Volledig scherm
De blauwe Tesla Model S op de Nürburgring. © REUTERS

Tesla is terug op de Nürburgring om Porsche van de troon te stoten

Tesla is terug op de Nordschleife van de Nürburgring om te proberen een ronderecord van de Porsche Taycan af te pakken. Op het roemruchte circuit zijn twee exemplaren van de Model S gespot, een rode en een blauwe, die allebei uitgerust zijn om een toptijd neer te zetten.

De Tesla’s werden gespot door Automotive Mike, een bekende spionagefotograaf van de Nürburgring. Het is inmiddels bevestigd dat het hier gaat om prototypes van de nieuwe, van drie motoren voorziene ‘Plaid’ uitvoering van de Model S. Hoewel die zogenaamd voor standaardtests op het Duitse circuit zouden zijn, is niemand vergeten dat Tesla het ringrecord voor vierdeurs sedans af probeert te pakken van Porsche. Het Duitse sportwagenmerk deed eerder 7,42 minuten over een ronde met een elektrische Taycan.

De blauwe Tesla heeft een Dual Motor-badge aan de achterzijde, terwijl het rode voertuig is gemarkeerd met een P100D + badge. Beide auto’s zijn voorzien van verbrede spatschermen en high performance banden en wielen. Het enige verschil is dat de blauwe auto een grote diffuser aan de achterzijde heeft en de rode niet. Beide auto’s zijn voorzien van een ingebouwde rolkooi. 

De rode auto versloeg al eerder de rondetijd van de Porsche Taycan met 20 seconden, ook al ging het hierbij om een door omstanders genoteerde tijd en geen officiële recordtijd. Het lijkt erop dat Tesla een aantal aerodynamische wijzigingen heeft doorgevoerd en beter plakkende banden heeft gemonteerd. Het productiemodel van de ‘Plaid’ heeft drie motoren en zeven zitplaatsen en zal tegen de zomer van 2020 in productie gaan. Wanneer Tesla een officiële recordpoging gaat doen, is niet bekend.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”