Test: TomTom Go Discover, de Rolls-Royce onder de navigatiesystemen
Hoewel nieuwe auto’s steeds vaker een ingebouwd navigatiesysteem hebben, bestaan ze nog steeds: de losse routewijzers, waarmee merken als TomTom, Garmin en Mio groot zijn geworden. Het nieuwste paradepaard van TomTom is de Go Discover met 7-inch HD-scherm en een krachtige luidspreker.
De Go Discover is TomToms snelste en krachtigste navigatiesysteem ooit. Het grote 7-inch high-definition (HD) touchscreen is fraai, maar meteen ook zijn grootste handicap. Immers, hoe groter het scherm, des te lastiger is het om het systeem op te bergen. Losse apparaten hebben nu eenmaal als groot nadeel dat je ze niet graag in je auto achterlaat.
Als je het al niet hinderlijk vindt dat ze tijdens het rijden deels het zicht door de voorruit hinderen en met zo’n slordige kabel over je dashboard naar de voeding reiken. Sommige automobilisten hebben de bedrading van hun losse navigatiesysteem keurig weggewerkt, maar ook dat neemt niet die eeuwige vraag weg bij het verlaten van de auto: waar laat je hem? In het dashboard of de kofferbak verstoppen, geeft inbrekers een kans. En zo’n groot 7-inch scherm stop je echt niet gemakkelijk in je binnenzak, hooguit in je tas.
Verkeersinformatie
Genoeg gezeurd daarover, wie bereid is met dit compromis te leven, heeft aan de nieuwe generatie Go Discover zo’n beetje het beste navigatiesysteem dat je op dit moment kan kopen. Al jaren terecht bejubeld is de gebruiksvriendelijkheid van het (Nederlandse) merk TomTom. Daar kunnen veel autofabrikanten een voorbeeld aannemen. Hetzelfde geldt voor de actuele verkeersinformatie en slimme routeberekening. Geen wonder dat je de software van TomTom tegenwoordig ook in het infotainment van steeds meer nieuwe auto’s aantreft.
Dankzij de nieuwe, krachtige luidspreker van deze Go Discover hoor je de route-aanwijzingen altijd luid en duidelijk. Dat is belangrijk, want gesproken aanwijzingen zijn altijd veiliger dan op een scherm te moeten kijken.
En de Go Discover biedt ook meer geheugenruimte dan ooit om de digitale kaarten in op te slaan. Die kaarten zijn mooi gedetailleerd, maar bieden tegelijk goed overzicht om je snel te kunnen oriënteren. Ze zijn nooit ouder dan een week en worden in dit apparaat via wifi tot drie keer sneller bijgewerkt, in vergelijking met de vorige generatie van TomTom.
Smartphone
Bij de instellingen van de navigatie valt op dat je uit verschillende aandrijflijnen van auto’s kan kiezen. Bij het bepalen van de routes of het zoeken van tankstations of laadpalen wordt daar dan rekening mee gehouden. Zelfs een waterstofauto behoort tot de mogelijkheden.
Door je smartphone draadloos via Bluetooth te verbinden met de Go Discover, kun je gebruik maken van online diensten. Dat is dan de real-time verkeersinformatie van dit merk bijvoorbeeld, maar ook actuele waarschuwingen voor snelheidscontroles, informatie over brandstofprijzen, beschikbare parkeerplekken of oplaadpunten voor elektrische auto’s. Het is dan weer wel jammer dat je die online diensten slechts in een eenjarig proefabonnement bij het apparaat geleverd krijgt. Daarna ga je abonnementskosten betalen.
Maar niet alleen de software van deze TomTom is van uitstekende kwaliteit, ook de hardware mag er zijn. Zo wordt er een gebruiksvriendelijke bevestiging tegen de voorruit bij geleverd, inclusief degelijke zuignap.
De Go Discover is met 6-inch scherm te koop voor €259,95 en met 7-inch scherm voor €299,95. Er is zelfs een handige, want veel compactere 5-inch versie van dit systeem, maar die kan je alleen op de website van TomTom zelf kopen, voor €229,99. Verder bestaat er van de Go Discover ook een professionele versie, bedoeld voor chauffeurs van vrachtauto’s, bestelwagens en bussen. Die heet Go Expert kost respectievelijk €399,99 (6-inch) en €449,99 (7-inch).
De Go Expert berekent slimme routes voor grote voertuigen, waar beperkingen voor gelden als het gaat om hoogte, lengte of gewicht. Het systeem berekent dan de ideale route op basis van de afmetingen, gewicht, soort vracht én de maximumsnelheid van het voertuig. Zo kunnen wegen worden vermeden die niet geschikt of zelfs verboden zijn.
En zelfs als er geen bestemming is ingevoerd, krijgt de bestuurder nog steeds automatisch en tijdig een waarschuwing voor bruggen, tunnels of tol-locaties die niet toegankelijk zijn voor het voertuig. Ook zijn speciaal voor grote voertuigen tienduizenden nuttige plaatsen, oftewel Points of Interest (POI), toegevoegd aan het navigatiesysteem, zoals tankstations, parkeerplaatsen en garagebedrijven.
Conclusie
Is deze nieuwe TomTom het beste navigatiesysteem van dit moment? De perfectie bestaat natuurlijk niet. Dit apparaat bevindt zich beslist aan de top, maar nieuwe auto’s hebben alweer ingebouwde schermen die veel groter zijn dan 7 inch. Daar moet deze TomTom het sowieso tegen afleggen. En ook grafisch zijn er digitale kaarten op de markt die er net wat gelikter uitzien. Vooral als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van de navigatie mag deze nieuwe TomTom worden bestempeld als de Rolls-Royce onder de losse wegwijzers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
met video
‘Nederlander en Belg’ crashen op bizarre wijze met Ferrari’s tijdens vakantie in Italië
In het Noord-Oosten van Italië heeft zaterdag een wel heel opmerkelijk ongeluk met twee Ferrari’s plaatsgevonden. De sportwagens, volgens lokale media bestuurd door een Nederlander en een Belg, crashten in de buurt van Ancona vlak na elkaar tegen de tuinmuur van een villa. -
Honda ontwikkelt trillende schoen voor blinden
De Japanse autofabrikant Honda brengt via de nieuwe dochtermaatschappij Ahirase een navigatiesysteem voor schoenen op de markt dat blinden en slechtzienden moet helpen. Door middel van trillingen weten visueel gehandicapten waar ze naartoe moeten. -
Apple wil het interieur van auto's revolutionair veranderen
Apple hult zich officieel nog in stilzwijgen over de auto die het bedrijf de komende jaren op de markt wil brengen. Maar uit patentaanvragen wordt steeds duidelijker hoe de tech-gigant onder andere het interieur van auto's op revolutionaire wijze wil veranderen. -
PREMIUMEnergie3
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging
-
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
-
-
VRAAG & ANTWOORD
Mag je je telefoon gebruiken als je stilstaat voor het stoplicht?
,,Als je voor een rood verkeerslicht stilstaat, mag je dan wel je telefoon even pakken om te kijken of iemand je heeft geappt of een ander liedje op te zetten op Spotify?”, vraagt lezer Jos Klein. -
Toch verbrandingsmotoren na 2035: ‘EU akkoord met e-fuels’
De kogel leek al door de kerk: na 2035 mochten er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor verkocht worden. Maar Duitsland lag dwars en krijgt nu zijn zin. De EU maakt een uitzondering voor auto's die uitsluitend op e-fuels kunnen rijden.