Tienduizenden landbouwvoertuigen nog zonder kenteken, boetes dreigen
Tienduizenden eigenaren van (land)bouwvoertuigen lopen vanaf 1 januari het risico dat ze niet met hun tractor of hijskraan de weg op mogen. Uit gegevens van de RDW blijkt dat ruim 250.000 van de 550.000 voertuigen nog niet zijn geregistreerd. ,,Dit kan flink in de papieren lopen.’’
Vanaf volgend jaar is een kenteken voor (land)bouwvoertuigen verplicht, de overheid is zo in staat om alle rijtuigen te identificeren. Toch lijkt het erop dat veel bestuurders wachten met hun registratie. ,,We zien het aantal aanvragen de laatste weken wel toenemen, maar nog onvoldoende om erop te vertrouwen dat alle voertuigen voor 1 januari zijn ingeschreven. We wachten nog op zeker 250.000 land- en bosbouwtrekkers, rijdende werktuigen en getrokken materieel’’, zegt Rob van Dokkumburg van de Rijksdienst Wegverkeer.
Van Dokkumburg vreest dat er een financiële strop dreigt voor bedrijven die hun voertuigen niet voor 1 januari registreren. ,,Omdat deze voertuigen dan niet meer de openbare weg op mogen, kunnen ze hun werk niet meer doen. Want als bijvoorbeeld een graaf- of veegmachine de weg niet op mag, wordt het wel erg lastig een taak te verrichten. Komt zo’n voertuig toch op de openbare weg, dan riskeert de eigenaar een boete. Dat kan flink in de papieren lopen. Bovendien is het voertuig minder interessant voor kopers.’’
18 euro
Registreren kan tot en met 31 december online en kost 18 euro. Van Dokkumburg: ,,Daarna kan het nog wel, maar is er een keuring op een van onze stations nodig. Dat kost minimaal 140 euro.’’
Vooral het aantal aanmeldingen van rijdende werktuigen laat volgens de RDW op zich wachten. Eind september was nog geen 40 procent geregistreerd. Het gaat dan om voertuigen als graafmachines, veegwagens, heftrucks en brede grasmaaiers, maar ook toeristische wegtreintjes. ,,Het lijkt erop dat eigenaren van deze groep voertuigen zich er nog niet altijd van bewust zijn dat hun voertuig moet worden geregistreerd.’’
Het uitstellen van registratie tot het laatste moment kan tot gevolg hebben dat de registratie niet voor 1 januari is afgerond omdat de wachttijden bij de RDW waarschijnlijk zullen oplopen. Van Dokkumburg: ,,We hebben op zich wel de capaciteit, maar gezien het grote aantal voertuigen dat nog niet is aangemeld, is het verstandig niet langer te wachten. Dan kan de eigenaar vanaf 1 januari gewoon de weg op, zodat het werk door kan gaan.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM1
Kunnen we straks toch blijven rijden in benzineauto’s? Duits verzet zaait verwarring
Het late Duitse verzet tegen de uitfasering van de brandstofmotor zorgt voor groeiende onzekerheid in Brussel en ook in de autobranche zelf. -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
PREMIUM
Zwarte bolletjes op je autoruit zijn er niet omdat het mooi is, ze zijn noodzakelijk
Wie ooit naar de rand van zijn voor- of achterruit keek, zag ze waarschijnlijk al eens: in grootte oplopende zwarte bolletjes. Het gaat hier echter niet om een versiering, maar om pure noodzaak. -
PREMIUMEnergie3
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
Reistijd, geld en CO2-uitstoot naast elkaar gelegd: NS komt met vergelijker voor auto, fiets en trein
De NS komt met een nieuwe tool waarmee reizigers kunnen vergelijken hoeveel een reis aan CO2 uitstoot, hoeveel hij kost en hoe lang hij duurt. De bedoeling is dat reizigers daarmee makkelijker kunnen kiezen welke rit het beste bij hen past.
-
PREMIUM
‘Oudere automobilisten overschatten zichzelf’
Als het aan de Europese Unie ligt, moeten ouderen voortaan sneller en vaker aantonen dat zij nog in staat zijn om te rijden. Een goed idee, vindt rij-instructeur Martin Huys uit Nijmegen, met zijn 77 jaar ook niet meer de jongste. ,,De meeste senioren overschatten zichzelf.” -
-
-
Het rijbewijs zoals we dat kennen verdwijnt als EU-wet wordt aangenomen
In de EU wordt gewerkt aan het digitale rijbewijs. De invoering daarvan behelst echter meer dan het digitaliseren van het ‘roze papiertje’. Dit kan er allemaal gaan veranderen. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCorry Hoekman
Willem Heerema
Chris Huisman
ADRIE ROEST