Volledig scherm
Steeds vaker belanden voetgangers op de snelweg © Rijkswaterstaat

Steeds meer voetgangers op snelwegen

Opnieuw is het aantal snelwegwandelaars toegenomen, meldt Rijkswaterstaat. Vorig jaar werden 3877 mensen op en naast de snelweg geregistreerd; in 2018 waren er 3177 meldingen. Het gaat vaak om lifters, verwarde mensen en personen die dronken zijn. 

Regelmatig lopen er ook automobilisten die langs de snelweg zonder benzine kwamen te staan. En soms hebben voetgangers ‘auto’ in plaats van ‘voetganger’in hun navigatie-app ingesteld, waardoor ze via de snelste route naar de snelweg worden geleid. Een enkele keer betreft het chauffeurs die op de vluchtstrook parkeren, om een langs de snelweg gelegen supermarkt te bezoeken.

,,De stijging van het aantal snelwegwandelaars heeft vooral ook te maken met het feit dat we beter registreren en dat weggebruikers en de politie ons vaker weten te vinden‘’, aldus Rijkswaterstaat. De dienst is bijvoorbeeld tegenwoordig gemakkelijk bereikbaar via sociale media. 

Rijkswaterstaat roept in elk geval op om nooit langs de snelweg te gaan lopen. ,,Door de hoge snelheid van het verkeer en de slechte zichtbaarheid van mensen langs de snelweg moet je het gewoon echt niet doen. In geval van nood moet een weggebruiker te allen tijde een veilige plek achter de vangrail zoeken en daar wachten op hulp. Ga niet zelf lopen.”

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk