‘SUV's en pick-ups zijn tegenwoordig groter dan WO II-tanks’
Doordat Amerikaanse picks-ups en SUV’s steeds groter en groter worden evenaren ze inmiddels de grootte van de tanks die Amerikaanse autofabrikanten ooit bouwden om de Tweede Wereldoorlog te winnen.
Pick-up trucks zijn de meest populaire voertuigen in de Verenigde Staten, kort daarna gevolgd door SUV’s. Ze lijken ieder jaar groter te worden. In veel gevallen overschrijden ze tegenwoordig de lengte van de Amerikaanse M4 Sherman tank uit de Tweede Wereldoorlog, dat hét wapen van de geallieerde troepen was. De Amerikaanse autogiganten GM, Ford en Chrysler hielpen bij de productie van 50.000 van deze stalen rupsvoertuigen, voordat ze weer civiele voertuigen gingen produceren voor de Amerikaanse en Europese markt.
42.000 kilo
Maar sindsdien zijn de auto's steeds in omvang gegroeid. Zelfs in die mate dat een auto als de ruim 6,30 meter lange Ford F150-pick-up - de populairste auto in de VS met 787.422 verkochte eenheden - volgens de Britse krant Daily Mail nu langer is dan een Sherman-tank uit de Tweede Wereldoorlog. In de meeste gevallen zijn Amerika’s populairste pick-ups en SUV’s al langer dan de tanks, maar ze zijn wel vaak lager en smaller. Ook de gewichten verschillen nogal: waar een moderne Ford F150 zo'n 2500 kilo weegt, tikte een Sherman-tank met zijn kanon en zware bepantsering soms de 42.000 kilo aan.
Grijs kenteken
De steeds groter wordende SUV’s en pick-ups verkopen in de VS beduidend beter dan sedans. Niet vreemd dat ook het aantal dodelijke ongevallen met SUV's daar de laatste jaren sterk toeneemt. Ook in Europa groeit het verzet tegen deze in de ogen van veel mensen te grote en zware SUV's. In Nederland is vooral de Amerikaanse pick-up populair, vaak als bedrijfsvoertuig. Dat komt mede doordat veel van deze voertuigen hier onder de zogeheten ‘grijs kenteken’-regeling vallen, waardoor er nauwelijks wegenbelasting betaald hoeft te worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Populaire SUV blijkt dodelijk voor voetgangers
-
2
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
Gebruikte diesels zijn weer meer in trek, zo blijkt uit cijfers die het moederbedrijf van verkoopsites Autotrack en Gaspedaal vrijgeeft. De toenemende populariteit van tweedehands dieselauto’s hangt zeer waarschijnlijk samen met het groeiende prijsverschil tussen de benzine- en dieselprijzen. -
lezersvraag
Mijn moeder (75) slikt al jaren elke dag vijftien pillen, zijn die echt allemaal nodig?
Passen de medicijnen die je slikt nog wel bij jou? Want van sommige neemt de werking af, of er zijn pillen gekomen met minder bijwerkingen. Als je je zorgen maakt om je vader of moeder dan kan het zeker geen kwaad om de medicatie met je apotheker of huisarts te bekijken, zegt apotheker Sander van den Bogert. In deze rubriek beantwoorden onze deskundigen elke week een lezersvraag over relaties, gezondheid, voeding en andere onderwerpen. -
PREMIUM
Zo ben je de buxusmot te slim af: ‘Timing van de behandeling is cruciaal’
Buxusliefhebbers, let op, de rupsen van de buxusmot zijn al volop aan de vraat. Rond deze tijd verpoppen ze tot mot, met een nieuwe generatie tot gevolg. Ingrijpen is de boodschap! Hoe roep je de plaag een halt toe en houd je je geliefde planten gezond? Tuinexpert Laurence Machiels weet raad: ,,Een feromoonval lokt de mannetjes en kan voorkomen dat de buxusmotten paren.’’ -
‘Prijsstijging auto’s tot tien keer hoger dan EU beweert bij invoering nieuwe milieunorm’
Nieuwe benzineauto’s worden circa 2000 euro duurder wanneer vanaf 2025 de strengere Europese milieunorm Euro 7 wordt ingevoerd. Dat beweert de Acea, de Europese club van autofabrikanten. Acht EU-landen hebben zich deze week tegen de nieuwe uitstootnorm gekeerd.
-
PREMIUM
De SUV wordt het populairste automodel: opmars is niet te stuiten
-
-
-
PREMIUMVW ID.Buzz
Volkswagen maakt zijn nieuwe busje groter, slimmer en ruimer
De opzienbarende Volkswagen ID.Buzz was tot nu toe voornamelijk als bestelauto in trek. Maar de nieuwe, verlengde versie moet daarin verandering brengen. Die is veel aantrekkelijker als gezins- en reisauto, dankzij extra zitplaatsen, meer ruimte, slimme vondsten en verbeterde techniek. -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadfietsen onder de 2000 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Een wat langere recreatieve tocht moet ook kunnen. De blits maken? Mwah, nooit weg. Comfortabel zitten is heel belangrijk. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen onder de 2000 euro.