Test Toyota Yaris Cross: krap achterin, maar wel lekker zuinig
AUTOTESTDe Yaris, een van de meest verkochte modellen van Toyota, is nu ook als SUV verkrijgbaar. Traditiegetrouw is hij er ook als hybride zonder stekker.
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid (85 kW/116 pk), vanaf €26.750
Toyota is laat. Renault heeft al vele jaren geleden van zijn Clio een SUV gemaakt: de populaire Captur. En ook Peugeot maakte van zijn 208 een hoger op zijn wielen staande 2008. Hoe dan ook, de nieuwe Toyota Yaris Cross is een fris, maar ook stoer ogende auto geworden, zoals het een echte SUV betaamt.
Zodra je instapt, ervaar je hoe volwassen deze auto eigenlijk is. Het interieur blijkt degelijk gebouwd, fraai afgewerkt en gebruiksvriendelijk ingericht. Toch valt meteen een zwaarwegend minpunt op: de beenruimte op de achterbank is krap. Hier komen flink uit de kluiten geschoten tieners al gauw in de problemen.
Hoewel deze Cross op dezelfde technische basis staat als de gewone Yaris, is hij 24 centimeter langer en 2 centimeter breder. Maar de wielbasis is gelijk gebleven en dat verklaart de beperkte zitruimte achterin. De bagageruimte profiteert evenwel van de aanzienlijk langere carrosserie: die is met 397 liter groter dan bij menig concurrent.
De 1,5 liter driecilinder benzinemotor en elektromotor leiden tot een zuinig verbruik van in de praktijk al gauw zo’n 1 op 20. Maar het is jammer dat de benzinemotor te gauw rumoerig wordt. Dat gebeurt vooral als je wat extra trekkracht vraagt en dat is al gauw, want deze Toyota zou best wat pittiger en dus ook sneller mogen rijden. Voor caravanliefhebbers stelt deze hybride teleur: hij mag slechts een geremde aanhanger van maximaal 750 kg trekken.
De Yaris Cross stuurt fijn. Het onderstel blijkt soepel en garandeert het nodige veercomfort. Tegelijkertijd is de wegligging voorbeeldig, want stevig te noemen en ook heeft deze SUV nauwelijks last van overhellen. Tot slot mag weleens vermeld worden dat Toyota tegenwoordig vijf jaar garantie geeft: hulde!
Plus
+ Voorbeeldig weggedrag.
+ Lekker zuinig.
+ Flinke kofferbak.
+ Vijf jaar garantie.
Min
- Te rumoerige motor.
- Krappe beenruimte achterin.
- Zwakke caravantrekker.
Eindcijfer
8,1
Conclusie
Meer zitruimte achterin had van de Toyota Yaris Cross een volwaardige gezinsauto gemaakt. Maar zijn royale bagageruimte en voorbeeldige weggedrag maken veel goed. Prettig zuinig is deze hybride ook, jammer alleen van het motorgeluid.
Extra testnotities
Een compliment verdient het fraaie en voortreffelijk werkende head-up display.
Een hoge instap is gegarandeerd bij deze Cross: zijn instaphoogte bedraagt tot wel 6,5 centimeter meer dan bij de gewone Yaris.
De Cross biedt 2,5 centimeter meer bodemvrijheid dan de gewone Yaris. Maar een echte terreinauto zal hij nooit worden. Dat geldt natuurlijk voor vrijwel alle SUV’s van dit moment: leuk om te zien, maar in het terrein hebben ze niks te zoeken.
De veiligheidsuitrusting van deze Toyota is helemaal op orde.
Het infotainment blinkt nergens in uit, maar werkt snel genoeg en overzichtelijk.
De achterbank laat zich niet verschuiven om de zit- en bagageruimte te variëren. Bij een concurrent als de Renault Captur kan dat wel.
De achterbank is wel in drie delen omklapbaar (40/20/40). Bovendien is de laadvloer, die uit twee delen bestaat, in hoogte te variëren.
In sommige landen is de Yaris Cross ook verkrijgbaar als 4x4. Een tweede elektromotor drijft dan de achterwielen aan.
De Yaris Cross is te koop vanaf €24.850. Dan krijg je de 1.5 VVT-I (92 kW/125 pk) met uitsluitend een benzinemotor en een handbak. Getest is de 1.5 VVT-I Hybride (85 kW/116 pk) met standaard automaat, die vanaf €26.750 in de prijslijst staat. Bovendien heeft hij de extra rijke Adventure-uitrusting en daarmee komt zijn prijs op €36.950.
Hoe presteert de Toyota Yaris Cross in vergelijking met de Renault Captur? Bekijk hier de dubbeltest van AutoWeek.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Hyundai Bayon: kleine SUV met ijzersterke troeven
-
AUTOTEST
Test Opel Crossland: leeftijd laat zich niet verbergen
Crossland heet de compacte, betaalbare SUV van Opel. Hij werd onlangs vernieuwd en toont nu de nieuwe aanblik van Opel. Maar binnenin wordt duidelijk dat het letterlijk bij een facelift is gebleven. -
AUTOTEST
Test Peugeot 2008: smaakmaker met enig ongemak
Peugeot zet ons op het verkeerde been. Het merk spreekt zelf van de Peugeot 2008 SUV. Maar bij een SUV verwacht je een hoge zit en een hoge instap. En die biedt deze Peugeot nou juist niet. -
test
Populaire Toyota gaat de hoogte in: zo rijdt de Yaris Cross
De Toyota Yaris was de afgelopen tijd de meest verkochte auto in zijn klasse. Logisch dus dat Toyota hem nu ook als SUV presenteert, want autokopers vragen nog steeds in toenemende mate om een hoger model. De Yaris Cross gaat onder meer de VW T-Roc, Renault Captur, Opel Mokka en Peugeot 2008 te lijf. -
AUTOTEST
Test Toyota Yaris: veilig en zuinig, maar wel te krap
Veel veiligheid, een nieuwe hybride aandrijflijn en een nieuw onderstel kenmerken de nieuwe Toyota Yaris. Is het genoeg om de Polo en Clio te verslaan?
-
AUTOTEST
Test Renault Captur Plug-in Hybrid: zuinigheid vergt wel enkele offers
-
-
-
Autotest
Toyota Yaris Cross overtuigt als compacte gezins-SUV
Met de Yaris Cross wil Toyota alle goede elementen van stadsauto Yaris incorporeren in een van de populairste automodellen van nu: de compacte SUV. Dat kan alleen maar goed gaan, zou je denken. -
AUTOTEST
Test Nissan Juke: verbeterd, maar nog niet volmaakt
In de nieuwe Nissan Juke zijn veel minpunten van zijn voorganger opgelost. Maar er blijft nog steeds iets te wensen over.