Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd.
Delen per e-mail
In een poging aan de boete van de Europese Unie te ontkomen, verenigde Volkswagen zich met een aantal fabrikanten van elektrische auto's in een zogenaamde CO2-poule. Dat is een beproefde manier om de CO2-uitstoot uit te smeren over verschillende autobouwers. Maar zelfs met de hulp van Chinese, elektrische merken als Aiways en MG wordt het CO2-doel nog met 0,5 gram per auto per kilometer overschreden. Dat betekent voor Volkswagen een boete die naar verluidt ‘in de zeer lage driecijferige miljoenen’ gevonden kan worden, oftewel minimaal 100 miljoen euro.
Zonder hulp van de Chinese fabrikanten komt de gemiddelde CO2-uitstoot van de Volkswagen Groep op 99,8 gram per auto per kilometer uit in 2020. En dat is dan nog zonder de ‘grote vervuilers’ Bentley en Lamborghini, die als kleine autobouwers in een aparte categorie vallen. Evengoed betekent die 99,8 gram een afname van 20 procent ten opzichte van 2019. En dat is te danken aan de verkoopstijging van elektrische auto's en plug-inhybrides in 2020 met maar liefst 335 procent.
Hoewel het bedrijf niet aan de CO2-boete kan ontkomen, is er wel goed nieuws voor Volkswagen als merk. Dit belangrijkste onderdeel van de Volkswagen Groep wist z’n gemiddelde CO2-uitstoot in Europa terug te dringen van 119 naar 92 gram per kilometer. Dat Volkswagen op eigen kracht wel onder het door de EU gestelde maximum zou uitkomen, dankt het natuurlijk in hoge mate aan het succes van de ID.3. Die volledig elektrische nieuwkomer was goed voor 56.500 van de in totaal 134.000 verkochte elektrische Volkswagens, waarmee het merk z’n verkoop van elektrische auto's in 2020 zag verdrievoudigen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4. -
Te koop: de Porsche waar Maradona vaak te hard mee reed
Afgelopen jaar nam de voetbalwereld afscheid van Diego Armando Maradona (60). Even interessant als zijn carrière, zijn de auto’s waar de Argentijnse profvoetballer in reed. Zijn Porsche 911 Carrera uit 1992 wordt binnenkort mogelijk voor 150.000 à 200.000 euro verkocht. Best prijzig voor dit verouderde type, maar het feit dat de ster er - vaak veel te hard - mee gereden heeft, drijft de prijs behoorlijk op. -
Utrecht krijgt primeur: ANWB start proef met e-bike als vervangend vervoer
Utrechters kunnen deze week ook een e-bike van de ANWB als vervangend vervoer gebruiken bij pech. In Utrecht, Amsterdam en Wolfheze houdt de pechhulpdienst deze week een proef. -
Deze extreem snelle auto moet alle records gaan verbreken
Hij stijgt nog net niet op, maar verder moet de Aussie Invader alle snelheidsrecords op het land gaan verbreken. Een Australisch ontwikkelingsteam van kundige ingenieurs, onder leiding van een coureur, heeft een bizar voertuig ontwikkeld dat de grenzen op snelheidsgebied moet verleggen. -
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.3: vernieuwend maar niet altijd handig
Volkswagen blaast hoog van de toren met zijn nieuwe ID.3. Dit is de eerste VW die vanaf de basis volledig als elektrische auto is ontwikkeld.
-
Volkswagen wil net zo snel auto's produceren als Tesla en bouwt complete fabriek om
Volkswagen staat aan de vooravond van een grootscheepse verbouwing van zijn fabriek in thuishaven Wolfsburg. Daarmee wil de automaker de strijd aangaan met de Amerikaanse branchegenoot Tesla, die nabij Berlijn een gigafabriek aan het bouwen is. Topman Herbert Diess zou aan zijn topmanagers hebben medegedeeld dat Volkswagen zich moet kunnen meten met de beoogde productiesnelheid van Tesla. -
Dronken bestuurder met duizenden euro's in zijn zakken crasht na achtervolging door politie
Een 34-jarige dronken bestuurder uit Hilversum is woensdagavond opgepakt op de A59 ter hoogte van Terheijden. Dat gebeurde na een ongeluk. De man had duizenden euro’s aan contant geld op zak, meldt de politie. -
‘Nieuwe elektrische VW krijgt actieradius van 700 kilometer’
Volkswagen mikt voor zijn elektrische sedan, die naar verwachting tussen 2022 en 2023 op de markt verschijnt, op een actieradius van 700 kilometer. Dat zeggen ingenieurs van het merk in vakblad Automotive News Europe. Dat cijfer ligt hoger dan de verwachte actieradius die Volkswagen in 2018 opgaf bij de onthulling van het conceptmodel ID Vizzion.