Tesla Model S
Volledig scherm
Tesla Model S © Tesla

‘Tesla verplettert Nürburgring-record Porsche Taycan’

Het is dé tweestrijd van dit moment in autoland: de Porsche Taycan versus de Tesla Model S. In aanloop naar de echte recordpogingen van later deze week oefende de Model S vandaag al op de Nürburgring. De elektrische Taycan van Porsche deed eerder zeven minuten en 42 seconden over een ronde over het ruim 20 kilometer lange circuit, een recordtijd. Maar volgens omstanders was de Model S ruim twintig seconden sneller.

Volgens het toonaangevende Duitse automagazine Auto Motor und Sport zat tijdens de indrukwekkende oefenrondes onder meer Nordschleife-expert Thomas Mutsch achter het stuur. Het magazine heeft ook een ‘waarnemer’ naar het circuit gestuurd, die naar verluidt een ronde van 7:23 minuten klokte van een van de gemodificeerde Tesla Model S-voertuigen.

De snelle Tesla is een prototype met de naam Model S P 100 D+ en is voorzien van uitgebouwde wielkasten, achterspoiler en een supersnelle Plaid-modus. Geen standaardmodel dus. Volgens Elon Musk, baas van Tesla, gaat het om een zevenzitter. De auto is voorzien van maar liefst drie motoren; twee achter, één voor.

Het totale vermogen is niet bekend, maar het feit dat achterop Tesla Model S P 100D+ staat, betekent ongetwijfeld dat er meer vermogen beschikbaar is dan in de ‘standaard’ P 100 D. De Model S, de X en de Roadster krijgen de nieuwe aandrijving wel, de Model 3 en Model Y niet. De mogelijke recordauto heeft nog meer wijzigingen. Een rolkooi bijvoorbeeld en andere wielen met enorm plakkerige Michelin Cup 2 R-banden.

De feitelijke recordpogingen voor de nieuwe Model S staan voor morgen en zaterdag gepland. De kans bestaat dat de auto dan nóg sneller gaat, tenzij de wagen vandaag bijvoorbeeld met ultrasnelle en niet algemeen legale race-slicks heeft gereden. Over een paar dagen weten we zeker of Tesla's Elon Musk inderdaad in staat is gebleken om de Taycan te verslaan op zijn ‘thuiscircuit’.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”
  2. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.