Porsche 911 Speedster wordt GT3 zonder dak
De nieuwe Porsche 991 Speedster is geen watje. Integendeel: de Speedster werd ontwikkeld bij Porsche Motorsport, waar ook de roots van de 911 GT2 RS en de 911 GT3 RS liggen.
De 500 pk sterke 911 Speedster Concept is onthuld tijdens de feestelijkheden rondom het 70-jarig bestaan van Porsche sportwagens. De conceptcar blikt vooruit op een productiemodel dat in 2019 voorgesteld wordt en de kans is groot dat het definitieve model slechts op detailniveau afwijkt van deze conceptcar. De aandrijftechniek onder de tweekleurige carrosserie is afkomstig van de huidige GT-modellen.
Kenmerkende elementen van de 911 Speedster Concept zijn het kortere raamframe met een schuiner geplaatste voorruit en in het verlengde daarvan lager uitgesneden zijramen. Daarmee heeft de Speedster een gedrongen profiel. De zeer lage ‘fly-line’ roept herinneringen op aan historische voorbeelden als de 356 1500 Speedster. Achter de zitplaatsen wordt de rolbeugelconstructie afgeschermd door een afdekking van koolstofvezel. Deze is uitgevoerd als double-bubble. Dit traditionele sportwagendesignkenmerk deed bij Porsche in 1988 zijn intrede bij de 911 Speedster. Tussen de twee ‘bubbles’ zorgen zwarte lamellen voor aerodynamische accenten en in het doorzichtige windschot van plexiglas is het ’70 Jahre Porsche’ logo gegraveerd.
Lichtgewicht
Zoals het historische origineel het voorschrijft, heeft de 911 Speedster in plaats van een kap een lichte Tonneau-Cover. Dit beschermt het geparkeerde voertuig tegen weersinvloeden. Voor de bevestiging worden zogenaamde Tenax-sluitingen gebruikt. De lichtgewicht-filosofie wordt ook in het interieur doorgevoerd: de Speedster heeft geen radio/navigatie en geen airco. De kuipstoelen bestaan grotendeels uit koolstofvezel. Het lichtbruine Anilin-leder ‘cognac 356’ grijpt terug op klassieke voorbeelden.
Verwijzingen
De brede carrosserie van de Speedster Concept is ontstaan op basis van de 911 Carrera 4. De wielkasten, de kofferklep en de afdekking van de achterzijde zijn van licht koolstofvezel-composietmateriaal. De kleurcombinatie van GT-zilver en wit verwijst naar vroege raceauto’s van Porsche. Dat geldt ook voor details als de centraal in de kofferklep geplaatste tankdop in jaren ’50-stijl, de buitenspiegels in klassieke ‘Talbot’-vorm’ en de uitvoering van de koplampen. Een afwisseling van transparante en ondoorzichtige oppervlakken zorgt hier voor een kruis-effect. Dit verwijst naar het toenmalige aftapen van koplampen van raceauto’s en werd gedaan om beschadiging door bijvoorbeeld steenslag te voorkomen. De brede B-stijlen zijn uitgevoerd met een gefreesde en vergulde Speedster-belettering.
Onderhuids modern
Het onderstel van de 911 Speedster Concept is in principe afkomstig van de 911 GT3. De imposante 21-inch lichtmetalen velgen zijn uitgevoerd in Fuchs-design met een gepolijste afwerking van de vlakken. Voor het eerst zijn deze velgen ook voorzien van een centrale wielmoer. De GT-technici ontwikkelden een speciaal uitlaatsysteem met uitlaatpijpen van titanium en een aandrijflijn met een handmatige transmissie met zes overbrengingen. De motor levert meer dan 500 pk en kan maximaal 9.000 tpm bereiken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmet video
Profvoetballers, dj's en influencers zijn kind aan huis bij dit bedrijf: ‘Wij maken de dikste auto's nóg dikker’
Roze remblokken op een Range Rover, een sterrenhemel in een Rolls Royce of een full body kit op een Lamborghini: bij Absolute Motors kan álles. Profvoetballers, dj’s en influencers zijn kind aan huis bij het Ridderkerkse bedrijf. ,,Wij maken de dikste auto’s nóg dikker.” -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
Steeds krapper op de achterbank door elektrisch rijden
Passagiers op de achterbank betalen de tol voor het elektrisch rijden. Zij worden in toenemende mate geconfronteerd met minder hoofdruimte, als gevolg van een scherp aflopende daklijn. Die leidt ook tot kleinere zijramen en dus minder uitzicht. Ontwerpers kiezen voor de aflopende daklijn zodat het rijbereik groter wordt. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Een bon voor een te brede auto?
‘Bij wegwerkzaamheden is een van de rijstroken vaak verboden voor auto’s die meer dan 2 meter breed zijn. De meeste moderne, grote auto’s zijn echter van spiegel tot spiegel vrijwel zeker meer dan 2 meter breed. Wat zegt de politie of de verzekering bij een ongeval met zo’n te brede auto?’, vraagt lezer Rik Koorenhof in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
PREMIUM
Deze brug is maanden afgesloten: ‘Ik houd mijn hart vast voor wanneer hier een ambulance moet komen’
Rozenburg, een dorp onder de rook van Rotterdam, ligt ingeklemd tussen de haven, industriegebieden en veel water. Wil je er weg, dan heb je drie opties: de tunnel, het pontje of de Calandbrug. En die laatste is nu maandenlang afgesloten vanwege reparaties. ,,Je moet nu omrijden via een naargeestige route, gevaarlijk voor vrouwen en meisjes.’’