McLaren Senna
Volledig scherm
McLaren Senna © McLaren

Sportwagenfabrikant McLaren wankelt, F1-auto’s in onderpand geven kan niet

McLaren heeft naar eigen zeggen 280 miljoen euro nodig om de coronacrisis te overleven. Het Britse sportwagenmerk verkoopt vanwege de coronacrisis veel minder auto’s en ontvangt nauwelijks geld nu het F1-seizoen nog niet begonnen is.

Het noodplan behelsde het in onderpand geven van een groot aantal historische Formule 1-auto’s en andere klassiekers, plus het belenen van het eigen hoofdkantoor. Helaas voor McLaren wordt het merk nu teruggefloten door de obligatiehouders omdat de collectie auto’s in 2017 al in onderpand is gegeven voor het uitkopen van oud-topman Ron Dennis.

Dat zou blijken uit informatie van de Financial Times. Eind maart legde McLaren de productie van sportauto’s stil. Destijds werd gemeld dat de productie eind april hervat zou worden, maar het is niet duidelijk of dat ook gebeurd is. Eerder liep McLaren al steun van de Britse overheid mis. Aandeelhouders staken reeds 300 miljoen pond aan eigen vermogen in het bedrijf, maar dat is kennelijk niet genoeg.

Ook de Britse sportwagenfabrikant Aston Martin verkeert in zwaar weer door de coronacrisis, de Brexit en de handelsoorlogen. Het merk hoopt op tijd zijn eerste SUV met de naam DBX af te hebben, zodat die auto het merk er weer bovenop kan helpen. Eerder al schoot de vader van F1-coureur Lance Stroll te hulp met een kapitaalinjectie van een half miljard. 

Bekijk hieronder onze meest bekeken video's:

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.