Test Audi e-Tron GT: razendsnel, óók met opladen
AUTOTESTDe Audi e-Tron GT deelt zijn elektrische aandrijflijn met Porsche en lijkt het Europese antwoord op de Tesla Model S, die de weg van het elektrisch rijden heeft geplaveid.
Audi e-Tron GT Quattro (476 pk/350 kW), vanaf €106.366
Nu eens geen elektrische SUV van Audi (zoals de ‘gewone Audi e-Tron), maar een lage, vierdeurs sportcoupé die tegelijkertijd ook bijzonder elegant oogt. Maar de meest praktische Audi is dit niet. Hij mag dan vierdeurs zijn, de instap naar de achterbank is krap. Ook blijkt daar de zitruimte beperkt.
De smalle bagageruimte houdt eveneens niet over. En onder de klep voorin de auto kun je hooguit een flinke tas kwijt. Ronduit onhandig is de lage neus, iets waar sportauto’s vaker last van hebben. Nader je de eerste de beste verkeersdrempel met iets te hoge snelheid, dan kan dat al tot schade leiden.
Het interieur ademt met zijn fraaie schermen het digitale tijdperk. De materiaalkeuze en afwerking van het interieur staan duidelijk op een hoger plan dan bij Tesla, om maar eens een concurrent te noemen.
Deze Audi deelt zijn aandrijftechniek met de Porsche Taycan. Resultaat: de e-Tron GT is een bliksemsnelle auto. Zijn vierwielaandrijving zorgt ervoor dat alle motorkracht gecontroleerd richting de wielen wordt gestuurd: je moet het wel heel bont maken, wil deze auto het contact met de weg verliezen. In snel genomen bochten voel je soms wel duidelijk dat de e-Tron GT zwaar is (2250 kg), maar verder is dit een op en top sportauto. Inclusief de bijbehorende, hoge topsnelheid (245 km/u), die elektrische auto’s nogal eens missen.
De spanning in de aandrijflijn is 800 volt, terwijl de meeste concurrenten met 400 volt werken. Snel laden is het positieve gevolg, mits je de juiste snellader kunt vinden, natuurlijk. Dan kun je in circa 5 minuten voor 100 kilometer rijbereik bijladen. Met een niet te wilde rijstijl kom je ruim 400 kilometer ver. Wel valt het tegen dat deze dure, elektrische auto al rond de 100 km/u niet meer zo stil is als verwacht. Rijwind en banden zijn daar debet aan.
Plus
+ Een en al sportiviteit.
+ Exclusieve verschijning.
+ Topinterieur.
+ Krachtige oplaadtechniek.
Min
- Beperkte zitruimte achterin en bagageruimte.
- Kwetsbare, lage neus.
- Toch niet zo stil.
Eindcijfer
8,0
Conclusie
De bliksemsnelle e-Tron GT rijdt net zo spannend als hij eruit ziet en met zijn oplaadtechniek overtroeft hij menig concurrent. Helaas maakt de ruimte voor passagiers en bagage minder indruk.
Extra testnotities
De prestaties zijn indrukwekkend. Voor een acceleratie 0-100 km/u in 4,1 seconden had je vroeger een benzinemotor met grote cilinderinhoud nodig. En de topsnelheid van 245 km/u is - zeker voor een elektrische auto - erg hoog.
Met deze cijfers is de koek nog niet op. Tijdens ‘overboost’ (een soort van kickdown, waarmee je beide elektromotoren maximaal in actie brengt) stijgt het vermogen tijdelijk tot 390 kW of 530 pk. En voor wie dat allemaal nog niet genoeg vindt, heeft Audi ook nog de e-Tron RS in de aanbieding. Die heeft een sterkere elektromotor tussen de achterwielen, goed voor een systeemvermogen van maximaal 475 kilowatt, oftewel 646 pk.
Bij een ‘gewone’ laadpaal laadt deze Audi met 11 kilowatt, maar een 22 kW-boordlader behoort tot de opties. Verleidelijk, want het accupakket is met een inhoud van 93 kilowattuur (waarvan 85 daadwerkelijk gebruikt wordt) zó groot dat het heel wat uren kan duren voordat de accucellen weer helemaal vol zitten.
De e-Tron GT kan tot 270 kilowatt DC-laden, waardoor je binnen vijf minuten al 100 kilometer extra rijbereik hebt binnengehaald. En in 23 minuten zitten de batterijen weer voor 80 procent vol.
Audi heeft voor de nieuwe e-Tron GT een aantal ‘soundtracks’ ontwikkeld om je toch nog enigszins het gevoel van een motorgeluid te geven, mocht je daar prijs op stellen. De synthetische klanken kun je aan- of uitzetten via het ‘Drive Select’-menu op het dashboard. Maar verwacht niet dat jouw e-Tron GT ineens luidkeels gaat brullen als pak ’m beet de Formule 1-auto van Max Verstappen.
De e-Tron SUV is veel praktischer en dus méér een gezinsauto dan deze GT. Maar ja, met de GT heb je wel een veel exclusievere auto voor de deur staan.
Het infotainment werkt snel en gebruiksvriendelijk. Alleen zouden de aanwijzingen van de navigatie duidelijker gepresenteerd moeten worden. Een simpele pijl is alles wat we vragen, nu verschijnt er vaak een te ingewikkeld tekeningetje in een tamelijk gecompliceerde wegenkaart.
Handig: de klimaatregeling laat zich gewoon vanuit een aparte unit bedienen en is dus niet op een of andere manier geïntegreerd.
Een tegenvaller in de testauto bij het panoramadak. Ja, dat is heel groot, maar het kan niet open.
Alle prijzen en specificaties van deze auto vind je hier in de database van Autoweek.
Opties
De e-Tron GT Quattro is te koop vanaf €106.366. De geteste auto had heel veel opties, waardoor zijn totaalprijs op ruim anderhalve ton komt:
Velgen, gegoten lichtmetaal 21-inch Trapezemodule €3.319
Privacy-glas €543
Metallic lak €1.471
Matrix led-koplampen met laserlicht €3.487
Bang & Olufsen 3D Premium sound system € 1.448
Head-up display €1.689
Sportstoelen pro (18-voudig elektrisch verstelbaar) € 4.694
Stoelen vóór, elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel €1.297
Interieurelementen boven en onder in leder/dinamica €2.021
Decoratielijsten, Carbon koper €1.448
Stoelverwarming voor- en achterin €483
Stoelventilatie en massagefunctie voorin €906
Multifunctioneel sportstuurwiel afgevlakt met paddels, verwarmbaar €230
Instaplijsten in aluminium, verlicht €604
Ambiente lichtpakket (multicolor) €688
Audi Premium Air Quality (hightech ventilatie) € 289
Adaptieve luchtvering €1.810
Assistentie-pakket ‘Plus’ met afstandsbediening €4.574
Dynamische vierwielbesturing €1.677
Garagedeuropener, HomeLink €303
Akoestisch voertuig-geluid exterieur ‘Sport €604
Quattro-vierwielaandrijving met gereguleerde achteras sperdifferentieel €1.810
Adaptive cruisecontrol €664
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Over vijf jaar zijn alle nieuwe Audi-modellen elektrisch, maar voor China wordt een uitzondering gemaakt
Audi stopt in 2026 met het introduceren van nieuwe automodellen met benzine- of dieselmotoren. Voor het zover is, wil Audi nog één keer pronken met een motor die fossiele brandstoffen gebruik: ,,Audi’s laatste verbrandingsmotor zal de beste zijn die we ooit gebouwd hebben”, aldus CEO Marcus Duesmann. -
Elektrische Audi A6 e-Tron komt ruim 700 kilometer ver
Audi heeft de volgende generatie van de Audi A6 onthuld. Het is een elektrische, luxueuze Sportback met korte laadtijden, dankzij 800-volt technologie. Maar vooral ook zijn reikwijdte is opvallend: ruim 700 kilometer. Eind volgend jaar gaat de auto in productie. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Audi’s nieuwe ‘stroomkanon’ is geweldig (én een tikkeltje onhandig)
Hij klinkt weliswaar als een snelle lift in een modern kantoorgebouw, maar de nieuwste elektrische Audi is een meeslepende rijmachine. De e-Tron GT rijdt én laadt met een indrukwekkende snelheid, zit vol met overtuigende moderne technologie en ziet er hypermodern uit. Helaas laat hij op praktisch vlak wel wat steken vallen. -
Benzine in Duitsland vanaf volgende week 50 cent per liter goedkoper dan in Nederland
Duitsland voert op 1 juni een accijnsverlaging door, waardoor een liter Euro 95 dan 1,72 euro kost. Dat is bijna vijftig cent minder dan in Nederland. Ten opzichte van de Nederlandse adviesprijs bedraagt het verschil zelfs meer dan 60 cent.
-
Audi E-tron GT: voortborduren op de Porsche Taycan
Audi heeft zijn volledig elektrische E-tron GT onthuld: een flitsend vormgegeven GT die z’n basis deelt met de Porsche Taycan. Naast een (voorlopige) basisversie wordt ook meteen de extra krachtige RS E-tron GT gepresenteerd. -
Test / Video
Test: Audi Q4 E-tron heeft Sonos-speakers en slimme software. Maar kan hij daarmee Tesla verslaan?
Hoewel de nieuwe Audi Q4 e-tron grotendeels een kloon is van de Skoda Enyaq en de Volkswagen ID.4, is hij ruim 7500 euro duurder. Zijn de verschillen groot genoeg om dat prijsverschil te rechtvaardigen – en om een vuist te maken tegen aartsrivaal Tesla? De eerste kennismaking geeft vooralsnog een dubbel gevoel. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’