Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven.
Delen per e-mail
Autofabrikanten hebben de productie van elektrische voertuigen vorig jaar veel sneller verhoogd dan verwacht wat een run op chips veroorzaakt heeft, claimt Continental, dat onderdelen levert aan autofabrikanten. Voor elektrische auto’s zijn aanzienlijk meer chips nodig dan benzinevoertuigen, onder andere voor de systemen voor accubeheer, infotainment en rijhulpen. Ook de Duitse onderdelenleveranciers Bosch en het Franse Valeo kampen met tekorten door de toegenomen vraag, schrijft de Financial Times.
Naast Nissan en Honda vrezen Renault, Daimler en General Motors dat hun productie gaat lijden onder dreigende tekorten. Volkswagen zei vorige maand tegen Handelsblatt de productie van de Golf terug te moeten schroeven en dat de tekorten waarschijnlijk het eerste kwartaal van 2021 blijven voortduren.
De Financial Times vernam van een topman van een autofabrikant dat de oorzaak volgens hem lag bij chipmakers, die voorrang zouden geven aan bijvoorbeeld Apple of HP. De grootste chipleveranciers voor de automarkt zijn het Nederlandse NXP en Infineon en Renesas. NXP-topman Kurt Sievers zei eind vorig jaar tegen Handelsblatt dat er een plotselinge piek in de vraag zichtbaar was en dat sommige fabrikanten simpelweg te laat waren met hun bestellingen, ook omdat het drie maanden duurt voordat bestellingen geleverd kunnen worden.
Bekijk hieronder de nieuwste video's van onze autoredactie
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMwelkom 2021
In een schone auto over een filevrije snelweg, is dat haalbaar?
Zoevend in een elektrische auto over een lege snelweg. Wordt dat 2021? Of staan we na de vaccinaties weer dagelijks met rokende brandstofauto's in de file? -
Jongen die zich verstopt in kliko wordt bijna geplet in vuilniswagen
De 7-jarige Elias Quezada vroeg zich vorige week tijdens het spelen bij zijn oma af hoe de binnenkant van een kliko eruitziet. Toen de kliko werd geleegd in een vuilniswagen, kon hij op het laatste moment worden gered. -
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4. -
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de ‘auto voor de gewone man’
Het legendarische cabaretduo Koot & Bie beschimpte Opel eind vorige eeuw nog door het een auto ‘voor de gewone man’ te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook. -
PREMIUMAangescherpt keurmerk
‘Sleutelloze’ auto te makkelijke prooi: verzekeraars verhogen eisen voor populaire modellen
Talloze nieuw gekochte automodellen kunnen komend jaar alleen nog worden verzekerd als de slimme autosleutel aan strenge eisen voldoet. Momenteel zijn de meeste van de 900.000 auto’s met een keyless entry-systeem kinderlijk eenvoudig te stelen.
-
Elon Musk vangt bot bij Joe Biden en begint charmeoffensief bij Poetin
De uitnodiging van Elon Musk aan de Russische president Poetin voor een gesprek, volgt op een nederlaag van de Tesla-topman bij de nieuwe Amerikaanse president Joe Biden. Musk was furieus toen Biden een plan van hem afwees: ,,Waarom vecht je er niet voor?‘’ -
Apple wil zelfrijdende auto's door Hyundai laten maken
Hyundai is benaderd om zelfrijdende auto's voor Apple te gaan maken. De fabrikant van iPhones en iPads wil rond 2025 een zelfrijdende, elektrische auto op de markt brengen. De software komt dan van Apple en de auto zal ook onder die merknaam verkocht worden, maar er is nog wel een autofabrikant nodig voor de hardware. -
Amerikaanse auto's verbruiken weer meer benzine
De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto’s van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer brandstof dan een jaar eerder. Fabrikanten die de uitstootdoelen van de overheid niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten.