Volledig scherm
© Audi

Sinds 7 april werken veel oudere navigatiesystemen niet goed meer

Navigatiesystemen en GPS-apparatuur van tien jaar en ouder kunnen sinds 7 april in de war raken door de zogeheten 'GPS-omwenteling’. Updaten is het devies.

In de nacht van 6 op 7 april raakte het telsysteem van de oudere GPS-systemen vol en begon weer bij nul. Een beetje zoals vroeger bij oudere auto’s, toen de kilometerteller na 99.999 kilometer weer op nul sprong. Daarvoor waarschuwen het Agentschap Telecom in Groningen en het Amerikaanse ministerie voor Homeland Security.

,,Het terugzetten van de kalender kan leiden tot miscommunicatie tussen gps-satellieten en -ontvangers, zo schrijft TomTom op zijn website. ,,Hierdoor kan een aantal chips in navigatiesystemen bepaalde functies niet langer verwerken.” GPS-navigatie gebruikt zeer nauwkeurige tijdmeting om de positie te bepalen en kan dan makkelijk de weg kwijt raken. Of het wordt heel traag, omdat het op zoek gaat naar satellieten op de plek waar deze 20 jaar geleden hingen.

Wil je narigheid voorkomen, controleer dan de softwareversie van het apparaat en benader indien nodig de leverancier van de navigatieapparatuur of de klantenservice van jouw automerk. Eigenaren van TomTom-navigatieapparaten kunnen bijvoorbeeld het serienummer op de website invoeren om te controleren of het systeem straks nog werkt. Nieuwere navigatiesystemen zijn pas over 157 jaar aan de beurt. Wie wil weten hoe het exact zit op bits en bytes-niveau, kan hier terecht 

  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.