SUV's niet gevaarlijker dan gewone auto's volgens Belgisch onderzoek
Meer dan de helft van alle in Nederland verkochte auto's is een SUV of een cross-over. Toch hebben deze auto's een ietwat bedenkelijke reputatie, omdat ze dodelijker zouden zijn voor fietsers en voetgangers. Belgisch onderzoek wijst echter uit dat dit niet opgaat voor kleine en middelgrote SUV's.
Het gaat om een nieuw onderzoek van het Belgische instituut voor verkeersveiligheid VIAS. Daaruit zou blijken dat zogeheten kwetsbare weggebruikers op de Belgische wegen een vergelijkbare kans lopen om dodelijk gewond te raken bij een ongeval met een kleine tot middelgrote SUV, als bij een ongeval met een ander type auto.
Het gaat om een analyse naar de ernst van meer dan 63.000 ongevallen met een auto en een zwakke weggebruiker tussen 2015 en 2020 in België. Daaruit blijkt dat het sterftecijfer 1,02 procent bedraagt bij een ongeval met een traditionele auto en 0,99 procent voor een aanrijding met kleine en middelgrote SUV’s.
‘Nagenoeg hetzelfde risico’
Volgens het VIAS hebben kwetsbare weggebruikers nagenoeg hetzelfde risico om dodelijk gewond te raken bij een ongeval met een kleine tot middelgrote SUV en dat zijn exact de meest voorkomende types, zowel in België als in Nederland. Bij zeer grote SUV's stijgt het sterftecijfer weliswaar naar 4,4 procent, maar volgens het VIAS waren er te weinig dodelijke ongevallen in deze categorie om een wetenschappelijke conclusie te trekken.
De bewering dat bij een aanrijding tussen een SUV en een gewone auto de inzittende van de traditionele auto twee keer zoveel kans om te sterven, wordt door het onderzoek niet ontkracht. Wel blijkt volgens VIAS dat dit niet komt door de massa of het grotere formaat van de SUV, maar door het feit dat het voertuig vaak is uitgerust met de nieuwste veiligheidstechnologieën en bovendien vaak nieuwer is.
Het onderzoek staat haaks op verschillende eerdere studies. Met name onderzoeken in de Verenigde Staten wezen uit dat het risico op overlijden van voetgangers die worden aangereden door een SUV twee tot drie keer zo groot zou zijn in vergelijking met een gewone auto. Het gaat daarbij echter in veel gevallen om extreem hoge en grote SUV's met weinig veiligheidsvoorzieningen.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Rian betaalt 25 euro per maand: ‘Stekker van cv-ketel doe ik er alleen in als ik warm wil douchen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Rian den Haan (62) uit Spijkenisse. -
SUV rijdt in op toeristen in Italië, Belg (60) gewond: ‘Het leek wel alsof hij gek was‘
In het Noord-Italiaanse Monforte d’Alba is gistermiddag een ernstig incident gebeurd waarbij zeker één toerist om het leven is gekomen. Een SUV van Mercedes reed met hoge snelheid in op een groepje toeristen. Een vrouw kwam daarbij om het leven, vier anderen raakten gewond, onder wie een 60-jarige man uit België. -
PREMIUM
Verkeershufters opgepast: hier mogen weginspecteurs je op de bon slingeren als je over de schreef gaat
Ze hebben een primeur. Weginspecteurs van de provincie Zuid-Holland die als boa bestuurders op de bon mogen slingeren. Bijvoorbeeld voor het omzeilen van een file door het fietspad mee te pikken of het negeren van stoptekens.Gouda -
Deze informatie kun je allemaal halen uit een kenteken
Een nummerbord is als een ijsberg: er is weinig te zien aan het oppervlak, maar wanneer je een duik neemt in de materie, kun je er veel informatie uit halen. Welke soorten nummerborden zijn er en hoe gebruik je de kentekencheck? -
‘Onbekend’ virus waarmee veel mensen besmet raken: dit moet je weten over HPV
Jaarlijks overlijden 400 mensen aan kanker veroorzaakt door het HPV-virus. De leeftijd voor jongeren om het vaccin tegen dit seksueel overdraagbare virus gratis te kunnen krijgen is onlangs verlaagd naar 10 jaar. Maar wat is het HPV-virus precies en waarom is het belangrijk om al op jonge leeftijd in te enten?
-
VRAAG & ANTWOORD
Waarom worden stillere banden niet verplicht?
‘Wij wonen aan een drukke en hoog liggende weg en vragen ons af waarom er geen verplichting is om stille banden te monteren’, aldus lezer Ad van de Wiel in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Auto’s worden steeds zwaarder en hebben dus ook steeds bredere banden nodig om het gewicht te kunnen dragen. Realiseren wij ons wel dat deze banden veel meer kabaal maken, zowel binnen als buiten de auto?’ -
-
-
‘Afslaande SUV’s veel gevaarlijker voor voetgangers dan reguliere personenauto's’
Afslaande SUV's zijn vaker betrokken bij ongevallen met voetgangers dan ‘gewone’ auto’s, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Dat zou vooral veroorzaakt worden door de hoogte van de SUV’s en de grotere dode hoek. -
AUTOTEST
Test Suzuki Vitara: charmeur begint op leeftijd te raken
Het nog altijd vlotte uiterlijk van de inmiddels acht jaar oude Suzuki Vitara doorstaat de tand des tijds uitstekend. Dat geldt jammer genoeg iets minder voor zijn techniek en rijcomfort, ondanks een nieuwe, vrij zuinige aandrijflijn.