komen die gekoppeld wordt aan de CO2-emissie. Een brede coalitie van ANWB, Natuur & Milieu, Bovag, RAI, VNA en een bont gezelschap oud-politici presenteren vandaag een nieuw autobelastingplan 2022-2030.

2 reacties

  • J Dijkstra

    5 maanden geleden
    Ironisch. Ons wagenpark is juist oud omdat nieuwe auto's hier hartstikke duur zijn. En deze plannenmakers vergeten blijkbaar ook dat verjonging ervan ook een enorme impact op het milieu heeft. Doorrijden in een oudere auto stoot veel minder uit dan een nieuwe produceren!
  • Marco Barelds

    5 maanden geleden
    Wanneer er meer betaalbare elektrische occasions moeten komen is een fikse heffing op zwaardere wagens niet erg handig. De wagens die nu en straks gewild zijn hebben een gemiddeld grotere range en dus zwaardere accu. Die gaan met de te verwachten hogere heffing als eerste de verkoop in, maar zullen minder snel afgenomen worden vanwege de zwaardere lasten.