Volledig scherm
Geen drempel maar een beweegbare put in de weg. © Actibump

Put in plaats van verkeersdrempel verovert Europa: genadeloos voor hardrijders

VideoEen nieuw type genadeloze verkeershindernis wordt door gemeentebesturen in steeds meer Europese steden toegepast. Het betreft een stalen plaat die 6 centimeter in de grond wegzakt zodra een automobilist te hard komt aanrijden. Dankzij een bijbehorende radar die de snelheid meet, worden alleen hardrijders ermee geconfronteerd.

Het systeem heet Actibump en is enkele jaren geleden ontwikkeld in Zweden. Het is volgens de fabrikant een succes gebleken in steden als Malmö en het Deense Kopenhagen en is ook toegepast op de Öresund-brug tussen Zweden en Denemarken. Uit Zweeds onderzoek bleek dat de installatie de gemiddelde snelheid van automobilisten in steden met 5,5 km/u deed dalen. Het aantal snelheidsovertreders in 30-kilometerzones daalde van 75 naar 21 procent.

Afgelopen jaar hebben veel stadsbesturen in Groot-Brittannië de Actibump aangeschaft en ook in Tsjechië is het systeem tegenwoordig te vinden. Eind dit jaar is Duitsland aan de beurt. Daar heeft de stad Hanau de primeur. In Nederland zijn op dit moment nog geen plannen om de Actibump toe te passen.

Ambulances

Groot voordeel ten opzichte van de conventionele verkeersdrempel is dat de beweegbare put in de weg niet ál het verkeer lastigvalt. Veel automobilisten vinden het vervelend dat een drempel ten koste gaat van het rijcomfort en soms veroorzaakt hij ook schade aan de auto. Vooral ambulance-chauffeurs, maar ook andere hulpverleners, klagen in Nederland al jaren over de verkeersdrempel. Die remt niet alleen hun snelheid op weg naar een spoedgeval, maar maakt het ook voor de patiënt achterin oncomfortabel. Om te garanderen dat politie, brandweer of ambulance geen last hebben van de Actibump, kunnen hun voertuigen worden uitgerust met een zendertje dat het systeem op afstand automatisch uitschakelt.

  1. Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publiekslieveling van autorijdend Nederland?
    Interview

    Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publieks­lie­ve­ling van autorij­dend Nederland?

    Opel gaat een nieuwe toekomst tegemoet onder de vleugels van het Franse PSA. Ruim 35 jaar lang was Opel de favoriet van de Nederlandse automobilist, maar in 2004 kwam daar een eind aan. Keren de tijden van de Kadett, de publiekslieveling van weleer, terug? ,,Ik denk dat we met onze elektrische auto's in Nederland inderdaad weer nummer één kunnen worden’’, zegt topman Michael Lohscheller.