Volvo's SUV-Coupé: het hippe broertje van de elektrische XC40
AutotestDe puur elektrische Volvo C40 kan bij Nederlanders weinig verkeerd doen. De SUV-coupé ziet er goed uit, is voorzien van de beproefde techniek van de XC40 én kan een flinke caravan trekken. Alleen het zicht naar achteren stelt teleur.
Volvo was al ‘woke’ voordat het woord was verzonnen. Zo nam het bedrijf als een van de eerste autofabrikanten ter wereld afscheid van de nogal omstreden dieselmotoren en begrensde het de topsnelheid van al zijn modellen op 180 kilometer per uur. Ook wil het merk in 2040 klimaatneutraal produceren en moeten alle modellen compleet recyclebaar zijn. Daarnaast maakt Volvo echt werk van de elektrificatie van zijn gamma.
Met de nieuwe C40 brengt het nu zijn allereerste puur elektrische auto op de markt. Daarmee bedoelen we dat dit model niet meer leverbaar is met verbrandingsmotor. Dit in tegenstelling tot zijn technische evenknie, de Volvo XC40 Recharge. De nieuwkomer onderscheidt zich verder eigenlijk alleen door z’n coupé -achtige daklijn en andere designdetails.
Dat betekent dat de C40 waarschijnlijk ook een succesnummer wordt, want de XC40 doet het eveneens goed. De elektrische aandrijving staat Nederlanders wel aan vanwege de belastingtechnische voordelen en voor de actieradius hoeft de auto zich ook niet te schamen. Het officiële rijbereik is 444 kilometer, zij het dat Volvo wel wat voorzichtig is met het reclameren van dit getal. Ze houden het zelf liever op ‘tussen de 340 en 400 kilometer netto’.
Aanhanger van 1800 kilo
Andere voordelen zijn de toch net wat meer chique uitstraling dan de Koreaanse concurrenten én het feit dat je met de C40 een caravan of andere aanhanger kunt trekken met een gewicht van maximaal 1800 kilo. En dan is er nog het uitstekend dealernetwerk van Volvo, waarop ook zakelijke rijders graag terugvallen. Bestellen doe je via internet, dit kan vanuit huis maar ook bij de dealer: een concept dat we kennen van zustermerk Lynk & Co. Uiteraard is hij ook gewoon bij de dealer te bewonderen.
De C40 is ondanks de gelijke wielbasis met een hoogte van 1,58 meter zeven centimeter lager dan de XC40. De hoofdruimte die je achterin inlevert door het schuinere dak, valt echter nog behoorlijk mee, want je hebt achterin een kleine centimeter minder hoofdruimte dan achterin de XC40. Ook qua bagageruimte ben je alleen bij het vervoeren van grote spullen in het nadeel, want tot het afdekzeil is de bagageruimte met 413 liter identiek.
10-15 procent minder rijbereik met caravan
De C40 is met 2.185 kilo overigens geen lichtgewicht, hij is zo’n 30 kilo zwaarder dan de XC40 P8 Recharge, maar daar voel je tijdens het rijden niets van. De Volvo voelt zelden zwaar aan en ook helt de auto nauwelijks over in de bochten, een gevolg van het feit dat de accu’s diep onderin de auto zijn weggestopt. En goed nieuws voor caravanbezitters: volgens Volvo zorgt een aanhanger van zo’n 1200 kilo, het gemiddelde caravangewicht, voor slechts 10 tot 15 procent minder rijbereik.
Het vermogen van de vierwielaangedreven SUV-coupé wordt overgebracht via twee 150 kW sterke elektromotoren op de voor- en achteras. Volvo noemt dit systeem Recharge Twin. Het is goed voor een systeemvermogen van 408 pk. Dat leidt tot een 0-100 km/h-acceleratie in 4,9 seconden. Exact net zo snel als de XC40 P8 Recharge en weliswaar minder snel dan sommige andere elektrische auto’s, maar de sprint van de C40 blijft indrukwekkend. Later volgt nog een minder dure ‘Core’ variant met slechts één motor.
Zich naar achteren
Het enige echte nadeel ten opzichte van de XC40 is dat het zicht naar achteren ronduit slecht is. Dat is uiteraard een logisch gevolg van het aflopende dak. Een parkeercamera is standaard, maar daar heb je eenmaal onderweg weinig aan. Langere personen zien via de achteruitkijkspiegel vooral veel dak en kunnen daardoor alleen goed zien wat er vlak achter hen gebeurt. Dat is niet handig, zeker niet op de snelweg wanneer verkeer op hoge snelheid aan komt rijden.
Doordat je de sleutel bij je hebt, zet de auto alles al klaar om weg te rijden en hoef je dus geen startknop meer in te drukken. Een lekkere zitpositie is dankzij de goede stoelen snel gevonden en dan is het een kwestie van de pook in stand ‘D’ zetten en wegrijden. Een zachte zoemtoon is het enige dat je hoort en ook bij hogere snelheden is het interieur van deze zoevende Zweed een oase van rust. Bij een snelheid van 100 kilometer per uur klinken de banden, het windgeruis en de elektromotor alle drie ongeveer even zacht.
Regeneratie niet instelbaar met flippers
De mate van terugwinning van energie is niet instelbaar. Dat wil zeggen dat je óf geen regeneratie hebt, óf een zogeheten ‘one-pedal drive’. Dat laatste betekent dat de auto bij het loslaten van het ‘stroompedaal’ meteen fors begint af te remmen. Wil je minder hard remmen, dan moet je een beetje gas houden. In de praktijk hoef je dan bijna nooit op het rempedaal te trappen. Met een snellader is de batterij in 40 minuten tot 80 procent opgeladen. De C40 kan maximaal 150 kW aan. Hang je de C40 aan een AC-lader, dan ben je zo’n acht uur bezig om ‘m vol te krijgen. Het zijn allemaal getallen die we kennen van de XC40 en de Polestar 2, waarmee de C40 zijn aandrijftechniek deelt.
Binnen zien we een fris Scandinavisch design: ingetogen en toch smaakvol. Het interieur kennen we grotendeels uit de XC40, maar de C40 beschikt over iets meer mooie details. Ook is het nu mogelijk om de actieradius in kilometers af te lezen in plaats van in percentages bij de huidige XC40. De C40 is ook uitgerust met de spraakgestuurde Google Assistant, Google Play Store, Google Maps en andere Google-diensten. De bediening is logisch en werkt feilloos. Leuk detail is dat Volvo in het interieur geen echt leer toepast. Voortaan tref je, indien aangevinkt op de optielijst, alleen nog imitatieleer in de auto dat is gemaakt van onder andere gerecyclede kurk en PET-flessen. Helemaal ‘woke’ inderdaad.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
-
Met video's
‘Goedkopere wasprogramma's vaak beter dan de duurste’
De meeste automobilisten zijn voor het wassen van hun auto aangewezen op een wasbox of wasstraat. In veel gemeenten is het wassen van je auto op straat namelijk verboden. Goedkoop is zo'n wasstraat allang niet meer. Toch kun je jaarlijks flink besparen op je wasprogramma's. -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Geen enkele Volvo kan nu nog harder dan 180 km/u
Volvo beperkt de topsnelheid in alle modellen van nu af aan tot 180 km/u. De Zweedse fabrikant vindt het onverantwoord dat auto's harder rijden, met het oog op de verkeersveiligheid.
-
Waarom jouw volgende auto aardig plantaardig is
-
-
-
Bijna 1000 kilometer file door Hemelvaartsweekend, ook later in het weekend files
De avondspits was woensdag zeer druk. Rijkswaterstaat waarschuwde daar al voor, omdat veel mensen vroeg naar huis gaan voor een verlengd hemelvaartweekend. De ANWB meldde iets voor 17.30 uur meer dan 1000 kilometer file. -
PREMIUM3
Rechters en justitie ergeren zich aan bureaus die boetes aanvechten: 'Ze verdraaien de feiten’
Juridische adviesbureaus die verkeersboetes ‘gratis’ aanvechten schieten als paddenstoelen uit de grond. Het aanvechten van boetes tot in hoger beroep levert het gerechtshof elk jaar duizenden zaken op. De Tweede Kamer en Veilig Verkeer Nederland willen dat er paal en perk aan wordt gesteld. ,,Het gaat hen meer om het innen van belastinggeld dan het dienen van de belangen van mensen.”