Tesla’s op wintersport in de laadpaalfile

videoMensen die met hun Tesla op wintersport zijn, hebben last van een nieuw soort file: bij de laadstations. Op sociale media duiken filmpjes op van lange rijen Tesla’s bij laadpalen van de autofabrikant. Zaterdag bij de grote terugreis wordt het andermaal aanschuiven bij de Superchargers.

KPMG had er vorige week nog voor gewaarschuwd: zwarte laadpaalzaterdag. En de Stentor-columnist Renate Wennemars zag het ook al gebeuren: wintersport zou een ‘dubbel avontuur’ voor Tesla-rijders worden, voorspelde ze.  

 En langs Autobahn 3 bij Willroth, 285 kilometer van Utrecht, hadden inderdaad tientallen Nederlandse Tesla’s last van een slappe accu. In het filmpje is een lange rij Tesla’s met Nederlands kenteken te zien die staan te wachten op een plekje bij de Supercharger; het eigen laadpaalmerk van Tesla. Ook bij Pfaffenhofen langs de A9 boven München was het wachten tot er een plekje vrij was. ,,Tijdens zwarte zaterdag afgelopen weekend kon het bij twee van de vijfhonderdtwintig snellaadlocaties in Europa tijdens piekuren druk zijn,’’ beaamt Tesla-woordvoerder Berith Behrens.

Uren wachten

Bud van der Schrier van KPMG berekende dat afgelopen zaterdag zo’n 1500 elektrische auto’s, voornamelijk Tesla’s, op weg waren voor een skivakantie in Oostenrijk. Op de route tussen Oostenrijk en Nederland (zo’n 1000 kilometer) moesten ze het doen met 450 snellaadpalen van Tesla en Ionity. Willroth was de eerste laadstop en daar liep het vast. ,,We zijn heel voorzichtig geweest met onze berekening. Maar het klopte wel. Mensen hebben uren staan wachten,’’ aldus Van der Schrier. Daarnaast kwamen ze ook nog in de reguliere wintersportfile.

Aanstaande zaterdag herhaalt het tafereel zich, denkt Van der Schrier. Als de 1500 Tesla’s weer naar Nederland komen en allemaal bij het beperkte aantal laadpalen moeten ‘tanken’, dan wordt het weer lang wachten. Er is nóg een probleem volgens KPMG: bij drukte mogen Tesla's maar een halfuur laden bij de Superchargers. Volgens Tesla is dat niet zo, wel wordt – als er een laadfile is – het laadproces gestopt als de accu 80 procent vol is, zodat andere automobilisten ook aan de beurt komen. Dat betekent dat een ritje Oostenrijk minimaal vier laadbeurten van drie kwartier vergt.

Veel Tesla-rijders hadden zich met de waarschuwing van KPMG, die in de Tesla-gebruikersgroepen de ronde deed, voorbereid en bijvoorbeeld een hotel geboekt met gegarandeerd een plekje bij de laadpaal om de volgende ochtend met een volle accu weer 300 kilometer te kunnen rijden.

Geschiedenis

Dat is ook een van de adviezen van de ANWB: boek een hotel met laadpaal. ,,En bedenk dat een dakkoffer, lage temperatuur, filerijden en hardrijden allemaal van invloed zijn op de actieradius.’’ Vakantie met een elektrische auto vergt volgens Markus Tol van de ANWB een voorbereiding van een maand. ,,De laadpassen bijvoorbeeld zijn overal anders. Het is of je terug in de geschiedenis gaat met in ieder land andere valuta. Die passen moet je tijdig aanvragen.’’

Nederland is inmiddels rijkelijk voorzien van laadpalen, maar dat is in de ons omringende landen zeker nog niet het geval. Het is volgens de ANWB dan ook raadzaam om voor alle zekerheid een laadkabel mee te nemen die in een standaard 230 Volt-stopcontact past. Laden duurt dan een eeuwigheid, maar het is beter dan niets.

Niet iedereen had bij de wintersportreis last van laadfiles. Wie handig plant en op gunstige tijden rijdt, ontloopt de andere elektrische rijders met een lege accu. Trendwatcher Vincent Everts twittert dat hij nergens last van had en de 1025 kilometer van het Oostenrijkse Kaprun naar Nederland in 10 uur rijden en 2,5 uur laden wist te overbruggen. Hij reed wel 's nachts. 

Afgelopen jaar presenteerde Tesla de nieuwe Model X. En dit is hoe die eruit ziet:

Rijen Tesla's bij de laadpalen
Volledig scherm
Rijen Tesla's bij de laadpalen © AD
Niet overal was het druk. Bij de Brennerpas was het vorige week superrustig bij Superchargers
Volledig scherm
Niet overal was het druk. Bij de Brennerpas was het vorige week superrustig bij Superchargers © AD