30 kilometer
Volledig scherm
30 kilometer © AD

Veilig Verkeer Nederland wil 30 km/u in alle steden en dorpen als norm

Als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt, wordt een maximumsnelheid van 30 km/u de norm in de bebouwde kom en wordt 50 km/u de uitzondering. Nu is het nog andersom. De lagere maximumsnelheid kan volgens de organisatie veel leed voorkomen.

5 reacties

  • Henk Ellens

    2 maanden geleden
    Je kunt ook van alle wegen zandwegen maken, dan rijd ook niemand hard meer.
  • Willem Heerema

    2 maanden geleden
    Het zal even wennen zijn, daar ligt waarschijnlijk vooral de weerstand bij veel mensen. Echter de winst op verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom is enorm. En als bijkomend voordeel ook de luchtkwaliteit en verkeerslawaai. Goed initiatief dus.
  • S Gerrits

    2 maanden geleden
    Pff kunnen we dan ook alle wielrenners en e bikers vragen om om aan de kant/ achter elkaar te gaan rijden op de smalle dijken # waar dus ook mensen wonen en het niet "de Efteling " is...😜
  • Ada Schouten

    2 maanden geleden
    Drempels, wegversmallingen... En ondertussen klagen dat het stikstofgehalte zo toeneemt. Ja, als we steeds moeten remmen en weer optrekken, komt er ook e.e.a. vrij. Daarnaast zijn drempels voor de wervelkolom van de meeste mensen niet echt gezond en kunnen veel auto's er ook niet zo geweldig tegen. Goed voor de gezondheidszorg en de autoe-economie wellicht, maar verder nergens voor.
  • Harry Obelink

    2 maanden geleden
    In wat voor schijnwerkelijkheid leeft VVN eigenlijk? Een groot deel van de wegen in de bebouwde kom en de woonwijken heeft al een maximumsnelheid van 30km/u. Alleen, vrijwel niemand houd zich er aan. Snelheidscontroles komen slechts in homeopathische doses voor. Bestuurders vinden zich te belangrijk en hebben te veel haast om zich met zoiets onbenullig als een snelheidslimiet bezig te houden. Zij denken dat die paar km te snel niet uitmaakt als je plots moet remmen voor een overstekend kind.
  1. ‘Waarom staan verkeerslichten standaard op rood?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom staan verkeers­lich­ten standaard op rood?’

    ‘Het verbaast me steeds weer dat verkeerslichten standaard op rood staan’, aldus lezer Arjan Kobus in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als je laat in de avond aan komt rijden moet je afremmen, en pas na enige tijd springt het licht dan op groen, ook als er verder geen verkeer is. Je moet onnodig afremmen en weer optrekken, dat lijkt me voor het milieu niet handig. Waarom staan de lichten standaard op rood en niet op groen?’