Skoda Scala: hoger op de ladder
Rij-impressieHij deelt zijn onderstel met de Volkswagen Polo, maar zijn afmetingen komen overeen met een Golf. De Skoda Scala is de nieuwe compacte ster van Skoda en gaat brutaal de strijd aan met zijn beroemde concernbroeders.
Delen per e-mail
Skoda heeft werk van zijn nieuwste creatie gemaakt: pas na een ontwikkeltijd van drie jaar en twee miljoen testkilometers werd de Scala goed genoeg bevonden voor de sprong in het diepe. De naam Scala komt uit het Latijn en betekent ‘ladder’. Dat spreekt boekdelen voor de ambities van Skoda: het gaat bewust een trapje hoger met de Scala. In uitstraling, maar ook met zijn grotere afmetingen.
De voorganger van de Scala was de wat onopvallende Rapid Spaceback. Dat het roer om zou gaan bij Skoda, liet een flitsende Vision RS-designstudie al zien op de autosalon van Parijs. De Scala werd op deze auto gebaseerd, alleen de glazen achterklep heeft nog iets weg van de Rapid Spaceback. Hij wordt een directe concurrent voor de Volkswagen Golf. Skoda heeft dus zomaar twee troeven in de compacte middenklasse: ook good old Octavia blijft gewoon in de prijslijst staan.
De Scala is voorzien van led-dagrijverlichting, volledige led-koplampen zijn optioneel. De achterlichten (eveneens led) zijn niet meer vierkant, maar langgerekt en hebben scherpe, strakke vormen. Tussen de lichten staat in koeienletters de naam Skoda, wat doet vermoeden dat de exterieurdesigner wellicht vroeger oogarts was. Ook onderhuids is de Scala nieuw: hij is de eerste Skoda die gebruikmaakt van het MQB A0-platform, waarvan ook de Audi A1 en de Volkswagen Polo gebruikmaken.
Skoda denkt doorgaans een maatje groter: de Octavia en de Superb hebben zich al bewezen als ruimtewonders. En dus gaat Skoda de A1, de Polo én de Golf brutaal voorbij, met een lengte van 4,36 meter en een breedte van 1,79 meter. Ter vergelijking: de Audi A1 is 4,03 meter lang, de Golf 4,26 meter. De kofferruimte is enorm: er past 467 liter in, wat kan worden uitgebreid tot 1410 liter wanneer je de achterbank neerklapt. Wat nog het meest vrolijk stemt, is de ruimte op de achterbank. Dat is bij veel merken de sluitpost op de begroting, maar ook met een lengte van 1,90 meter zit je uitstekend, zo blijkt. De Scala is 5 centimeter langer dan de Rapid Spaceback.
Vermogen
De Skoda Scala staat in de lente bij de dealer, met drie benzinemotoren en een diesel. De 1.0 TSI-motor met 95 pk en een handgeschakelde vijfbak is de instapper, deze motor komt ook in een sterkere variant met 115 pk en een zesbak. Wie nog meer vermogen wil, kan de 1.5 TSI met 150 pk kiezen, die ook met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (DSG) kan worden uitgerust. Er is één dieselmotor beschikbaar: een 1.6 TDI met 115 pk, AdBlue-inspuiting en SCR-katalysator. In een later stadium volgt een versie op aardgas, die goed is voor 95 pk.
Praktijk
Hoewel de auto pas gisteren officieel werd onthuld, konden wij eerder alvast rijden met een gecamoufleerd voorseriemodel, in combinatie met de 115 pk sterke 1.0 TSI. De versie met handbak schakelt nauwkeurig, bij de versie met DSG-transmissie merk je dat alles erop gericht is om het toerental en het verbruik zo laag mogelijk te houden. Onder normale omstandigheden schakelt de bak zo snel mogelijk richting de hoogste versnelling. Toch kun je ook deze versie verleiden tot snelle sprints, maar dat hangt er maar helemaal vanaf hoe goed je je rechtervoet in bedwang kunt houden.
Onderstel
Vooral het onderstel maakt indruk, zelfs asfalt van slechte kwaliteit weet hij meesterlijk glad te strijken. Het comfort gaat niet ten koste van de rijeigenschappen: je voelt nog prima wat er onder de wielen gebeurt. Optioneel kun je de Scala bestellen met een sportonderstel (Sport Chassis Preset) met twee rijprogramma’s: Normaal en Sport. Het onderstel is 15 mm verlaagd en een tandje steviger geveerd.
Veiligheid
Dankzij het MQB A0-platform kan Skoda zijn nieuwe compacte middenklasser met een keur aan veiligheidsopties uitrusten. Adaptieve cruisecontrol staat op de optielijst en werkt tot 210 km/h. De dodehoekwaarschuwing staat in de waakstand als een inhalende auto de Scala tot op 70 meter is genaderd, 50 meter eerder dan voorheen. Ook een parkeerassistent en Crew Protect Assist – dat bij een onafwendbaar ongeluk de ramen sluit en de gordels aanspant – zijn leverbaar tegen meerprijs. Voor een spoorassistent en city stop met noodremfunctie hoef je niets bij te betalen.
Enorm scherm
Dat Skoda allang geen budgetmerk meer is, merk je aan de introductie van de chique 10-inch Virtual Cockpit, met vijf verschillende weergaven. Let ook op het enorme infotainmentscherm van 9,2 inch in het midden van het dashboard, Skoda meldt vol trots dat er geen concurrent is met een groter scherm. De Scala kan worden geleverd met de nieuwste generatie online diensten van Skoda. Dankzij de ingebouwde simkaart is de auto altijd met internet verbonden. Zo gaat het hard met Skoda: van Oostblokmerk via budgetmerk tot pronkstuk van de Volkswagen-groep. Met de Scala krijgt Skoda zowaar een elitair randje.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Dacia Sandero: zo rijdt de nieuwste ‘Lidl op wielen’
Als vanouds is de nieuwe Dacia Sandero een soort voordeelsupermarkt op wielen: veel auto voor een overzichtelijke prijs. Waarom zou je nog doorsparen voor een A-merk? -
Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft. -
Amerikaanse verkeersautoriteit dreigt Tesla met terugroepactie
De Amerikaanse autoriteit voor de verkeersveiligheid (NHTSA) heeft autofabrikant Tesla gevraagd om 158.000 auto’s van de Model S en Model X terug te roepen. Mankementen in de boordcomputer kunnen tot onveilige situaties leiden. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Kan een elektrische auto net zo snel achteruit als vooruit?’
,,Kun je met een elektrische auto net zo hard achteruit als vooruit rijden?”, vraagt lezer Jopie Goudt. -
Carjacking: man met vuurwapen bedreigd en bestolen van zijn auto terwijl hij voor stoplicht staat
Een inwoner van Barneveld is dinsdagavond in het centrum van zijn woonplaats het slachtoffer geworden van een gewapende autoroof. De man is onder bedreiging van een vuurwapen bestolen van zijn Volvo V40.
-
Automobilist gepakt die 87 kilometer te hard over A12 scheurt: ‘Was toch rustig op de weg’
Politie Zoetermeer heeft vanochtend vroeg een automobilist in de kraag gevat die als een raket over de A12 richting Gouda scheurde. De bestuurder is opgepakt, zijn rijbewijs werd ingenomen. -
Dief treft kleuter aan in gestolen auto, rijdt terug om moeder standje te geven
Het was flink schrikken voor een autodief afgelopen zaterdag, toen hij een kleuter aantrof in de auto die hij had gestolen in de Amerikaanse staat Oregon. Hij besloot terug te rijden naar de moeder van het kind om haar eens even de les te lezen over haar ouderschap. De dief dreigde zelfs de politie te bellen, zo boos was hij dat het kind onbeheerd in de auto zat. -
AUTOTEST Test Aiways U5: deze Chinees smaakt naar meer
De Aiways U5 is een van de eerste Chinese auto’s die daadwerkelijk in Nederland te koop zijn. En het moet gezegd: deze Chinees smaakt naar meer.