's Werelds meest gestroomlijnde auto komt uit Nederland
De aalgladde Mercedes-Benz EQS was met een Cw-waarde van 0,20 tot voor kort het meest aerodynamische productiemodel ooit, maar de Nederlandse ‘zonnewagen’ Lightyear 0 duikt daar flink onderdoor.
Lightyear mikte voor hun met vijf vierkante meter aan zonnepanelen behangen zonnewagen naar eigen zeggen op een Cw-waarde (weerstandscoëfficiënt) van 0,19, maar de uiteindelijke luchtweerstand bleek in de praktijk zelfs een stuk lager. Na een reeks uitgebreide tests in een windtunnel in Stuttgart als onderdeel van de WLTP-homologatieprocedure, stopte de meter voor de luchtweerstandcoëfficiënt bij slechts 0,175.
Exponentiële toename luchtweerstand
Een gladde carrosserie is bij elektrische auto’s zeer belangrijk. De luchtweerstand neemt namelijk exponentieel toe bij hoge snelheden. Dan is de aerodynamica verantwoordelijk voor ongeveer 60 procent van het totale energieverbruik. Een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt was daarom essentieel voor Lightyear, dat een voertuig op de markt wil brengen dat zeer energiezuinig is.
Mercedes EQXX
De bevestiging komt twee maanden voordat de Lightyear 0 in productie gaat en daarmee zeilt de zonnewagen uit Nederland scherp aan de wind. Immers: Mercedes-Benz onthulde onlangs een zeer modern prototype met een luchtweerstand van 0,17. Die auto, met de naam EQXX is echter een studiemodel en dus niet te koop. De Lightyear 0 is wél te bestellen.
Betaalbaarder model
De in Helmond ontwikkelde en gebouwde auto heeft niet alleen een lage luchtweerstand, maar beschikt ook over vijf vierkante meter aan zonnepanelen op het dak, waarmee de auto permanent bijlaadt. Dat leidt tot een theoretische actieradius van maximaal 800 kilometer. De auto kost 250.000 euro exclusief btw, maar Lightyear is van plan om tegen in 2024 of 2025 een veel betaalbaarder model te lanceren, met een prijs van ongeveer 30.000 euro.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM4
Buikvet ontstaat door te veel en te slechte voeding: zo kom je er vanaf
Aan het begin van het jaar gaan we massaal op de gezonde toer. Ook dat buikje moet weg, zodat ons lichaam weer ‘strandklaar’ is. Maar dat blijft een lastige. Wat kun je doen? -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
PREMIUM3
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Autotest
Waarom de Toyota Prius nu plotseling wél de show steelt
De Toyota Prius had vijf generaties nodig om zich te ontpoppen van lelijk eendje tot mooie zwaan. Het nieuwe model is binnenkort te koop, en dat werd tijd. Want het goudhaantje van Toyota leek de laatste jaren flink wat van zijn glans te hebben verloren. -
PREMIUM
Gehandicaptenverzorgster scoort aan lopende band parkeerbonnen: ‘Gemeente moet oplossing bedenken’
Weinig mensen zullen zo veel parkeerbonnen krijgen als de Dordtse Annemieke Ooyen. Soms gaan er weken voorbij dat ze er geen één krijgt, soms kan ze in een maand 300 euro aftikken. De zorg voor ernstig gehandicapte mensen maakt dat ze lang niet altijd volgens de boekjes kan parkeren.
-
Met video2
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
-
-
PREMIUM
Van 50 naar 30 kilometer per uur in de stad: dit zijn de voor- en nadelen
In alle Nederlandse dorpen en steden gaat de maximumsnelheid omlaag. Dat is veel veiliger, maar ook een peperdure operatie. Bovendien zijn automobilisten langer onderweg. In Utrecht bijvoorbeeld ben je op sommige straten bijna dubbel zoveel tijd kwijt tijdens de avondspits. En wie gaat die nieuwe snelheden eigenlijk handhaven? -
Met VIDEO / TEST
Rijden op de zon: zo gaat dat met de Nederlandse Lightyear 0
Een grote gezinsauto die je maandenlang kunt laten rijden op alleen zonne-energie. Dat is wat Lightyear belooft. Een eerste rijdende kennismaking leert: de technologie van de nieuwe Nederlandse automaker is erg veelbelovend, maar er moet nog veel gebeuren voordat iedereen op zonnestroom kan rijden.