Volledig scherm
Verkeerspark Assen. © Youtube

Verlaten Verkeerspark Assen oogt desolaat als een spookdorp

Kinderen spelenderwijs leren hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer, dat was ooit de opzet van Verkeerspark Assen. In 2016 sloot het park zijn deuren en sindsdien claimt de natuur het terrein terug.

Miljoenen kinderen hebben in de loop der jaren - al dan niet in schoolverband - een bezoekje gebracht aan Verkeerspark Assen. Het educatieve park liet kinderen kennismaken met de belangrijkste verkeersregels, maar het was ook gewoon een leuk dagje uit.

De basis voor het verkeerspark Assen werd volgens Wikipedia gelegd in 1956, toen een politierechercheur in Duitsland zag hoe kinderen op een schoolplein met enkele krijtstrepen en kartonnen borden vertrouwd werden gemaakt met het, in die tijd snel groeiende, verkeer. Terug in Assen richtte hij een stichting op met een soortgelijk doel, die dankzij schenkingen en donaties aan de slag kon.

Volledig scherm
Verkeerspark Assen in betere tijden © Verkeerspark Assen

In het park in Assen konden kinderen een eigen rijbewijs halen en rijden in (trap)auto’s, een jeep, helikopters en bootjes. Er was een junior-kartbaan, een monorail en een trein. Voor de trapauto’s was er een parcours van ruim een kilometer lang. Ook waren er een ambulance en een ANWB-wagen waar de kinderen zelf in mochten rijden. Bij de verkeerstoren werd iedereen in de gaten gehouden en eventueel gewezen op fouten.

Toen het park in januari 2016 failliet ging was het al enkele jaren gesloten en verkeerde het al in deplorabele staat. Vandalen hadden er huisgehouden en koperdieven hadden de elektrische voorzieningen gesloopt. Op een veiling werd de resterende inboedel verkocht, waarna het park nog verder in verval raakte. Dat blijkt uit onderstaande drone-beelden die al eind vorig jaar zijn gemaakt van het park. Ook in 2015 werden al dronebeelden gemaakt van het destijds al verlaten park.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”