Ruimer en praktischer: Porsche heeft de Taycan Cross Turismo nu officieel onthuld
Porsche heeft de Taycan Cross Turismo nu officieel onthuld. Dit is de hogere en ruimere versie van de de volledig elektrische sportauto. Hij belooft in elk geval meer gebruiksvriendelijkheid en Erik Kouwenhoven van onze autoredactie heeft er onlangs al mee gereden.
Delen per e-mail
De nieuwkomer is een modieus ‘hoog-op-de-poten-model’. Het verschil in bodemvrijheid loopt met het optionele Off-road-pakket op tot maximaal 30 mm, maar kan ook worden geminimaliseerd. De Cross Turismo heeft standaard luchtvering, in tegenstelling tot de reguliere Taycan. Met 1.409 mm is hij in de basis iets hoger dan een gewone Taycan (1.395 mm).
Net als de Panamera Sport Turismo is de Taycan Cross Turismo in feite een stationwagon. In het geval van de Taycan levert dat meer praktisch voordeel op dan bij de Panamera, die in alle gevallen een grote hatchback-klep heeft. Aangezien een reguliere Taycan het moet doen met een kleine sedan-achterklep, is de Cross Turismo dan ook aanzienlijk praktischer. Zo heeft hij een verder naar achteren doorlopende daklijn, een grotere achterste zijruit, een dakspoiler en een achterruitenwisser.
Achter de achterklep biedt de Cross Turismo 446 liter bagageruimte. Ter vergelijking: een normale Taycan moet het met 366 liter doen. Bovendien kan de bank plat, waarna er een forse 1.212 liter aan bagage in de stoerste Taycan verdwijnt. In de neus is ook nog steeds 82 liter beschikbaar. Achterpassagiers profiteren van 45 mm meer hoofdruimte: dat scheelt nogal.
Technisch identiek
Technisch is de Cross Turismo vrijwel identiek aan de reguliere Taycan. Toch is er één groot verschil: de basisversie. De Cross Turismo heeft altijd vierwielaandrijving en de basisversie heet daarom ‘Taycan 4’. Die kenden we nog niet, want tot nu toe was de Taycan 4S de minst krachtige vierwielaandrijver.
De tweemotorige Taycan 4 levert 380 pk ‘continu’ en 476 pk in overboost. Dat is precies evenveel als de achterwielaangedreven basis-Taycan met de grote Performance-Accu Plus met één motor kan leveren. Om het extra gewicht en de afgenomen luchtweerstand te compenseren, is die grotere accu standaard op de Cross Turismo.
Met een 0-100 km/h sprint in 5,1 seconden is deze eenvoudigste Taycan Cross Turismo nét even sneller dan de achterwielaangedreven Taycan. De topsnelheid ligt met 220 km/h wel iets lager. Porsche geeft een WLTP-bereik op van maximaal 456 km en een verbruik van tussen de 26,4 en 22,4 kWh/100 km.
De rest van het aanbod is bekend, al wijken de actieradius- en acceleratiecijfers iets af vanwege de hogere koets en het hogere gewicht van de Cross Turismo. Uitgaande van de vermogenscijfers in overboost komt de Taycan 4S tot 571 pk, de Turbo tot 680 pk en de Turbo S tot 761 pk, waarbij laatstgenoemde in 2,9 tellen van 0 naar 100 knalt. Ter vergelijking: een reguliere Taycan Turbo S doet dat in 2,8 seconden.
Prijzen
Porsche vertelt meteen wat de ruige, praktische Taycan in Nederland moet kosten. De Taycan Cross Turismo is er vanaf €97.400 . Het betreft dan de Taycan 4. De 4S Cross Turismo kost €116.000, de Turbo Cross Turismo €159.300 en de Turbo S Cross Turismo €193.200.
Het prijsverschil tussen het reguliere model en de Cross Turismo varieert met deze prijzen van net geen € 10.000 tot €1.500. Het kleinste prijsverschil geldt daarbij voor de Turbo S en het grootste voor de instapper, maar dat is niet onlogisch. Ten opzichte van de eenvoudigste Taycan biedt de voordeligste Cross Turismo immers niet alleen een ruimere koets, maar ook luchtvering, vierwielaandrijving en een grotere accu. De Cross Turismo staat vanaf mei bij de Nederlandse Porsche Centra.
De fietsendrager op de persfoto’s is overigens speciaal voor deze auto ontwikkeld. Hij kan maximaal drie (elektrische) fietsen aan en de achterklep kan nog steeds open als de drager in gebruik is. Interieurfoto’s zijn nog niet vrijgegeven.
Alle prijzen en specificaties van de Porsche Taycan vind je bij Autoweek. Interesse in een tweedehands Porsche Taycan? Klik hier voor het aanbod op Gaspedaal.nl.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De Hummer keert terug en kan nu ook zijwaarts rijden
De nieuwe elektrische Hummer is voor het eerst als SUV getoond. Hij moet zich uit elke benarde situatie kunnen redden. Daarom krijgt deze terreinauto een extreme vorm van vierwielbesturing, waarmee hij zijwaarts kan rijden en zich dan voortbeweegt als een krab. -
PREMIUM
Middelvinger triggerde automobilist om expres in te rijden op wielrenner: ‘Van schrik meteen naar huis gegaan’
Een 23-jarige man uit Megen reed op 6 februari met zijn rode Opel Astra in op een wielrenner in Oss, omdat deze man zijn middelvinger had opgestoken. De automobilist ging er vervolgens als een haas vandoor, zonder zich te bekommeren om het slachtoffer. De politierechter in Den Bosch veroordeelde de man voor een ‘poging tot toebrengen van zwaar letsel’ en ‘doorrijden na een aanrijding’. -
PREMIUMMijn Allessie
‘Ik ben niet aandachtsgeil, maar ik weet dat iedereen kijkt’
Voor een dashcam in zijn Mercedes-Benz C-klasse toog René Janssen (49) naar de dealer. Daar bleef het niet bij, want hij kwam thuis met een koopcontract voor een gloednieuwe Mercedes A250 op zak. Een model met een flinke kofferbak dat hij simpelweg niet kon weerstaan. In de wekelijkse rubriek Mijn Allessie spreken we mensen over hun auto. -
Eerste elektrische topklasse-sedan komt net zo ver als een diesel: dit is de Mercedes EQS
Mercedes-Benz heeft de lakens van de nieuwe EQS getrokken. Deze volledig elektrische limousine heeft een hypermodern dashboard, een rijbereik van 770 (!) kilometer en tot 524 pk sterke motoren. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom werkt mijn radio in veel tunnels niet?’
,,Waarom valt in veel tunnels het FM-signaal van de radio helemaal weg?”, vraagt lezer Jan Stutvoet. ,,Dit gebeurt zelfs in de nieuwste tunnels. Bij een calamiteit zou ik hierdoor niet eens via de radio geïnformeerd kunnen worden. Moet ik wellicht aan de DAB-radio?”
-
Rij-impressie
Rijden met de Porsche Taycan Cross Turismo: Zwitsers zakmes
De nieuwe Taycan Cross Turismo is de ‘lifestyle stationwagon’ variant, die naar verwachting meer dan de helft van de nieuwe Taycan-verkopen voor zijn rekening zal nemen. We reden met een van de eerste prototypes. -
PREMIUM
Rijk betaalt autodealer miljoenen na jarenlang gevecht
Na een jarenlang gevecht heeft het Rijk alsnog vele miljoenen euro’s betaald aan autodealer en zakenman Louis Snellers (64) uit het Twentse Deurningen. In ruil daarvoor ziet Snellers af van verdere juridische stappen tegen een achttal ambtenaren van de Belastingdienst. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Audi’s nieuwe ‘stroomkanon’ is geweldig (én een tikkeltje onhandig)
Hij klinkt weliswaar als een snelle lift in een modern kantoorgebouw, maar de nieuwste elektrische Audi is een meeslepende rijmachine. De e-Tron GT rijdt én laadt met een indrukwekkende snelheid, zit vol met overtuigende moderne technologie en ziet er hypermodern uit. Helaas laat hij op praktisch vlak wel wat steken vallen.