Twee jaar wachten op je nieuwe Tesla: ‘Ik reed vanmorgen heel zenuwachtig naar Tilburg’
VIDEOTesla heeft eindelijk de eerste exemplaren van de nieuwe Model Y geleverd aan Nederlandse eigenaren. Sommigen van hen moesten twee jaar op hun elektrische auto wachten. ,,Onze vorige auto gaf er vorige week de brui aan, na vijftien jaar. De Tesla komt dus geen dag te vroeg!”
Sparen, sparen en nog eens sparen. Dat heeft Laurien Hakvoort uit Enschede naar eigen zeggen moeten doen om vandaag in haar nieuwe Tesla Model Y weg te kunnen rijden. De 52-jarige muziektherapeute reed voorheen in een Ford Focus C-Max uit 2006, maar die was helemaal op. ,,Vorige week gaf hij er de brui aan, die hebben we echt tot op het laatste draadje versleten. Daarom ben ik vandaag, samen met mijn partner René en dochter Hille, in de oude Hyundai Getz van mijn moeder naar Tilburg gereden om onze nieuwe Tesla op te halen.”
Sterker nog, Lauriens nieuwe bolide komt rijkelijk laat. Het is inmiddels ruim vijf jaar geleden dat Tesla-topman Elon Musk voor het eerst over het vierde model van zijn merk sprak. De Model Y, de ruimere SUV-variant van de populaire Model 3, liet vervolgens nog een flinke tijd op zich wachten. In maart 2019 zagen we de auto voor het eerst, maar het heeft dus nog ruim twee jaar geduurd voordat de Model Y ook op de Nederlandse wegen te vinden is. De auto is te koop vanaf 64.000 euro.
Laurien plaatste haar bestelling een jaar en acht maanden geleden, zonder ook maar een meter in de auto te hebben gereden. ,,Ik wil al een hele tijd elektrisch rijden, dat staat al zeker vijf jaar op mijn bucketlist. Maar de meeste bestaande elektrische modellen kwamen allemaal niet ver genoeg, vond ik. Daarom sprak de Tesla me zo aan. Omdat de Model Y makkelijk meer dan 400 kilometer per lading kan rijden, is hij bruikbaar genoeg voor mijn werk waarbij ik soms het hele land door moet.” Het lange wachten op de auto kostte weinig moeite, geeft ze toe: ,,Ik wacht liever iets langer op iets dat goed is, dan dat ik overhaast een keuze maak waar ik diep van binnen niet blij mee ben.”
Delivery Centre
De sfeer in de voormalige assemblagefabriek van Tesla in Tilburg is heel anders dan tijdens de massa-afleveringen van de Model 3, eind 2019. Toen vlogen de elektrische sedans met duizenden tegelijk als warme broodjes over de toonbank. Of beter gezegd: ze rolden met een duizelingwekkend tempo van een guur en sfeerloos rangeerterrein in de Amsterdamse haven, waar klanten zelf hun auto moesten zoeken. Vanwege de enorme verkochte aantallen (Tesla moest vóór 1 januari 2020 ruim 30.000 stuks op kenteken zetten om verhoging van de bijtelling te voorkomen), moest de Nederlandse organisatie op z’n zachtst gezegd improviseren.
Bij de eerste afleveringen van de Model Y gaat het er een stuk gemoedelijker aan toe. De ruimte waar Tilburgse werknemers voorheen exemplaren van de Model S en Model X in elkaar schroefden, is anno 2021 omgetoverd tot een ‘Delivery Centre’. De overdekte testbaan wordt niet meer gebruikt, het geratel van de robots en assemblagelijnen heeft plaatsgemaakt voor een serene rust en in plaats van losse onderdelen staan er tien Tesla’s onder een doek. Klaar om voor het eerst kennis te maken met hun nieuwe baasjes. Er is ruimte genoeg voor een rustige uitleg en een uitgebreide eerste inspectie, waarna er gemiddeld elk half uur een kakelverse Model Y-rijder naar buiten rolt.
Technische voorsprong
Voor Jeannine Groeneweegen (66) uit het Zuid-Hollandse Heenvliet is dit niet haar eerste Tesla. De Model 3 die de voormalig eigenaresse van een woonwinkel de afgelopen tweeënhalf jaar reed blijft achter in Tilburg, ten gunste van een witte Model Y. ,,We zijn erg tevreden over die auto en stappen vooral over op een Model Y vanwege de hogere instap. Hij is net wat stoerder, hè? Hij valt me zeker niet tegen in het echt.”
Ook de 40-jarige softwareontwikkelaar Patrick Hira uit Amsterdam koos voor de Model Y vanwege de ruimte, vertelt zijn vrouw Anoeska (38): ,,Wanneer wij op pad gaan met onze twee dochtertjes Sereena en Ariena hebben we meer plek nodig dan onze huidige Lexus CT200h nu biedt.” Bovendien, vult Patrick zelf aan, wilde hij elektrisch rijden zonder compromis. ,,Er zijn inderdaad meer elektrische auto’s op de markt die minder kosten dan deze Tesla, maar voor mijn gevoel klopt alles beter bij deze auto. Neem het laden op Tesla’s eigen netwerk, ze lopen op verschillende punten nog steeds voor op Audi, Volvo, Hyundai en noem al die andere merken maar op.”
Dat Patrick vandaag zijn auto al mocht ophalen, was een grote verrassing. ,,In tegenstelling tot die andere mensen heb ik m’n auto een maand of twee geleden besteld, maar ik was toch vandaag al aan de beurt. En dat terwijl de verkoper aankondigde dat de wachttijd meer dan een jaar zou zijn. Blijkbaar hebben we geluk.”
Teraflops
Google-medewerker en nieuwbakken Model Y-rijder Chase Sillevis (29) uit Hilversum moest wel veel geduld hebben om zijn donkergrijze Long Range met wit interieur in ontvangst te nemen. ,,Ik heb ook twee jaar gewacht op deze auto, maar ik had geen haast. Ik wilde een Tesla omdat ze technologisch voorop lopen, zeker op het gebied van kunstmatige intelligentie. Voorheen sprak de technische industrie over de Wet van Moore (die claimt dat de rekenkracht van computerchips elke twee jaar verdubbelt, red.), maar Tesla heeft die regels aan alle kanten opnieuw gedefinieerd.”
Achter het stuur van zijn Tesla legt Sillevis het nog eens uit: ,,Waar een gemiddelde spelcomputer zoals een X-Box tegenwoordig zo’n 1.2 teraflop aan rekenkracht heeft, hebben de nieuwste chips van Tesla het honderdvoudige. Door alle data die de auto’s tijdens het rijden verzamelen te koppelen aan zelflerende algoritmes in een neuraal netwerk, kunnen ze inmiddels zo’n beetje de hele wereld simuleren. Dat wordt straks onmisbaar, bijvoorbeeld voor volledig zelf rijdende auto’s. Die intelligentie heeft geen enkel ander automerk op het moment en dat valt niet meer in te halen. Ik vind het mooi om vanaf nu onderdeel te zijn van die revolutie.”
Hoewel de Model Y door de jaren heen veel meer concurrentie kreeg van andere elektrische modellen, merken leasemaatschappijen veel interesse in de nieuwste Tesla. ,,Wel merk je dat klanten wat huiverig zijn omdat ze hem nog niet in het echt hebben gezien”, reageert Kees Roelandschap van leasemaatschappij Mister Green, die zich specialiseert in elektrische auto’s. ,,Ze zijn benieuwd hoe groot hij is, of de grotere achterklep echt het verschil maakt en of er meer ruimte is op de achterbank. Daarom halen wij vandaag onze eigen demo op, een blauwe Model Y op 20-inch wielen, zodat klanten hem in het echt kunnen beoordelen.”
Inmiddels heeft Mister Green naar eigen zeggen zo’n 150 gegadigden voor de Model Y. ,,We krijgen momenteel veel aanvragen voor de elektrische modellen van Volkswagen en de nieuwe Audi e-Tron GT, maar ik verwacht toch dat de Model Y komend jaar ons volumemodel wordt.”
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zwarte bolletjes op je autoruit zijn er niet omdat het mooi is, ze zijn noodzakelijk
Wie ooit naar de rand van zijn voor- of achterruit keek, zag ze waarschijnlijk al eens: in grootte oplopende zwarte bolletjes. Het gaat hier echter niet om een versiering, maar om pure noodzaak. -
PREMIUMVrouwendag
Weinig vrouwen in de auto-industrie: ‘Niet zeuren dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn’
Stel je een automonteur voor. Dacht je aan een vrouw? Nee, he? Da's gek, vindt Jolique Möller (31) van het Rotterdamse autoschadebedrijf Möller. Volgens haar is in de autobranche plek zat voor vrouwen, maar blijft de branche met 15 procent vrouwen ver achter. Bij Möller is dat 17,5 procent, maar ook dat kan beter.Rotterdam -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
PREMIUMEnergie2
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
Nieuwe Tesla Model Y (eindelijk) in Nederland: vanaf 65.000 euro
Het nieuwste model van Tesla is eindelijk te bestellen voor Nederlandse klanten. Wie nu (voor minimaal 64.000 euro) een Model Y bestelt, krijgt de auto in september voor de deur. De elektrische SUV heeft veelbelovende prestaties, maar of hij net zo’n groot succes wordt als de Model 3?
-
Volkswagen komt met elektrische auto voor het volk: ID.2 kost nog geen 25.000 euro
Elektrisch rijden moet voor iedereen bereikbaar worden, vindt Volkswagen. Daarom komt het merk binnen twee jaar met een elektrische gezinsauto die nog geen 25.000 euro zal kosten: de ID.2. Later volgt nog een model onder de 20.000 euro. -
-
-
AUTOTEST
Test Audi e-Tron GT: razendsnel, óók met opladen
De Audi e-Tron GT deelt zijn elektrische aandrijflijn met Porsche en lijkt het Europese antwoord op de Tesla Model S, die de weg van het elektrisch rijden heeft geplaveid. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging