Test: Dit zijn de beste fietsdragers voor op de auto
Op je stalen ros door Nice, maar geen zin om helemaal naar Zuid-Frankrijk te trappen? Een fietsdrager op je trekhaak biedt uitkomst. Ons panel zoekt naar de beste modellen.
Matthijs MeeuwsenLaatste update:03-04-19, 07:51
Op de snelweg ziet Hans Nieuwenhuis ze geregeld voorbijkomen: auto’s waarachter de fietsen hangen te kl-kl-kl-klepperen in de wind. Hij zou de bestuurders het liefst aan de kant zetten voor advies. Gewoon het voor- en achterwiel met een ouderwets toeclipje aan de fietsdrager vastsnoeren. ,,Met die dingen kun je een olifant ophangen.”
Nog zo’n beginnersfout: mensen die ter bescherming een zeil spannen tussen de auto en fietsen, maar zo onbedoeld een windvanger creëren die de elementen alleen maar meer kans geeft om de fietsen los te rukken. Om nog maar te zwijgen over al die malle Duitsers die fietsen niet achter, maar - nein, nein, nein! - bovenop hun auto vervoeren.
E-bikes
Inclusief accu wegen e-bikes soms 30 kilo. Daar kan lang niet elke auto er twee van aan
Albert Wester
Nieuwenhuis wil maar zeggen: een fietsdrager op je auto is niet zonder gevaren. Als doorgewinterde fietsenmaker en -handelaar zag hij in zijn loopbaan menig stukgeslagen barrel. Samen met Albert Wester en Stef van Uum is hij bovendien goed voor ruim een eeuw aan ervaring in fietsdragervakanties.
De drie panelleden keuren elf dragers, verzameld door vergelijkingssite besteproduct.nl. Uitvalsbasis is Nieuwenhuis’ schuur in het Gelderse Didam. Een pakhuis vol naven, ventieltjes, kroonbouten en remkabels; met een aan dwangneurose grenzende perfectie gecategoriseerd en opgeborgen als ware het de schoenkast van Imelda Marcos, de weduwe van de voormalige president van de Filipijnen.
Elk van de dragers wordt beproefd op drie auto’s en zowel met vederlichte racefietsen als loodzware e-bikes en fors genopte moutainbikes. ,,Bij e-bikes moet je de maximale kogeldruk van de trekhaak in de gaten houden”, zegt Wester. ,,Inclusief accu wegen ze soms 30 kilo. Daar kan lang niet elke auto er twee van aan.”
Plug & play
Al snel valt op dat de fabrikanten de laatste decennia een enorme slag hebben gemaakt. ,,Vroeger was je anderhalf uur aan het puzzelen met boutjes en moertjes”, herinnert Nieuwenhuis zich. ,,Ik ken collega’s die liever geen fietsdragers wilden verkopen, omdat de klant vroeg om ze ook op de auto te monteren.” De huidige generatie dragers is echter een sterk staaltje kind-kan-de-was-doen-design. Plug & play. Uit de doos. Klik. Klaar.
Het niveau ligt hoog. Slecht spul zit er niet bij, concluderen de panelleden. Bijkans alle dragers vouwen open en dicht met de souplesse van een slangenmens, zodat ze buiten de vakantie niet langer de halve garage, schuur of zolder in beslag nemen. Ook over stabiliteit valt niets te klagen. Het onderscheid wordt gemaakt in het gebruiksgemak.
Vallende fietsen
De Uebler i21 is hierin ongenaakbaar en scoort zelfs twee tienen met het doodeenvoudige hefboomprincipe waarmee je de drager op de auto bevestigt (zonder zware hendel) en de wijze waarop je de fietsen fixeert (knijp in de ene klem en de ander opent). Andere slimmigheden zijn de tandriempjes waarmee je de wielen als snowboardbindingen strak trekt, het kantelsysteem waardoor de achterbak nog open kan, de ruimte om de pedalen rond te draaien en de ruwe wielgootcoating waardoor ook de dunste bandjes stevig staan. ,,Werkelijk overal is aan gedacht”, jubelt Van Uum. ,,Hij zit als een huis en is zelfs door een oud vrouwtje op de auto te zetten.” Wel behoort de winnaar met 569 euro tot het duurdere segment. Prijzig? ,,Ach, de ergernis van je portemonnee trekken, daar ben je vrij snel overheen”, denkt Van Uum. ,,De ergernis van vallende fietsen op de snelweg voel je veel langer.”
Op besteproduct.nl staan nog veel meer resultaten uit deze test.
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Cijfer: 9,1 Prijs: €569 Veel beter wordt het niet. Doodeenvoudig te bevestigen te en fixeren, tot in de puntjes doordacht en voorzien van de nodige superslimme snufjes. De drager is de hogere prijs meer dan waard.
2. Thule EasyFold XT2
Cijfer: 8,3 Prijs: €519 Zeer degelijke drager. De beste klemmen met bescherming voor te ver doordraaien, een diepe wielgoot, een fijn ratelsysteem voor de fietsfixatie en een rappe bevestiging van de nummerplaat.
3. Thule Velospace XT2 938
Cijfer: 8,1 Prijs: €487 Nadelen: prijzig en als enige niet inklapbaar. Daarbuiten louter lof: slim ontworpen (doordachte fietsklemmen, pienter ratelsysteem) en prachtig afgewerkt (zowel robuust als elegant).
4. XLC Azura Xtra
Cijfer: 7,6 Prijs: €400 Degelijk gebouwd, makkelijk te bevestigen en wat lager geprijsd dan de concurrentie. Minpuntje is dat de drager bij een van de testauto’s niet ver genoeg kon kantelen om de achterbak te openen.
5. Bosal Tourer
Cijfer: 6,8 Prijs: €264 Zeker niet de beste fietsdrager, toch een interessant alternatief voor wie iets goedkopers wil. Robuust gebouwd, goede klemmen en kantelbaar; echter met een wat lastig te bereiken hendel in plaats van een voetpedaal.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.