Test Suzuki Vitara: succesnummer laat steken vallen
AutotestDe Vitara is al sinds 1988 een succesnummer van Suzuki. Lang voordat het grote publiek de SUV omarmde had hij al een trouwe schare fans.
Suzuki Vitara 1.4 (140 pk), vanaf €27.499
Tegenwoordig moet de Vitara alle zeilen bij zetten om overeind te blijven te midden van het enorme aanbod van compacte SUV’s. De huidige generatie stamt alweer uit 2015 en om jong te blijven gunde Suzuki hem onlangs een ingrijpende facelift. Die staat hem goed. Naast onder andere een nieuwe grille is ook de komst van de nieuwe rijhulpen en een nieuwe driecilinder turbo-benzinemotor belangrijk nieuws. Als vanouds is deze Suzuki ook met vierwielaandrijving leverbaar.
Ook binnenin toont de Suzuki Vitara zich een auto van deze tijd. Het dashboard is origineel en fraai afgewerkt met zilverkleurige accenten. In de geteste versie is ook de stoelbekleding bijzonder: de stof daarvan oogt gecapitonneerd. Met de rijhulpen is de Vitara helemaal bij de tijd. Ook het infotainment met 7 inch scherm laat weinig te wensen over, maar is soms wat traag.
Beenruimte
De zitruimte achterin is maar net voldoende. De ver naar achter geplaatste tunnelconsole beperkt de beenruimte in het midden en leidt ertoe dat eigenlijk slechts twee mensen fatsoenlijk achterin kunnen zitten. De bagageruimte is met 375 liter voor deze klasse voldoende. Als je de bank omklapt, krijg je helaas geen volledig vlakke laadvloer.
De geteste versie heeft de bekende viercilinder 1,4 liter turbo-motor die met zijn 140 pk meer pit heeft dan de nieuwe driecilinder. Deze krachtbron levert prima prestaties, heeft een testverbruik van 1 op 13,5 en werkt goed samen met de handgeschakelde zesversnellingsbak. Op de snelweg blijkt de Vitara niet een van de stilste en ook in het rijgedrag is deze Suzuki een middenmoter. Er zijn concurrenten die een comfortabeler onderstel hebben of net wat fijner sturen.
Eindcijfer
6,8
Plus
+ Prima motor
+ Alle moderne rijhulpen paraat
+ Originele afwerking interieur
+ Ook met 4x4 leverbaar
Min
- Beperkte zitruimte achterin
- Niet altijd een vlakke laadvloer
- Rijcomfort kan beter
Conclusie
Niet alleen om te zien, ook met zijn techniek is de Vitara na de laatste vernieuwing weer helemaal bij de tijd. Maar als gezinsauto laat hij vooral op de achterbank steken vallen. De 1,4 liter benzinemotor presteert goed, in het rijgedrag is deze Suzuki een middenmoter.
EXTRA TESTNOTITIES
- Het infotainment kan overweg met Apple CarPlay, Adroid Auto én MirrorLink.
- Zo’n sprietantenne, die je moet verwijderen bij de wasstraat, hoort in deze klasse toch eigenlijk een haaienvin-antenne te zijn. Die is veel gebruiksvriendelijker.
- Overigens valt er aan de kwaliteitsbeleving van deze Suzuki nog wel wat te verbeteren: als je een portier dichtgooit, voelt dat niet altijd degelijk, eerder een beetje licht aan.
- Een Japanse traditie is het hendeltje voor de tankklep bij de vloer. Handiger zou het zijn om die klep bij de centrale vergrendeling te betrekken.
- Bijzonder: de blauwgekleurde projector van het led-dimlicht in de testauto draagt bij aan het eigen gezicht.
- De bagageruimte heeft een dubbele laadvloer voor extra gebruiksgemak.
- Opvallend is het nieuwe, analoge klokje centraal op het dashboard, dat deel uitmaakt van het Stijl-uitrustingsniveau.
- Het instrumentarium bevat een nieuwe 4,4 inch digitaal info-display met rijgegevens.
- De Suzuki Vitara is met de 1,4 liter viercilinder (‘Boosterjet’) benzinemotor (140 pk) te koop vanaf €27.499. De geteste versie is de Stijl, met een prijs van €30.990, en die is extra luxueus uitgerust met o.a. het 7 inch touchscreen, navigatie, adaptive cruise-control, kunstleer en synthetische suède als stoelbekleding, 17 inch lichtmetalen wielen, in de buitenspiegels geïntegreerde richtingaanwijzers, volledige led-koplampen, lichtsensor, automatische koplamphoogteverstelling, parkeersensoren voor en achter én het volledige pakket aan rijhulpen: dode hoekbewaking, automatisch noodremsysteem, rijstrookbewaking, achteruitrij-radar, verkeersbordherkenning en slingerwaarschuwing (voor als de auto door vermoeidheid of afleiding van de bestuurder plotseling slingerend over de weg gaat).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Is een video echt of een deepfake? Zo kun je het zien
De politie zette er deze week een in om de dader van een cold case-moord op te sporen: een deepfake-video. Daarmee kun je mensen van alles laten zeggen of laten doen. Maar dat brengt risico’s met zich mee. Hoe herken je zulke nepfilmpjes? -
Ik ga op fietsvakantie en neem mee: een lege fietstas
We zijn een fietsminnend volk, logisch dat ‘we’ massaal op fietsvakantie gaan. Maar hoe pak je dat het beste aan? Wat moet er mee, en wat vooral niet? Fietsvakantie-autoriteit Eric Schuijt pleit vooral voor een ontspannen voorbereiding. ‘Neem ook eens een lege fietstas mee.’ -
Fietstest
Dit zijn de beste elektrische vouwfietsen
Reis je veel met het openbaar vervoer, maar is het stuk van het station naar je bestemming te lang om te lopen (of wil je er gewoon sneller zijn)? Dan is een vouwfiets ideaal. Fietstest.nl testte de beste elektrische varianten. -
PREMIUM16
‘Heilige graal van verkeersveiligheid’ blijkt gevaarlijker voor fietsers dan gedacht
De rotonde wordt al decennia bejubeld als het summum van verkeersveiligheid. Nieuw onderzoek toont echter aan dat rotondes voor fietsers juist ónveiliger zijn dan gewone kruispunten. Reden is dat het verkeer afgelopen jaren fors is veranderd. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Onverwachte korting op benzine in Spanje’
‘Op vakantie in Spanje ontdekte ik dat ze daar iets hebben bedacht om de benzineprijs te drukken. Maar je merkt het pas als je afrekent', schrijft lezer Adrie Vaarkamp in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De prijs op de pomp van Repsol was 1,82 euro. Maar bij het afrekenen kreeg ik 25 cent korting. Dit stond netjes op de kassabon vermeld. Er zit schijnbaar verschil in de kortingen. Ik hoorde dat BP helemaal geen korting geeft.’
-
PREMIUMUPDATE
Elektrische Jaguar verwoest door hevige brand: huizen ontruimd vanwege rook
Aan de Noordkade in Waddinxveen-Noord is maandagmorgen vroeg een volledig elektrische personenauto in brand gevlogen. Drie woningen moesten door de brandweer tijdelijk worden ontruimd. Er is niemand gewond geraakt. De schade bleef grotendeels tot de auto beperkt. -
Hoeveel minuten pauze mag je nemen op een werkdag?
Even een rondje wandelen, een broodje eten of snel het nieuws checken op je telefoon; werknemers hebben recht op pauze, maar hoe zit het precies? Mag je zomaar pauze nemen en krijg je dan doorbetaald? Experts beantwoorden zes veelgestelde vragen over het recht op pauze. -
PREMIUMVijf vragen
Waarom sommige mensen grof geld over hebben voor een digitaal eigendomsbewijs
Wereldwijd schaffen steeds meer mensen NFT's aan. Dit zijn unieke, digitale eigendomsbewijzen, vaak aangeschaft met cryptomunten. En ze zijn al lang veel meer dan kunstwerken of kattenplaatjes. Waarom zou je ze kopen en wat zijn de risico's? Vijf vragen over NFT’s.