Toch proef met maximumsnelheid op matrixborden
Op de A27 tussen de aansluiting Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes gaat dit najaar een onderzoek van start met vermelding van de maximumsnelheid op de elektronische matrixborden boven de weg.
Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. Het gaat om een traject van dertien kilometer. Op het traject geldt een variabele maximumsnelheid van 100 km/u overdag en 120 km/u ’s avonds en 's nachts.
Volgens Verkeersnet.nl bestaat het onderzoek uit een verkeerskundig experiment en een gebruikersonderzoek.Een externe klankbordgroep van onafhankelijken moeten de opzet en resultaten van het onderzoek toetsen. De resultaten van de proef worden medio volgend jaar verwacht.
De ommezwaai is opvallend, aangezien Van Nieuwenhuizen begin dit jaar een breed gedragen motie om waar mogelijk standaard de juiste snelheid te tonen naast zich neer legde. Nu zegt ze dat het niet haar bedoeling was geweest om het onderwerp ‘zomaar aan de kant te schuiven.’
Voor veel weggebruikers is het nog steeds onduidelijk op welke trajecten en op welke tijden bepaalde maximumsnelheden gelden. Door de nieuwe, landelijke snelheidslimiet van 100 km/u overdag, die begin dit jaar werd ingevoerd, staan er nu vaak meerdere borden langs de snelwegen.
Een gedeelte van de Nederlandse snelwegen is voorzien van elektronische matrixborden. Die borden zijn echter tot nu toe alleen gebruikt om een tijdelijke snelheidsbeperking aan te geven, bijvoorbeeld bij files of een ongeval, of om met een rood kruis een rijstrook af te sluiten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kamer wil altijd maximumsnelheid op matrixborden
De Tweede Kamer wil dat de matrixborden boven de snelwegen, voor zover ze daarvoor geschikt zijn, standaard de actuele maximumsnelheid gaan aangeven. Een meerderheid steunt een voorstel daartoe van CDA-parlementariër Wytske de Pater-Postma. -
Streep door Nederlandse ‘zonneauto’: ‘Onvoldoende animo voor auto die vooral uit mooie beloftes bestaat’
De allereerste Nederlandse zonneauto lijkt ineens ver weg, nu de fabrikant zelf de stekker eruit trekt. Vanwege financiële problemen moet Lightyear de productie en dus ook de verkoop van het eerste model staken. -
Veel particulieren stappen over op elektrisch rijden, kwart van de nieuwe auto’s elektrisch
Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt relatief snel. Ruim een kwart van de nieuwe auto’s die particulieren afgelopen jaar kochten, reed volledig op stroom. Een jaar eerder was dat nog 11 procent, meldt branchevereniging RAI Vereniging. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
PREMIUMMet video2
Slippen met je auto op gladde weg: dat wil je niet! Dit moet je doen
Niemand zit erop te wachten: met je auto glijden over gladde wegen nadat het heeft gesneeuwd of gevroren. Toch ging het vannacht en vanochtend volop mis in Oost-Nederland. Hoe voorkom je problemen?
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
-
-
PREMIUM7
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
PREMIUM
Mysterie: waarom worden in Rotterdam consequent trappers van swapfietsen gejat?
Swapfietsen zijn doelwit van ‘trapperdieven’. De populaire fietsverhuurder gist naar een reden voor deze typisch Rotterdamse rijwielsabotage.